2019 BMW 850i Coupé le mans blue
2019 BMW 850i Coupé i Le Mans

BMW skød de første pressebilleder af den nye 8-serie kort efter verdenspremieren i Le Mans i juni.

© Uwe Fischer

Projektchefen: Jeg er stolt af vores nye 8-serie

Vi møder bossen for udviklingen af BMW 8-serie og får forklaringen på, hvordan en 8-cylindret motor med 530 hk kan være miljøvenlig

18. august 2018 af Steen Bachmann

Den nye BMW 8-serie er tænkt som en muskuløs GT, der kan transportere to personer med bagage over lange afstande. 

Rapport fra verdenspremieren: Den nye 8-serie afsløres i Le Mans

Vi har mødt chefen for projektet med at udvikle gadeversionen af den nye GT, Dr. Markus Flasch, og fyrer fem hurtige spørgsmål af.

Hvad betyder 8-serien for BMW?

"8-serien er en gentleman-bil i toppen af BMW's modelprogram. Der er en knivskarp linje mellem luksus og sport, som vi har brugt meget tid på at diskutere. Vores bil rummer begge dele, og det er vi meget stolte af."

Hvor lander vægten?

"BMW M850i vejer 1890 kg."

Og du kalder det en sportslig bil?

"Definitivt, ja. Biler bliver tungere og tungere på grund af krav til sikkerhed, komfort, CO2-udslip og gadgets. Der er ingen nem vej at undgå vægt. Vores job er at bygge bilen, så du ikke føler vægten. Første gang jeg kørte med journalister i 8-serien i Wales, spurgte jeg om vægten. De skød på mellem 1600 og 1700 kg, og det er et kompliment til os. Samtidig gør det, at bilen føles mindre, end den er."

Dr. Markus Flasch, project manager BMW 8-series
Dr. Markus Flasch, project manager BMW 8-series

Markus Flasch er ansvarlig for udviklingen og lanceringen af gadeversionen af den nye 8-serie. Den har tag og sidespejle i kulfiber for at sænke vægten.

© S. Bachmann

I har udviklet gade- og racerbilen sideløbende?

"Ja, vi var to teams kun 300 meter fra hinanden. Man kan ikke sammenligne de to biler direkte, men vi var i tæt kontakt under udviklingen. Motoren er som udgangspunkt den samme, og der er også samme struktur i chassiset."

Hvorfor præsenterer i bilen i Le Mans?

"8-serie er en klassisk GT. Det er ikke en sportsvogn som en Porsche 911 eller AMG GT, men en bil, du kan nyde på en bane for så at krydse et kontinent. Den skal kunne begge dele. Du skal kunne køre fra Milano til Stockholm og stige ud lige så frisk, som da du steg ind."

2019 BMW 850i Coupé interior
2019 BMW 850i Coupé © Uwe Fischer

M850i har otte cylindre. Er det ikke politisk ukorrekt?

"Nej. Den opfylder alle emissionsregler og Euro6-krav og er angivet til et snit på 10 km på literen. Motoren yder 530 hk, så der er ikke noget at skamme sig over med et snit på 10 km/l. Vil du have diesel, kommer 8-serien med et snit på omkring 17 km/l. Den går 0-100 på 4,9 sek. og 250 km/t på toppen."

BMW ser Aston Martin som konkurrent

Hvem er konkurrenterne?

"Vi ser kun én, nemlig Aston Martin DB11 V8. Den begynder ved 190.000 euro (1,4 mio. kr.) i Tyskland, mens vores bil fås fra 125.000 euro (925.000 kr.). Derfor står vi med et stærkt kort i GT-klassen. Vi glæder os til at præsentere bilen for vore fans."

Bil Magasinet vender tilbage med en test, så snart vi får fingre i bilen.

2019 BMW 850i Coupé le mans rear driving blue
2019 BMW 850i Coupé © Uwe Fischer

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.