bmw i4 m50 test priser
© BMW

BMW i4 | Danske priser og første test af den nye elbil

Er BMW i4 en værdig rival til Tesla Model 3? Læs med her, hvor vi tester og gennemgår den elektriske 4-serie, der også er BMW's første elektriske M-model.

11. oktober 2022 af Mathias Brandt og Patrick Boje Jensen

BMW i4 - elektrisk BMW

BMW i4 er baseret på BMW 4-serie Gran Coupé, som også fås med benzin- eller dieselmotor. Det betyder, at kabinen ligner den fra en almindelig 4-serie bortset fra den nye buede skærm, der samler de digitale instrumenter og infotainment-systemet. Det er en kærkommen opgradering af et ellers ret kedeligt instrumentbord.

I stedet for en forbrændingsmotor har i4 bunden fuld af batterier med en kapacitet på 80,7 kWh.

Under udviklingen af den nye BMW 4-serie Gran Coupé havde man hele tiden for øje, at bilen også skulle kunne fungere som 100 pct. elektrisk drevet bil. Derfor har det været forholdsvis simpelt at implementere batteripakken i bunden.

bmw i4 test priser

TEST: En af de bedste elbiler på markedet - men på ét punkt er den pinlig

BMW i4 kører på el, men det er ikke det vigtigste – det har større betydning, at den både ligner, kører og opfører sig som en BMW.

Steen Bachmann

Inden jeg flyder over med skamrosning af den alpinhvide, velfungerende og alsidige BMW, vi har fat i her, så lad os få overstået en central og kikset ting ved den: BMW har en politik med at undlade at montere adaptiv fart­pilot i visse nye modeller.

Det er skørt og uforståeligt, at en ny elbil til over en halv million kroner er født uden det mest selvfølgelige udstyr for biltypen, nemlig en funktion, der selv holder afstand til bilen foran og selv kan køre bilen i stop’n-go-trafik (host-host, det har været standard i Tesla’s biler i årevis).

Det er flovt for et premium­mærke at fremhæve “Fartpilot med bremsefunktion” i listen over standardudstyr, for vi skriver 2022, og selvfølgelig skal en elbil have adaptiv fartpilot. BMW har samlet udstyr i pakker, hvor du får alt muligt andet med, og vil du specifikt have en standardbil med kun adaptiv fartpilot som ekstraudstyr, kan du være sikker på at komme bagest i køen, der indtil videre forudsiger levering til danske kunder fra foråret 2023.

bmw i4 test priser

Nå, men har du råd til en af de pakker, hvor udstyret følger med (eller mod på at vente), får du en af de lækreste og mest atletiske elbiler på markedet.

BMW i4 er baseret på samme platform og deler karrosseri og kabine med den almindelige 4-serie. I stedet for en fossildrevet motor er her et stort batteri bunden og en elmotor ved bagakslen, der trækker på baghjulene. Der fås også en dyrere og hurtigere variant med M-udstyr, to elmotorer og firehjulstræk, men testbilen ligner et bedre køb.

På små og snævre biveje i Vestsjælland camouflerer i4 sin vægt på formidabel vis. Den bevæger sig med lethed som en baghjulstrukket BMW skal, og kun når du virkelig presser den i skarpe sving, kommer den høje vægt snigende som en usynlig hånd, der ligesom gør det sværere at skifte kurs – det opleves kun og sker forudsigeligt på skridgrænsen ved astronomiske hastigheder.

På langturen medvirker en kompetent undervogn og store hjul til en formidabel retningsstabilitet. Den adaptive fartpilot (hvis man har husket at bestille den!) gør lange stræk til en fornøjelse.

Hvor lang er rækkevidden?

Rækkevidden for testbilen er hele 590 km i henhold til WLTP-normen, men hvordan ser den ud i virkeligheden? Det tester vi på en hurtig tur fra Slagelse til Skanderborg med fire voksne og bagage ombord.

Da testbilens forrige tur også var primært motorvej, og det er 0 grader ved afgang denne morgen, lover bilen 470 km. Vi har præcis 200 km til målet og det samme retur, så det er interessant, om vi skal lade undervejs.

Jeg har gode erfaringer med troværdigheden i BMW’s rækkeviddemålere, men uanset mærke bryder elbiler sig altså ikke om motorvejskørsel — vindmodstanden over 100 km/t stjæler energi.

Efter de første 200 km viser rækkeviddemåleren, at vi har 250 km tilbage, hvilket er virkelig godt for en elbil. Det betyder, at vi bør kunne komme hjem uden at lade, og sådan bliver det: Der er 25 km tilbage på batteriet, da vi når tilbage til min Clever-hjemmelader.

