bmw i4 m50 i blå
© BMW

BMW i4 | Danske priser og første test af den nye elbil

Er BMW i4 en værdig rival til Tesla Model 3? Find alt, du skal vide om om den elektriske 4-serie

12. januar 2022 af Mathias Brandt og Patrick Boje Jensen

BMW i4 - elektrisk BMW

BMW i4 er baseret på BMW 4-serie Gran Coupé, som også fås med benzin- eller dieselmotor. Det betyder, at kabinen ligner den fra en almindelig 4-serie bortset fra den nye buede skærm, der samler de digitale instrumenter og infotainment-systemet. Det er en kærkommen opgradering af et ellers ret kedeligt instrumentbord.

I stedet for en forbrændingsmotor har i4 bunden fuld af batterier med en kapacitet på 80,7 kWh.

Under udviklingen af den nye BMW 4-serie Gran Coupé havde man hele tiden for øje, at bilen også skulle kunne fungere som 100 pct. elektrisk drevet bil. Derfor har det været forholdsvis simpelt at implementere batteripakken i bunden.

En elektrisk M-model?

Topmodellen hedder BMW i4 M50, og her får man som standard et progressivt styretøj med variabel udveksling afhængig af hastighed. Bagakslen er udstyret med luftaffjedring, som arbejder sammen med bilens adaptive M-undervogn. 

M50’eren har tre forskellige køreprogrammer, Sport, Comfort og EcoPro. I Sport-indstillingen aktivers det, som på “BMW’sk” hedder Sport Booster. Her skærpes responsen fra de to elmotorer, der reagerer endnu hurtigere på speederinput. Kabinen fyldes med en falsk “motorlyd”. BMW kalder det selv for fremdriftslyd og har døbt det “Iconic Sound”. Det er et område, som der bruges enormt mange ressourcer på at udvikle.  

bmw i4 interior
© BMW

BMW i4 eller Tesla Model 3?

Akselafstand på 285 cm er tre centimeter kortere end Tesla Model 3, men benpladsen er udmærket på bagsædet. Rumfølelsen, og ikke mindst lofthøjden, er ikke helt på niveau med det, man oplever på bagsædet i en Tesla Model 3. Det er specielt på grund af Tesla’ens store glastag, der løfter rumfølelsen i kabinen. 

Til BMW i4 kan tilkøbes et glassoltag til 15.000 kr., men det gavner kun passagererne på den forreste sæderække.

Et sted, hvor BMW løser en praktisk udfordring bedre end i Tesla Model 3, er i bagagerummet. De to biler er grundlæggende set henholdsvis en hatchback og en sedan. Det betyder, at i4’erens bagagerum er langt nemmere at udnytte, fordi bagklappen åbner højt. Her er Tesla’ens sedanopbygning med lille bagklap sværere at udnytte. 

Til gengæld har BMW valgt ikke at udnytte den lille plads der er under kølerhjelmen, til den såkaldte “frunk” – et lille bagagerum i fronten. I et sådant er der ikke plads til mere end ladekabler, men den løsning er rar.

bmw i4 bagagerum
© BMW

Danske priser på BMW i4

BMW i4 eDrive40

  • Ydelse: 340 hk/430 Nm
  • Tophastighed: 190 km/t
  • 0-100 km/t: 5,7 sek.
  • Rækkevidde (WLTP): 585 km
  • Max. ladeeffekt: 205 kW
  • Påhæng: 1.600 kg.
  • Pris: Fra 469.900 kr.

BMW i4 M50

  • Ydelse: 544 hk/795 Nm
  • Tophastighed: 225 km/t
  • 0-100 km/t: 3,9 sek.
  • Rækkevidde (WLTP): 513 km
  • Max. ladeeffekt: 205 kW
  • Påhæng: 1.600 kg.
  • Pris: Fra 563.200 kr.
bmw i4 bagende
© BMW

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...