Richters Garage: Hør V12-motoren springe i gang

Vinteren har været lang, og nu er det tid til at sparke liv i Anders Richters 12-cylindrede BMW, som har sovet i månedsvis

15. marts 2015 af Anders Richter

I flere uger har jeg gået og haft dårlig samvittighed. Jeg ved nemlig, at min BMW 750i, som jeg for flere måneder siden puttede i vinterhi, ikke har fået den mindste smule opmærksomhed fra mig det sidste lange stykke tid. Egentlig havde jeg tænkt, at jeg ville starte den op et par gange i løbet af vinteren, men tiden har aldrig rigtig været til det. Så da jeg endelig fik sparket mig selv i gear og ned i garagen, var jeg en lille smule nervøs. 

Når du starter en bil som min Volvo Amazon op efter måneder i vinterhi, er der ingen nervøsitet i min krop. Der er nemlig grænser for hvor mange problemer, der kan dukke op med en 4-cylindret stødstangsmotor i løbet af en vinter - med 7-serien er det en helt anden historie. 

M70-motoren i min BMW 750i er en 5-liters V12, og da den kom frem i slutningen af 80'erne, var den det mest komplicerede stykke mekanik, tyskerne nogensinde havde fremstillet. Eksempelvis er motoren ikke udstyret med bare én motorstyring - i stedet har den tre! Én til at styre den ene række af cylindre, en til den anden og en sidste til at styre de to første... Kabelbundterne, som løber rundt om i bilen, er samtidig tykkere end mit håndled, og spøgelser i elektronikken er mere reglen end undtagelsen.

Heldigvis havde jeg monteret en lader på bilen i løbet af vinteren, så jeg vidste med sikkerhed, at der ville være strøm på bilen. Samtidig tjekkede jeg lige for en sikkerheds skyld, at der var olie på motoren, og herefter var det egentlig "bare" at starte bilen op. Jeg optog selvfølgelig seancen på en video, som du kan se nedenfor.  

Det lykkedes! Alle 12 cylindre sprang i gang med det samme. Da jeg endelig kunne slappe lidt af i kroppen efter at have fået masseret min øregang af det lækre lydspor, kunne jeg straks gå i gang med et par projekter, som skal fikses, inden 7-serien rammer det danske vejnet. 

I løbet af vinteren har jeg fået indkøbt en række forskellige dele til bilen. Det største har været et sæt nye tændkabler, som jeg købte hjem fra USA over eBay. Efter en tur gennem det danske toldvæsen endte de med at koste 4.000 kr. Det er ret mange penge, for hvad der dybest set bare er tændkabler. Til den pris skal det så også siges, at det faktisk er originale BMW-tændkabler, hvilket typisk giver prisen et hak opad. 

Kassen overfor viser kun sættet til den ene side. Man lærer hurtigt, at der skal rigtig mange reservedele til, når der skal laves V12'er. Herefter gik jeg så i gang med at pakke kasserne op. 

Alt var som det skulle være, og de nye tændkabler skulle være forbedret i forhold til de originale, hvilket også er en af grundene til, at jeg vælger at udskifte dem. I lang tid har bilen nemlig døjet en lille smule med at tænde på alle cylindre på samme tid, når motoren er varm, og du prøver at starte den. Flere gange har jeg oplevet, at den starter på et par cylindre, så lidt flere, og et splitsekund efter kommer alle sammen igang. 

Problemet skulle være en velkendt ting på M70-motoren, og der kan være flere årsager til den lidt mærkelige opstart, men tændkablerne er én af de mulige fejlkilder, så dem må vi hellere få skiftet - hvilket er lettere sagt end gjort. 

For at få afmonteret de gamle tændkabler skal jeg klemme armen ned mellem den ene side af indsugningsmanifolden og hovedbremsecylinderens reservoir, som du kan se på billedet ovenfor. Her gælder det om ikke at bruge vold. For reservoiret, som indeholder bremsevæsken, er i plastik og kan knække, hvis det bøjes for meget.

Problemet med af afmontere tændhætterne er ikke så stort på de fem forreste cylindre i venstre side af bilen, men så snart den bagerste tændrørshætte skal afmonteres, gælder det om at fylde kroppen med en stor portion tålmodighed. Jeg måtte kun ty til råben og banken i væggen en enkelt gang...

 

Da jeg endelig får den bagerste tændrørshætte af, kan jeg godt se, at pladsen er til den trange side, hvis jeg vil fjerne tændkablerne, mens de stadig sidder på rotordækslet. Grunden til, at jeg gerne vil afmontere det som en samlet unit er, at jeg gerne vil dobbelttjekke, at det nye sæt bliver monteret korrekt. Eftersom jeg også har købt nye rotordæksler, kan jeg derfor kopiere tændkablernes rækkefølge, så der ikke bliver lavet kuk i den. 

Efter at have afmonteret luftmassemåleren i den ene side, kan jeg bedre komme til. Samtidig kan jeg så også få skiftet luftfilteret i den ene side, hvilket skal ske nu her, da bilen skal have et lille service med olie- og filterskift, når jeg er færdige med tændkablerne. 

Med nye tændkabler og rotordæksler skal der selvfølgelig også en ny rotor i i hver side. To rotor'e og to rotordæksler i OEM-kvalitet koster ca. 1.000 kr. inkl. forsendelse fra Tyskland, så det er faktisk ikke så slemt. 

Efter, at jeg har sat de nye tændkabler på, støder jeg ind i et nyt problem. En tændrørshætte skal nemlig "klikkes" ned over tændrøret, og du kan tydeligt mærke, når den "klikker". Den bagerste cylinder i den ene side er dog så langt væk, at jeg ikke kan få armen langt nok ind. Derfor går der en times tid med Georg Gearløs-løsninger, indtil jeg finder ud af, at jeg kan give tændhætten en lille smule pres med min ene arm, med en fastnøgle i den korrekte størrelse, mens endnu  fastnøgle i min anden hånden, kan presse ovenpå den.

"Klik!" Operationen er lykkedes - sådan! Nu er der kun tilbage at gøre det samme i den anden side. Skifte olie og et par andre småting, og så skulle jeg gerne stå nede på Shell-tanken og fylde den 104-liters tank med V-Power i løbet af den næste uges tid. Jeg glæder mig allerede.  

Richters Garage er en blog skrevet af redaktionschefen på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer og masser af mekanik. Bloggen handler dog også om livet I selskab med en vognpark, der består af en Porsche 944 Turbo fra 1987, en Volvo Amazon fra 1970, en BMW 750i E32 med V12-motor fra 1988, en BMW M3 3,2 E36 fra 1998 samt en Moto Guzzi V7 Sport fra 1973 (ja, det er en motorcykel).

Følg Richters Garage på Instagram og få daglige opdateringer.

Ris, ros eller idéer til emner på bloggen modtages gerne på [email protected] 

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...