BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive50


© BMW

BMW iX | Kæmpemæssig el-SUV fra BMW

Få de danske priser og meget mere information om BMW iX - og se vores test i videoen lige herunder!

5. november 2021 af Patrick Boje Jensen og Frederik Hauschildt
BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive50 elbil

BMW iX får en frihøjde på omkring 195 mm, er omtrent lige så lang og bred som en BMW X5 og så høj som en BMW X6. Med en akselafstand på 3.000 mm er dimensionerne i kabinen omtrent de samme som i BMW X5. Bagagerummet er cirka 500 liter.

© BMW

iX er bygget på BMW's helt nye platform

Den nye BMW iX er det første led i en fremtidig udvikling mod elbiler fra BMW's side. Den pionerer nemlig en helt ny 'arkitetur', som ifølge BMW er skalerbar og modulopbygget. Det betyder, at BMW potentielt kan producere flere elbiler med lignende eller identisk teknik, men en anden karosse.

Fordelen ved, at BMW laver en splinterny skalerbar platform er, at de har et udgangspunkt til fremtidige elbiler. Og det udgangspunkt er udviklet til udelukkende at være elektrisk, og det giver gunstige muligheder for placering af batteri, køredynamik og undervognskomfort.

Få 3 numre af Bil Magasinet for bare 99 kr.! Læs mere her

BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive50 elbil

Den nye generation af operativ- og infotainmentsystemet BMW iDrive får sin premiere i BMW iX. Sammen med ”BMW Curved Display”, som indeholder et 12,3 tommer informationsdisplay og et 14,9 tommer kontroldisplay, 

© BMW

BMW håber på at opnå en række ting med den nye platform: Udover køredynamik og undervognskomfort, regner BMW også med at den nye platform skal sætte en ny design-standard for det tyske mærke. Det kan tolkes på mange måder: Blandt andet at det tyndere lygtedesign, iX fremviser, kan finde vejen til mange af BMW's fremtidige produkter. Og ja - at den nye grill nok er kommet for at blive.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...