© BMW

Lille M slår igen

Indtil BMW lancerede M2 sidst i 2015, var den hurtigste 2-serie M235i. Siden blev 235 til M240i, og nu har hele 2-serien fået et facelift, der også inkluderer M240i. Vi har prøvet det, man populært kan kalde en lille M2 med firehjulstræk.

27. juli 2017 af Niklas Majgaard

Hvor?

BMW’s pressecenter i Garching udenfor München.

Hvad er nyt?

Man skal være en rigtig BMW-kender for at spotte forskellene udefra. Faceliftet har gjort LED-lygter i et nyt design til standardudstyr på alle 2-serie Coupé og Cabriolet - lige fra 218i til denne M240i.

Interiøret er ændret en del, og blandt andet er instrumentbordet helt nyt. Der er desuden lagt vægt på mere teknologi i 2-serien, der nu kan få det helt store Navigation System Professional, som kendes fra for eksempel 5-serien. I korte træk betyder det, at du blandt andet kan styre den 8.8 tommer store skærm med fingrene. Desuden er der blandt andet også Apple CarPlay, og du kan i højere grad integrere din smartphone i bilen.

Derudover er der MPerformance-kittet. Det giver ikke mere effekt, men med andre hjul og kulfiberdetaljer får sættet bilen til at skille sig lidt ud. 

© BMW

Hvordan kører den?

Man kan med god vilje kalde M240i xDrive lidt utraditionel. Her er ikke megen sidelæns ballade, som man ville forvente af en baghjulstrukket BMW. Med xDrive er den derimod meget neutral og enormt let at køre hurtigt i. Stabiliteten i bilen er fremragende, og man føler aldrig, at M240i xDrive er bare i nærheden af at løbe tør for greb på en almindelig vej.

Accelerationen er meget effektiv. Med en flad momentkurve og 500 newtonmeter hele vejen fra 1520 til 4500 o/min., accelererer den knusende hurtigt. 0-100 km/t tager med 4,4 sekund kun en tiendedel af et sekund mere end i en M2. De 340 hestekræfter leveres ved 5500 o/min., og motorlyden fra den treliters rækkesekser er i den grad vanedannende.

Vi testede på en blandet rute, der både bød på fri Autobahn og landeveje. Sæt M240i xDrive i komfort-indstillingen, og du har en bil, du let kan bruge hver eneste dag. Vælger du sport, bliver bilen en anelse hårdere, men det bliver aldrig irriterende hårdt. Som noget nyt fås M240i kun med 8-trins Steptronic Sport-transmission, der er et forsøg på at give dig det bedste af begge verdener. I Drive har du en yderst velfungerende automatisk transmission, men du kan også bruge skiftepalerne og selv bestemme. Her er skiftene både hurtige og præcise, og det føles skarpere, end det var i 2-serien før faceliftet.

© Niklas Majgaard

Hvornår lanceres den?

Nu!

M240i er - ud over M2 - topmodellen. Den findes som både coupé og cabriolet, og både med og uden xDrive.

En M240i Coupé xDrive som her, har en basispris på 809.500 kroner, mens du slipper med 727.700 kroner, hvis du vælger baghjulstræk.

Derudover går lineuppet lige fra den 1,5 liters, trecylindrede 218i med 136 hk over 220i, 230d og dieselmodellerne. Her er 218d mindst, mens 220d og 225d afrunder listen. 

© Niklas Majgaard

Hvem er konkurrenterne?

At M240i xDrive er en coupé, rydder lidt op i feltet af konkurrenter, der tilbyder præcist det samme. Audi TTS Coupé 2,0 TFSI Quattro er lettere, og matcher dermed godt med sine 310 hestekræfter, 380 newtonmeter og en prisseddel på 914.932 kroner.

Også Mercedes er leveringsdygtige i en slagkraftig konkurrent, omend den er lidt større end 2-serien: En C400 4Matic Coupé disker for eksempel op med 333 hestekræfter, 480 newtonmeter og en basispris på 873.600 kroner. På den baggrund er BMW’en med sin grundpris på 809.500 kroner bestemt værd at overveje.

© BMW

Vi synes…

Med mindre du enten hader dit kørekort eller er til trackdays meget ofte, så får du rigtig mange gode ting i en M240i xDrive, som du ikke behøver betale ekstra for at få i en anden bil. Dette er på mange måder en bil med to karakterer. Det ene øjeblik er det en behagelig motorvejskrydser med overskud, og det næste øjeblik er 500 veloplagte newtonmeter klar til at sparke dig ud af et sving uden skyggen af hjulspin eller ustabilitet.

Tilbage er der blot at tage stilling til en smagssag, for designmæssigt er en M2 cirka lige så opsigtsvækkende som en M240i er diskret.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...