BMW M340i xDrive

3 grunde til at BMW M340i er den praktiske genvej til en mini-M3

Vi griber den nye BMW M340i Touring i nakken for at finde ud af, hvordan det føles at ramme 100 km/t på 4,5 sekunder samtidig med, du har plads til Fido og Bilka-poserne bagi.

3. juli 2020 af Mathias Brandt

Sig hej til BMW M340i

BMW M340i er pt. den kraftigste variant, der findes i BMW's 3-serie modelprogram. Ellers det er jo lige indtil vi får den nye BMW M3 at se, som du kan læse om hér, men der går lidt tid endnu. 

Derfor griber vi nøglerne til en BMW M340i Touring for at finde ud af, om det er den praktiske genvej til en BMW M3 eller ej? Det gør vi ved at svare på 3 spørgsmål, som du får svar på i artiklen hér.

BMW M340i xDrive

1 | M340i er hurtig som en rigtig M-bil

Takket være en sprød 6-cylindret motor med turboladning leverer M340i hele 374 hk, der sendes i asfalten via BMW’s firehjulstræk, xDrive. 

Det er forbandet effektivt til at sørge for, alle kræfterne får lov at arbejde i asfalten og sammen med launch control sendes den bayerske familieraket fra 0-100 km/t på 4,5 sek. Det er blot 0,4 sek. langsommere end Audi RS4 Avant med 450 hk. M340i føles hurtig, men hurtig på den måde, der er brugbar i hverdagen. 

BMW M340i xDrive

2 | BMW M340i har et direkte styretøj

BMW M340i er tilsat et mere direkte styring og en mere kontant undervogn. Og det er sket uden, det går særligt ud over komforten. Det forvandler 3-serien til en entusiastisk hverdagsbil. Styretøjet i M340i er knivskarpt og forhjulene har en direkte forbindelse til rattet, så bilen er let at placere på vejen.

Skift køreprogrammet til “Sport Plus”, og flere af kræfterne sendes til baghjulene, så bagvognen bliver mere levende og leverer små udskridninger. Det direkte styretøj har desværre en lidt negativ konsekvens ved højere hastigheder, hvor det går ud over stabiliteten, så man sidder og laver små korrektioner konstant.

BMW M340i xDrive

3 | Plads til bagage i M340i

M340i Touring er lige så praktisk som en hver anden 3-serie stationcar. Bagagerummet på 500 liter sluger uden problemer familiens weekendoppakning plus barnevogn. Den kan selvfølgelig også fås med et elektrisk anhængertræk til 15.000 kr. ekstra, så de faste ture til genbrugsstationen klares uden problemer. Og du bliver med sikkerhed en af de hurtigste stationcars på pladsen. 

Bagruden kan på klassisk BMW-manér åbnes separat, og gør det nemt at fylde bagagerummet helt op, hvis der er behov for det. 

BMW M340i xDrive

Du bør også overveje disse konkurrenter

Som altid er det Audi og Mercedes der er de direkte konkurrenter til BMW M340i. Audi S4 er i dag udstyret med en 6-cylindret dieselmotor, som mangler en hel del af charmen og lyden fra en benzinmotor. Bøllen fra Mercedes-AMG, C43, er tættere på. Den har en 6-cylindret benzinmotor med en ydelse på 390 hk. 

Mercedes'en vinder på en flottere og mere gennemført kabine, men uden at være i nærheden af de blændende køreegenskaber, du får i BMW M340i. 

Vil du spare penge, men stadig have en kvik stationcar, kan du overveje den nye VW Arteon R Shooting Brake med 320 hk. Prisen er ikke offentliggjort endnu, men den bliver helt sikkert billigere end M340i.  

BMW M340i xDrive

BMW M340i Touring | Specs

  • Pris: 884.908 kr.
  • Motor: 3,0 liter biturbo
  • Effekt: 374 hk og 500 Nm
  • Topfart: 250 km/t
  • 0-100 km/t: 4,5 sekunder
  • L/B/H: 471/182/144 cm
  • Vægt: 1.745 kg

Konceptbil fra 2000 blev aldrig til noget

Lige siden BMW i år 2000 viste et stationcar-koncept af M3 E46, har vi sukket efter en stationcar-udgave af den fænomenale BMW M3. Men der findes desværre kun et eksemplar. BMW M3 Touring kunne dog meget nemt være blevet en realitet. Ledelsen hos BMW gik nemlig og legede med tanken om at lancere en M3 Touring. Denne ene bil fungerede som en prøveklud, hvor BMW’s M-afdeling skulle bevise, at man nemt ville kunne bygge en M3 Touring på det almindelige 3-serie Touring samlebånd.

Teknisk set var dette ikke noget problem. Den største udfordring var bagdørene, som skulle passe til de bredere bagskærme på M3’eren, men heller ikke dette viste sig at volde særlig store problemer, og kunne gøres forholdsvist billigt. Alligevel blev der vendt tomlen ned til projektet.  

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...