Test af BMW iX3: Frisk strøm til X3
BMW’s X3-program er reduceret til få varianter, og for en gang skyld er den billigste den bedste – hvis du kan klare dig med en elbil.
BMW’s ellers så omfangsrige modeludvalg er netop nu reduceret til få varianter og versioner af hver model. Det skyldes dels de aktuelle verdenskriser, men ikke mindst det danske afgiftssystem, som i øjeblikket favoriserer eldrevne biler.
Af de tilbageværende modeller er elvarianten langt den billigste. Til en startpris af 529.000 kr. underbyder den plugin-hybrid-varianten med over 150.000 kr (!)., og kan man overhovedet få elbilshverdagen til at fungere, er elvarianten kaldet iX3 så klart at foretrække.

Batteri og el er integreret i iX3
Selv om der er tale om en tilpasset elbil, der tager udgangspunkt i en fossilbil, så er batterier og elteknologi næsten usynligt integreret i bilen. Rummeligheden er intakt, og bag rattet oplever man iX3 som en X3 bare med elmotor.
Og da elvarianten af X3 helt grundlæggende blot er en X3 med eldrift, nyder iX3 godt af den generelle opdatering, som modellen har fået i 2022.
Udvendigt ses det tydeligst for og bag. Foran er designet af kofangeren ændret en smule, så den ser mindre aggressiv ud. Fuld LED-lys er nu standard.
Bagtil er revisionen dog tydeligere. Den nederste del af kofangeren har fået hækdiffuserdesign, der integrerer, hvad der ligner falske afgangsrør i hver side. De er derfor blevet endnu større. Mest iøjnefaldende er dog de nye baglygter, som nu også er fuld LED og med et nyt markant, kantet udtryk.
Hvad koster BMW iX3?
- iX3 M Sport Charged - 529.000 kr.
- iX3 M Sport Charged Plus - 624.624 kr.
BMW iX3 er konkurrencedygtig
I kabinen er der også foretaget mindre ændringer. Først og fremmest har radio og ventilationsanlæg på midterkonsollen skiftet plads, så radiobetjeningen sidder nederst, og ventilationsanlægget øverst, og det har fået vippekontakter til justering af temperaturen, frem for drejekontakter som hidtil. Ændringen følger tilsvarende ændringer i den seneste BMW 3-serie.
Centerskærmen, der både er trykfølsom og kan styres med drejeknap i midterkonsollen, er vokset fra 8,8” til 12,3”, og et par af kontakterne længere nede på midterkonsollen er også reviderede.
Samlet set er det små ændringer, som mest af alt signalerer, at iX3 fortsat er konkurrencedygtig i klassen for store SUV’er.
Vi synes:
Ligesom lillebror BMW iX1 burde tilpasset elteknologi sætte iX3 i skyggen af flere konkurrenter. Det gør det ikke.
BMW iX3 M Sport Charged Plus
624.884 kr. (Testbil)
680 kr. (Årlig afgift)
Drivline
Én elmotor, baghjulstræk
286 hk/400 Nm
80 kWh batteri
Ladekapacitet: 150 kW
Præstationer
180 km/t (Topfart)
6,8 sek. (0-100 km/t)
460 km (Rækkevidde)
Mål og vægt
471/189/168/267 cm (L/B/H/akselafstand)
2.260/465/750 kg (Vægt/last/påhæng)
510-1.560 liter (Bagagerum)
245/45R20 Yokohama Advan Sport (Dæk)