BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive50

Køn? Nej, det ville vi nok ikke kalde den.

© BMW

Danske priser og detaljer på BMW's elbil med det "specielle" fjæs

Nu kommer BMW med mange flere detaljer på deres elektriske SUV iX - få de danske priser og meget mere information her.

17. marts 2021 af Patrick Boje Jensen og Frederik Hauschildt

BMW iX kan fås i fire versioner

Da BMW i 2018 viste konceptbilen iNext frem, var det til spot og spe fra mange BMW-fans (og andre folk med øjne). Da de i november sidste år kunne afsløre, at konceptet blev videreført som produktionsbilen BMW iX, var nyrerne ganske vist skrumpet, men blot fra alt-dominerende til enorme.

Nu er iX på vej på til de danske veje, og BMW har netop offentliggjort en række detaljer på bilen - inklusiv den danske pris!

BMW iX kommer til Danmark med to forskellige drivliner og to trim-niveauer: xDrive40 og xDrive50, der begge kan fås med trimmen "Fully Charged", som blandt andet giver Parking Assistant Plus, 4-zoners klimaanlæg, BMW Laserlys, Sky Lounge panoramaglastag og antracitfarvet tagbeklædning.

bmw inext BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive50 elbil

BMW's iNext-koncept fra 2018.

© BMW

Flot rækkevidde i topmodellen

I basismodellen xDrive 40 får man en ydelse på 300 hestekræfter og en rækkevidde på over 400 km i henhold til WLTP. Opgraderer man til xDrive 50 får stiger tallene dramatisk til 500 hk og en rækkevidde på over 600 km.

Begge modeller har en elmotor på hver aksel og firehjulstræk som standard. BMW iX xDrive50 har også adaptiv luftaffjedring som standard. Den maksimale anhængervægt forventes at være 2.500 kg, og det er muligt at montere en tagboks.

BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive50 elbil

BMW iX får en frihøjde på omkring 195 mm, er omtrent lige så lang og bred som en BMW X5 og så høj som en BMW X6. Med en akselafstand på 3.000 mm er dimensionerne i kabinen omtrent de samme som i BMW X5. Bagagerummet er cirka 500 liter.

© BMW

BMW iX xDrive 40

  • Rækkevidde (WLTP): Over 400 km

  • Batterikapacitet: Over 70 kWh

  • Maks. ladekapacitet: 150 kW

  • Ladetid ved maks. kapacitet, 10-80%: Under 40 min.

  • Ladetid, AC 3-fase 11 kW, 0-100%: Under 8 timer

  • Samlet effekt: Over 300 hk

  • 0-100 km/t: Ca. 6 sek.

  • Topfart: 200 km/t

  • Pris fra: 719.500 kr.

  • "Fully Charged Edition": 850.000 kr.

BMW iX xDrive 50

  • Rækkevidde (WLTP): Over 600 km

  • Batterikapacitet: Over 100 kWh

  • Maks. ladekapacitet: 200 kW

  • Ladetid ved maks. kapacitet, 10-80%: Under 40 min.

  • Ladetid, AC 3-fase 11 kW, 0-100%: Under 11 timer

  • Samlet effekt: Over 500 hk

  • 0-100 km/t: Under 5 sek

  • Topfart: 200 km/t

  • Pris fra: 929.500 kr.

  • "Fully Charged Edition": 1.060.000 kr.

BMW understreger, at tallene er foreløbige, da de sidste tests i øjeblikket bliver udført. De forventer at have de første iX på de danske veje i slutningen af 2021. 

iX er bygget på BMW's helt nye platform

Den nye BMW iX er det første led i en fremtidig udvikling mod elbiler fra BMW's side. Den pionerer nemlig en helt ny 'arkitetur', som ifølge BMW er skalerbar og modulopbygget. Det betyder, at BMW potentielt kan producere flere elbiler med lignende eller identisk teknik, men en anden karosse.

Fordelen ved, at BMW laver en splinterny skalerbar platform er, at de har et udgangspunkt til fremtidige elbiler. Og det udgangspunkt er udviklet til udelukkende at være elektrisk, og det giver gunstige muligheder for placering af batteri, køredynamik og undervognskomfort.

BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive50 elbil

Den nye generation af operativ- og infotainmentsystemet BMW iDrive får sin premiere i BMW iX. Sammen med ”BMW Curved Display”, som indeholder et 12,3 tommer informationsdisplay og et 14,9 tommer kontroldisplay, 

© BMW

BMW håber på at opnå en række ting med den nye platform: Udover køredynamik og undervognskomfort, regner BMW også med at den nye platform skal sætte en ny design-standard for det tyske mærke. Det kan tolkes på mange måder: Blandt andet at det tyndere lygtedesign, iX fremviser, kan finde vejen til mange af BMW's fremtidige produkter. Og ja - at den nye grill nok er kommet for at blive.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...