M440i har i hvert fald én fan
Pludselig flås døren op til bilvaskens venterum af en midaldrende herre som en Trump-supporter på sporet af Mike Pence. “Er dét din bil??”. Det kan jeg ikke påstå, og det er også for tidligt på dagen til en ophedet diskussion om bævertænderne, gigantnyrerne, grisen fra Angry Birds eller hvad, fjæset på den nye 4-serie ellers er blevet mobbet med her på redaktionen – og af skuffede BMW-fans på nettet.
“Den er satme fed!”. Døren lukker. Han har en pointe, skønt fronten på den nye 4-Serie er det mest kontroversielle design vi har set fra tysk bilindustri siden Ford Scorpio.
M-pakken klæder M440i
Designchef Domagoj Dukec’s plan med 4-serien begynder at give mening, når du ser den i øjnene frem for at skælde den ud bag et tastatur. I hvert fald topvarianten M440i med et fabriksmonteret skørtesæt, der med dramatiske luftindtag giver nyrerne modspil, og sænket undervogn, som får den til at ligne en krympet udgave af den enorme BMW 8-serie Coupé i profil.
Bagfra står du overfor en eksotisk og lav sportscoupé og ikke bare en 3-serie med færre døre og en ny kølergrill.

M440i ser skarp ud herfra. Synd at de store rørhaler bare er “briller” på mindre udstødningsrør inde i kofangeren.
© Søren JuulFra førersædet er alt godt
Hvis designet endnu ikke er begyndt at virke på dig, kan jeg anbefale en tur bag rattet af M440i, der kombinerer udsøgt komfort med en forfriskende lussing fra en kørehandske, når du aktiverer Sport køreprogrammet og lader den 6-cylindrede rækkemotor strække benene.
Under den langstrakte motorhjelm laver den op til 374 hk og har i M440i fået et 48 volt mild-hybridsystem, der booster effekten med 11 hk ved lave omdrejninger og modvirker turbotøven. Kræfterne fordeles gennem en smidig 8-trins automatgearkasse med et særligt Sprint-mode, som vi ikke helt forstår, men i praksis er M440i lynhurtig i optrækket. De første 100 km/t er nået et par 1/10 af et sekund langsommere end den forrige M4 Coupé – og den helmer ikke på motorvejen før du letter på speederen eller topfarten begrænses ved 250 km/t.

Instrumentpanelet er ligesom i 3-serien, men med læder og lir fra M-afdelingen føler du dig bag rattet af en sportscoupé.
...og den lyder fremragende
Det normalt så afdæmpede udstødningssystem skifter prompte spor fra underspillet snurren til en dyb bas, der får nakkehårene til at rejse sig af fryd i en tid, hvor flere og flere sjove biler kommer fremad med cylinderamputerede symaskinemotorer med fistelstemmer.
BMW har meget vel forstærket lyden i kabinen, men den lyder altså også godt udefra, når den accelererer.
Vi har tidligere kørt M440i på Jyllandsringen på brede sommerdæk, men denne gang er den trukket i smalle vintersutter, og underlaget er vådt og fedtet. Med det standardmonterede xDrive firehjulstræk finder kræfterne stadig vej til asfalten uden problemer, men i de mere sportslige køreprogrammer føles M440i i højere grad som en munter baghjulstrækker, hvor baghjulene får lov at skeje lidt ud, mens forhjulene fokuserer på at styre.
Så hvad er dommen?
M440i er et “M Performance Automobile” og ikke et fuldbyrdet medlem af den rabiate M-familie. Den kommer dog med M-afstemt undervogn, adaptive støddæmpere og en udsøgt 50:50 vægtbalance, der samlet skaber en alsidig køremaskine. At den samtidig ser spektakulær ud gør, at vi stadig snakker om den på redaktionen – dét er måske slet ikke så dumt i en verden, hvor bilerne bliver mere og mere ens.
Vi synes
Designet kan diskuteres, men det kan resten af bilen ikke. M440i er en ægte køremaskine.

Bagsædet går fint an på lange ture, hvis ikke du er for høj. Frederik Frey på 1,77 meter kan sidde afslappet.
BMW M44i Xdrive Connected Aut.
- Pris: 903.111 kr.
- Årlig afgift: 3.020 kr.
- Ydelse: 374 hk og 500 Nm
- Topfart: 250 km/t
- 0-100 km/t: 4,5 sek.
- Forbrug (WLTP): 13,3 km/l
- Mål: 477/185/138 cm L/B/H
- Vægt: 1.815 kg
- Last: 430 kg
- Påhæng: 1.800 kg
- Bagagerum: 440 liter