Første test: Ny BMW M5 Competition rykker grænsen for familieracere

Den nye BMW M5 Competition ofrer lidt komfort og trækker modellen i retning mod decideret banekørsel på en skala fra familiebil til racerbil.

6. august 2018 af Daniel Bohnsen

Hvor er vi?

BMW viste den nye M5 Competition frem for pressen i det østlige Spanien, hvor der var mulighed for testkørsel på både Ascari-racerbanen og de smukke landeveje, der omgiver byen Ronda.

Hvad er nyt i BMW M5 Competition?

Den største nyhed er måske i virkeligheden lanceringen af en ny kategori af M-biler. M5 Competition er, sammen med den nye M2 Competition, de første modeller i M-seriens Competition-kategori, der altså ikke længere er udstyrspakker, men derimod selvstændige modeller med unikke ”Competition”-skilte på bagsmækken. 

Competition-modellerne ligger lige under de kompromisløse og nummererede CS-modeller i M-hierarkiet (som f.eks. den nye BMW M3 CS), men over de ”normale” M Performance og M High Performance biler fra mærket. Med ændringen vil BMW angiveligt gøre det lettere at finde rundt i modelprogrammet – vi er ikke sikre på, det er lykkedes…

Forskellen fra en almindelig BMW M5

I forhold til den almindelige M5 har troldmændene fra M GmbH-afdelingen vredet endnu 25 heste ud af V8-motoren i M5 Competition, der således leverer 625 hk og 750 Nm – og sidstnævnte holdes i 200 o/min længere i omdrejningsspektret. Derudover har den fået en ny udstødning med blanksorte afgangsrør, blanksorte elementer ved ”nyrene”, spejlene og spoileren, samt et sæt nye fælge med detaljer i – du gættede rigtigt – blanksort. 

Undervognen er sænket 7 mm, affjedringen er 10 % fastere, og så har BMW pillet ved både støddæmpere og camber for at gøre M5 Competition endnu mere stabil i de skarpe kurver. Den er altså blevet noget hårdere på offentlig vej, men til gengæld noget mere plantet i et skarpt racersving, og selv når det går ligeud, løber Competition fra 0-100 0,1 sekund hurtigere end den normale M5, og trækker endnu 0,2 sekunder fra på vej til 200 km/t.

Hvem er konkurrenterne?

Konkurrenterne er selvfølgelig primært de vanlige duellanter fra Audi og Mercedes. Men mens BMW M5 Competition kun fås som sedan, har Audi valgt modsatte strategi og tilbyder udelukkende den vildeste RS6 Performance som stationcar – måske det ændrer sig med den helt nye generation af Audi A6, som vi prøvede i maj måned.

Dermed er Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ den mest direkte konkurrent, mens outsidere som Porsches Panamera Turbo og Maseratis Ghibli S Q4 eller Quattroporte GTS giver en anden prestige og nogenlunde samme anvendelighed, men ikke kan følge med, når det kommer til power for pengene.

Hvornår lanceres den?

BMW M5 Competition er i handlen nu til en vejledende pris på 2.277.961 kr. inkl. lev.

Vi synes:

Du må vente til et af de kommende numre af Bil Magasinet med at læse vores første dom over BMW M5 Competition.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...