2019 BMW 1000 RR
2019 BMW 1000 RR

Ny superbike fra BMW yder 207 hk ved 13.500 o/min

15. november 2018 af Bil Magasinet

BMW Motorrad præsenterer en ny udgave af superbiken BMW 1000 RR på den store motorcykelmesse i Milano. 

Modellen blev lanceret første gang i 2009 og kommer nu i tredje generation i en hurtigere og lettere version med nyudviklet motor og affjedring. Motoreffekten er øget til 207 hk ved 13.500 o/min, og samtidig er vægten reduceret til 197 kg. 

2019 BMW 1000 RR
2019 BMW 1000 RR


Opdaterede assistentsystemer modvirker hjulspind og overstyring, mens her også er systemer for ikke at ryge bagover, launch control for perfekt start og en speed limiter for at begrænse hastigheden i pitten til en trackday. 

BMW med køreprogram til trackdays

Udover køreprogrammerne Rain, Road, Dynamic og Race kan der tilkøbes tre konfigurerbare valg til banebrug. 1000 RR fås i farverne "Racing Red" eller "Motorsport" fra foråret 2019. 

2019 BMW 1000 RR
2019 BMW 1000 RR

Dæk til BMW 1000 RR fra Bridgestone

Bridgestone har udviklet dækket Battlax S21 specielt til den 1000 RR.

S21 fordækket er konstrueret med en optimeret karkasseprofil for bedre handling og præcision gennem hjørner sammen med en trelags-compound og kanttrådsområde med høj grad af stivhed for optimal dæmpning og stabilitet.

S21 bagdækket har forbedret stabilitet og vejgreb i kurver ved hjælp af et specielt top-compound og en højere karkassestivhed.

”Vi har brugt al vores knowhow inden for teknologi og materialer og alt vores engagement for at opfylde det krævende præstationsniveau, som BMW Motorrad forlanger", forklarer Nico Thuy, Head of Motorcycle Europe, Bridgestone EMEA. 

2019 BMW 1000 RR

  • Nyudviklet, og fire kg lettere, 4-cylindret motor med BMW ShiftCam-teknologi.
  • Øget effekt og drejningsmoment: 207 hk ved 13.500 o./min. og 113 Nm ved 11.000 o/min.
  • Mindst 100 Nm drejningsmoment mellem 5.500 og 14.500 omdrejninger.
  • Energibesparende, lineær momentkurve for optimerede køreegenskaber og kontrol ved hjælp af det større drejningsmoment mellem lave og mellem hastigheder.
  • Nyudviklet affjedring med Flex Frame, hvor motoren er en mere integreret og bærende enhed.
  • Vægten er 197 kilo med fuld brændstoftank, hvilket er mellem 11 og 14,5 kilo mindre end forgængeren. Med M-pakke er vægten 193,5 kilo.
  • Dynamic Damping Control (DDC) kan tilvælges.
  • DTC Wheelie-funktion som standard.
  • Nye køreindstillinger: ”Rain”, ”Road”, ”Dynamic” og ”Race” som standard. ”Pro Modes” kan tilvælges og giver tre konfigurerbare valg: ”Race Pro 1-3”.
  • ”Pro Modes” sikrer en perfekt start med Launch Control samt Pit Lane Limiter for præcis fart i pitten.
  • Nyt kombiinstrument med 6,5 tommer skærm for nem aflæsning og stort udvalg af informationer.
  • To nye farvevalg: ”Racing Red” og ”Motorsport”.
  • Lancering: Forår/sommer 2019.
  • Pris: 269.890 kr.
  • Garanti: Tre år.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.