BMW 330e M Sport


© Fabian Kirchbaur

Første test: Flere kilometer på strøm i plug-in hybriden BMW 330e

Anden generation af BMW’s økologiske 3-serie kører 50 pct. længere på ren el end forgængeren. Samtidig er accelerationen og den elektriske tophastighed forbedret

15. august 2019 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

I det bayerske sommerlandskab udenfor München starter vi med fri hastighed på Autobahn og drejer af mod snoede landeveje. Desværre var der ikke meget bykørsel til præsentationen, hvor 330e ellers har en stor del af sin berettigelse.

Bil Magasinet var inviteret af BMW.

© Fabian Kirchbaur

Hvad er nyt i BMW 330e?

BMW begyndte at sætte strøm til sine modeller i 2013 med to nye; BMW i3 og senere sportsvognen i8. I 2016 blev 3-serien introduceret med plug-in teknologi, der gjorde det muligt at køre op mod 40 km på ren el. Nu er nyeste 3-serie præsenteret som plug-in i form af 330e, der den kører 50 pct. længere på en opladning.

Både 3-serie Sedan og 3-serie Touring kommer som plug-in med en opgivet elektrisk rækkevidde op mod 66 km (NEDC) og tophastighed på ren el på 140 km/t. Elmotoren med 113 hk er koblet sammen med den firecylindrede benzinmotor igennem den 8-trins gearkasse. Med fuldt blus på både benzin og el yder hele systemet 297 hk og sender 330e til 100 km/t på 5,9 sekunder.

Navigation er standard og bruges blandt andet til at beregne det mest effektive forbrug af strømreserverne frem til den indtastede destination. Systemet sørger for at optimere strømforbruget, så at strømmen er brugt, når du når frem. Dermed forbruger 330e mindst muligt brændstof og udleder mindst mulig CO2. BMW 330e er opgivet til at udlede 38 g/km.

© Fabian Kirchbaur

Hvem er konkurrenterne?

Selvom teknologien ikke er helt ny længere er der ikke mange konkurrenter i klassen. Mercedes Benz er tættest på med C 300 de. Mercedes kobler dog sin elmotor sammen med sin firecylindrede dieselmotor og opnår en systemydelse på 316 hk. Mercedes’en er samtidig omkring 16.000 kr. billigere end BMW’en.

Hvornår lanceres 330e?

Den økologiske 3-serie bliver introduceret i Danmark til 590.000 kr. med Sport Line og automatgear. Den er standardudstyret med blandt andet navigation, 3-zoners klima, fartpilot (adaptiv koster 11.500 kr. ekstra) og parkeringssensorer for og bag. 

Vi kender endnu ikke den endelige lanceringsdato men forventer september/oktober.

© Fabian Kirchbaur

Vi synes...

Læs om vores kørselsindtryk i et kommende nummer af Bil Magasinet. ’Smooth’ og ’XtraBoost’ bliver et par af stikordene.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.