BMW iX1 elbil test priser

Nyrerne er store, men (heldigvis) ikke også lange på den nye generation af BMW X1.

© A. Hansen

BMW iX1 - Vi tester den overraskende komfortable el-SUV

BMW iX1 er en ny elektrisk generation af den velkendte X1. Resultatet er kompakt og rummeligt, men der er et par ugler i mosen. Dét, og meget mere, kommer vi ind på i vores test af den nye og elektriske BMW iX1.

25. juli 2023 af Mikkel Thomsager

Den næste BMW X1 er en elbil

BMW er klar med næste generation af deres mindste høje bil - X1. Den største nyhed er, at den kommer som elbil, hvor den får navnet iX1. Den elektriske SUV følger i fodsporene på storebroren iX3 og glorie-elbilen, BMW iX.

Test af BMW iX1

BMW iX1 er el-udgaven af BMW X1. I modsætning til mange nye el-konkurrenter, er den ikke bygget fra bunden af som el-bil. Det er derimod grundlæggende en benzin-bil tilpasset eldrift.

Det giver ofte anledning til uheldige kompromisser, især når det gælder plads og rummelighed, men i tilfældet iX1 synes det nærmest omvendt. Den både fungerer og kører godt med et fornuftig elforbrug.

Den nuværende BMW X1, der blev lanceret i 2022, er tredje generation af BMW X1, men den seneste generation bygger teknisk set videre på den grundlæggende teknik, som BMW's og Mini's andre forhjulstrukne modeller har benyttet i flere år.

Ikke desto mindre fremstår elversionen iX1 særdeles gennemarbejdet som elbil. I øvrigt ikke ulig den store iX3, som på lignende måde er en BMW X3 genskabt til eldrift. 

BMW iX1 elbil test priser suv


© A. Hansen

BMW iX1 er billigste i X1-programmet

Elvarianten er sågar den billigste i BMW X1-programmet. Den starter ved 464.157 kr. for en variant med to elmotorer og dermed firehjulstræk og i alt 313 hk.

Det er så lige godt 4.000 kr. mindre end den billigste benzin-variant med bare 136 hk til 506.030 kr., og det er knap 38.000 kr. mindre end den billigste opladningshybrid med 245 hk, der starter ved 501.956 kr. Dyrest er diesel-varianten med 163 hk, der starter ved 598.099 kr.

BMW iX1 har et batteri på 80 kWh med en netto-kapacitet på 65 kWh (brutto: 67 kWh). Med et forbrug på ned til 169 Wh/km giver det en rækkevidde på op til 439 km (WLTP). Den kan lade med 22 kW i en hjemmelader (AC), og op til 130 kW i en hurtiglader (DC).

Den går fra 0-100 km/t på 5,6 sekunder og topfarten er 180 km/t.

Den kan monteres med anhængertræk, men den må kun trække 1.200 kg.

Hvad koster BMW iX1?

  • BMW iX1 xDrive30 - 464.157 kr.
  • BMW iX1 xDrive M Sport - 512.313 kr.
  • BMW iX1 xDrive30 Fully Charged - 587.315

Vejl. priser er indhentet fra BMW.dk 25. maj 2023.

BMW iX1 elbil test priser suv
© A. Hansen

BMW iX1 er overraskende rummelig

BMW iX1 måler 450/185/162 cm (L/B/H), og sammenlignet med konkurrenterne i klassen, som er Mercedes EQA, Volvo XC40 Audi Q4 etron, er iX1-kabinen rummelig på alle pladser.

Det er faktisk imponerende, hvordan BMW har formået at få plads til 67 kWh-batteri, uden at det kompromitterer kabinen nævneværdigt i forhold til fossil-varianterne.

Bagagerummet er dog mindre i de elektrificerede udgaver af X1 og således også iX1, men med 495 liter, er det stadig i den øvre ende for klassen. Rummet er regulært, og under bunden er der et dedikeret rum med plads til ladekabler, men ikke meget mere, og der er ikke plads i bilen front, der optages af teknikken.

Bagsædet er let tilgængeligt, voksne sidder godt, og det er let at montere barnestole.

Førerpladsen er som udgangspunkt velindrettet med en forholdsvis høj førerposition, som giver fint overblik over bil og trafik.

BMW iX1 elbil test priser suv

Siddeposition og plads på bagsædet er fint også til voksne.

© A. Hansen

Udfordrende infotainmentsystem

Bag rattet er eludgaven iX1 fuldstændig identisk med fossiludgaverne.

Frontpanelet domineres af to skærmer til henholdvis instrumenter og sekundær betjening. Det ser umiddelbart high tech-agtigt ud, også fordi BMW’s digitalinstrumentering har antaget et helt andet udtryk, end det klassiske, som BMW benyttede sig af i mere end 50 år, men betjeningen er som udgangspunkt nem. De gængse kontrakter og greb sidder, hvor man vil række efter dem.

Den største svaghed er dog den sekundære betjening, der er samlet i den store trykfølsomme centerskærm, som også huser det nye infotainment-system.

Nogle betjeningselementer kræver flere tryk, og man må samle sin opmærksomhed om skærmen, for at finde den rette menu. Det gælder eksempelvis varme og ventilationssystemet.

Infotainmentsystemet er opbygget med kontoadgang, som er svært tilgængeligt. Det kræver en BMW-konto at få fuldt udbytte af systemet. Har man først indrettet sig, vil systemet givetvis være lettere at bruge i hverdagen.

BMW iX1 elbil test priser suv

BMW iX1 har et udmærket vellykket eksteriør.

© A. Hansen

iX1 kører som en rigtig BMW

Er man BMW-fan, kan man savner de fine køreegenskaber, som er en del af BMW-mærkets historiske DNA, i den almindelige X1. Omvendt overrasker elversionen iX1 ved at være mere køremaskine end andre el-SUV er.

Måske fordi iX1 har elektrisk drevet og elektronisk styret firehjulstræk som standardudstyr, får iX1 præcise køreegenskaber. Den virker simpelt hen mere velkørende end X1-udgaverne med forhjulstræk.

Styringen er ikke voldsom, men dog direkte, og hele bilen følger med rundt. Dækmonteringen er 205/65 R17, som er en forholdsvis lille størrelse i en moderne BMW, men de giver fordele i iX1, som føles komfortabel, og ikke mindst er retningsstabiliteten god og klart bedre end andre udgaver med større dæk i X1-serien. 

Læs også: Her er den nye BMW i5.

BMW iX1 elbil test priser suv
© A. Hansen

Er BMW iX1 en god bil?

BMW iX1 fås i fire udstyrsversioner Standard, xLine, M Sport og Fully Charged.

Standardudstyret er omfattende med fuld sikkerhedspakke inklusive alle elektroniske systemer. Standard er også fuld led-lys, parkeringsassistent, elbagklap med sensor og det digitale førerdisplay.

"X Line" har et lidt andet visuelt udtryk med 18” hjul, og sort indtræk og pyntelister i kabinen.

"M Sport" tilføjer yderligere sporty elementer både ind- og udvendig. 

VI SYNES

BMWi iX1 giver fuld BMW køreglæde for pengene – også i forhold til konkurrenter. Den er praktisk og fungerer godt også som elbil, og den føles moderne og lækker.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...