Sandheden om det vilde ladefund med 11 fabriksnye BMW 5-serier, der blev forladt...

MYSTISK! 11 fabriksnye BMW'er blev sidste år fundet i en lade i Bulgarien, men hvad var historien egentlig bag? Det prøver vi at afdække i denne artikel.

10. april 2020 af boosted.dk

En dag i janaur sidste år gik nettet i selvsving over 11 spritnye BMW’er...

... der stod gemt væk på et lager i Bulgarien. Men hvad var egentlig historien bag? Skulle de på auktion? Hvor kom de fra, hvorfor stod de der? Spekulationer var der nok af i bilernes hjørne af internettet, da 11 “spritnye” BMW E34 5 Serier dukkede op i Bulgarien.

Efterfølgende har stifteren af Facebook-siden BMW Fans Bulgaria, Milen Milanov, nu erklæret, at han har kender hele den sande historie om ladefundet, skriver boosted.dk.

Konkurs i 1994

Det hele begyndte angiveligt, da en spansk bilforhandler gik konkurs i 1994. I et desperat forsøg på at holde skindet på næsen solgte den spanske forhandler hele 186 spritnye BMW E34 5 Serie til en bulgarsk investor. Dengang havde det østeuropæiske land kun få afgifter på biler – hvilket gjorde BMW’erne særdeles attraktive.

Situationen ændrede sig drastisk. Kort efter handlen lagde den bulgarske regering moms på bilerne. Hvilket hævede hver enkelt bils pris med 20 procent. En katastrofe i det fattelige land.

186 nye og usælgelige BMW'er

Den bulgarske investor stod nu med 186 nye BMW’er, der var næsten umulige at sælge i landet.

Alligevel lykkedes det henad vejen at komme af med størstedelen af bilerne. I 2016 var der kun 11 biler tilbage af det oprindelige parti på 186 ‘nye’ BMW’er.

Og det var de 11 biler, nogle bulgarske BMW-entusiaster altså fandt gemt væk i nogle bygning i den sydlige del af landet. Godt støvet, nogle af bilerne havde også lakskader hist og her. Men ingen af bilerne havde endnu kørt så meget som én kilometer.

11 BMW'er var tilbage

Et hurtigt og billigt fix for den rette entusiast skulle man mene. Bilerne er jo så gode. Men de tilbageværende 11 BMW’er stod der, hvor de gjorde af én grund.

Der var ikke papirer på nogle af bilerne. Og fordi de første E34 5 Serier er produceret før man fandt på emissions-standarder, euronormen, kan det ikke dokumenteres, at bilerne lever op til de gældende emissionskrav. Bilerne må altså ikke indregistreres i Bulgarien eller noget andet land, hvis bilpark følger euro-normen for emissionskrav.

Sælg til én køber eller hug dem op

Eneste mulighed er, ifølge Milen Milanov, at sælge bilerne til en eller flere købere i et land, som ikke har samme emissionsstrandarder. Eller (og det er vores egen tilføjelse) at hugge bilerne op i dele, selv om det ville være helligbrøde!?!

Desværre har det ikke været muligt for os at spore BMW’ernes videre skæbne. Men sikke et vildt syn det må have været.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...