BMW 1-serie F40 M135i forhjulstræk xDrive firehjulstræk hatchback blå forfra front forende køre
© Foto: Bernhard Limberger

Ny BMW 1-serie med for- eller firehjulstræk har fordele

Første test: BMW 1-serie er ikke længere baghjulstrukket – vi har kørt første tur i en M Performance-variant med firehjulstræk, 306 hk og 450 Nm.

17. juli 2019 af Frederik T. Frey

Hvor?

Den nye BMW 1-serie i varianterne M135i xDrive og 118d præsenteres på sommervarm asfalt snublende tæt på BMW's hovedsæde i den sydtyske storby, München.

Hvad er nyt ved BMW 1-serie?

Sammenlignet med den gamle 1-serie er intet, som det plejer. Største ændring er naturligvis, at tyskerne skrotter baghjulstrækket, så 1-serie'n nu har mere tilfælles med bl.a. X1-modellen og forskellige Mini'er. Det betyder for- eller firehjulstræk og ingen 6-cylindrede motorer – nu har motorerne tre eller fire cylindre.

BMW 1-serie F40 M135i forhjulstræk xDrive firehjulstræk hatchback blå bagfra bagende sving køre

Takket være et Torsen-spærredifferentiale på forakslen er BMW M135i fed under pres i sving.

© Foto: Bernhard Limberger

En af de klare fordele ved at ændre konstruktionen fra baghjulstrukken til for- eller firehjulstrukken er muligheden for at give bilen en anden silhuet, der tilgodeser rummelighed, større glasarealer og bedre kabineplads. Særligt på bagsædet er gevinsten stor til trods for, at gulvet fortsat har en kardantunnel pga. muligheden for xDrive-firehjulstrækket.

Hvordan kører BMW 1-serie så?

Kort sagt kører den nye BMW 1-serie meget civiliseret og afrundet – det gælder både 118d og M135i med 306 benzinhestekræfter og 450 Nm fra en tværliggende 4-cylindret turbomotor på to liter. Ved almindelig og jævn kørsel gør ingen af bilerne nævneværdigt væsen af sig – de løser deres opgave som transportmidler fornemt. Heldigvis vågner M135i op, når de sportslige køreprogrammer vælges, og input på rat og pedaler strammes op. På forakslen sidder et mekanisk spærredifferentiale af Torsen-typen. Det er belastningsafhængigt, og kan tydeligt mærkes ved speederjusteringer i kurver.

En længere udredning af BMW 1-serien's køreegenskaber kan læses i et kommende nummer af Bil Magasinet. Her skriver vi også om bilens mange nye gadgets.

BMW 1-serie F40 M135i forhjulstræk xDrive firehjulstræk hatchback blå bagsæde knæplads kabine interiør Frederik T. Frey

Der er godt med plads på bagsædet af den nye BMW 1-serie med enten for- eller firehjulstræk.

© Foto: Bernhard Limberger

Hvem er konkurrenterne?

Før i tiden havde BMW markedet for baghjulstrukne hatchbacks næsten for sig selv. Men med skiftet til for- og firehjulstræk kan Alfa Romeo gå efter åbningen på baghjulstrækker-markedet, hvis de gør alvor af truslerne om en baghjulstrukken Giulietta.

De tre mest oplagte moderstandere er Audi A3, Volvo V40 og Mercedes A-klasse.

BMW 1-serie F40 M135i forhjulstræk xDrive firehjulstræk hatchback blå kabine interiør aut automatgear læderrat

Kabinen er et fint miks af klassiske detaljer og moderne opdateringer.

© Foto: Bernhard Limberger

Hvornår lanceres den nye BMW 1-serie?

Hatchbacken lanceres til efteråret på det danske marked. Men der er desværre endnu ingen officielle priser eller beskatningsgrundlag.

BMW 1-serie F40 M135i forhjulstræk xDrive firehjulstræk hatchback blå forfra front Frederik T. Frey

Jep, der er træk på enten alle fire hjul eller udelukkende forhjulene i den nye BMW 1-serie.

© Foto: Bernhard Limberger

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.