Det interessante er, at jeg lod bilen selv følge de aktuelle hastighedsgrænser på 80, 110 og 130 km/t, og på intet tidspunkt lå i læ bag en lastbil eller var udsat for mærkelige oplevelser med lynladere, der ikke fungerer eller yder meget mindre, end de bør. BMW i4 er en af mest attraktive elbiler lige nu.

Vi synes

Den eldrevne BMW 4-serie er en skøn og alsidig bil – men tjek udstyret, inden du køber.

Testbilen: BMW i4 eDrive40 Fully Charged

  • Pris: Fra 479.900 kr. (618.771 kr. som testet).
  • Årlig afgift: 680 kr.
  • Ydelse: 340 hk og 430 Nm
  • Topfart: 190 km/t
  • 0-100 km/t: 5,7 sek.
  • Rækkevidde (WLTP): 590 km
  • Mål: 478/185/145 cm L/B/H
  • Vægt: 2.125 kg
  • Last: 480 kg
  • Påhæng: 1.600 kg
  • Bagagerum: 470-1.290 liter
bmw i4 m50 test priser
© BMW

En elektrisk M-model?

Topmodellen hedder BMW i4 M50, og her får man som standard et progressivt styretøj med variabel udveksling afhængig af hastighed. Bagakslen er udstyret med luftaffjedring, som arbejder sammen med bilens adaptive M-undervogn. 

M50’eren har tre forskellige køreprogrammer, Sport, Comfort og EcoPro. I Sport-indstillingen aktivers det, som på “BMW’sk” hedder Sport Booster. Her skærpes responsen fra de to elmotorer, der reagerer endnu hurtigere på speederinput. Kabinen fyldes med en falsk “motorlyd”. BMW kalder det selv for fremdriftslyd og har døbt det “Iconic Sound”. Det er et område, som der bruges enormt mange ressourcer på at udvikle.

Læs også: Sydpå i 5 familievenlige elbiler. Hvem er bedst?

bmw i4 test priser
© BMW

BMW i4 eller Tesla Model 3?

Akselafstand på 285 cm er tre centimeter kortere end Tesla Model 3, men benpladsen er udmærket på bagsædet. Rumfølelsen, og ikke mindst lofthøjden, er ikke helt på niveau med det, man oplever på bagsædet i Tesla'en. Det er specielt på grund af dens store glastag, der løfter rumfølelsen i kabinen. 

Til BMW i4 kan tilkøbes et glassoltag til 15.000 kr., men det gavner kun passagererne på den forreste sæderække.

Et sted, hvor BMW i4 løser en praktisk udfordring bedre end i Model 3, er i bagagerummet. De to biler er grundlæggende set henholdsvis en hatchback og en sedan. Det betyder, at i4’erens bagagerum er langt nemmere at udnytte, fordi bagklappen åbner højt. Her er Tesla’ens sedanopbygning med lille bagklap sværere at udnytte. 

Til gengæld har BMW valgt ikke at udnytte den lille plads der er under kølerhjelmen, til den såkaldte “frunk” – et lille bagagerum i fronten. I et sådant er der ikke plads til mere end ladekabler, men den løsning er rar.

Læs også: De mest interessante elbiler på markedet.

bmw i4 test priser
© BMW

Danske priser på BMW i4

BMW i4 eDrive40

  • Ydelse: 340 hk/430 Nm
  • Tophastighed: 190 km/t
  • 0-100 km/t: 5,7 sek.
  • Rækkevidde (WLTP): 585 km
  • Max. ladeeffekt: 205 kW
  • Påhæng: 1.600 kg.
  • Pris: Fra 469.900 kr.

BMW i4 M50

  • Ydelse: 544 hk/795 Nm
  • Tophastighed: 225 km/t
  • 0-100 km/t: 3,9 sek.
  • Rækkevidde (WLTP): 513 km
  • Max. ladeeffekt: 205 kW
  • Påhæng: 1.600 kg.
  • Pris: Fra 563.200 kr.
bmw i4 test priser
© BMW

Er i4 M50 markedets sjoveste elbil?

Da elbiler har et ryg for ofte at være klinisk kedelige, så satte Bil Magasinet sig for at finde den sjoveste elbil på markedet. Derfor tog tog vi fire biler med til Sturup Raceway i Sverige, hvor myter og køreegenskaber for alvor kunne testes!

Bilerne: 

BMW i4 M50

Tesla Model 3 Performance 

Ford Mustang Mach-e GT

Polestar 2 Performance

Fælles for alle biler er, at de befinder sig i mellemklassen, har omkring 500 hk og koster mellem 500-600.000 kr.

Forventningerne, da vi ankom til banen, var særligt høje til den blå Bimmer med M-logoer smækket på fronten og bagklappen. Vil du se, hvordan den klarede sig op mod de tre øvrige elbiler, så klik hér. 

bmw i4 m50 test priser
© Søren Juul

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...