© Wolfgang Groeger-Meier

Første test: BMW X2 M35i er hurtig som en GTI

BMW's M-afdeling har haft fingrene i den lille crossover X2. Det er der kommet en lynhurtig og effektiv bil ud af. Læs vores førstehåndsindtryk her.

10. juni 2019 af Søren Juul

Hvor tester I den nye BMW X2 M35i?

Vi er blevet inviteret af BMW til München-forstaden Garching, hvor den legendariske M-afdeling holder til. Testbilen bliver dog udleveret fra BMW's sædvanlige pressecenter, der ligger et stenkast derfra i samme industrikvarter. Herfra kører vi ud og finder et stykke Autobahn og nogle landeveje. 

Hvad er det for en bil? 

BMW har sendt deres roste crossover X2 til bodybuilding hos sportsafdelingen M. Resultatet er et nyt medlem af "BMW M Performance Automobiles" familien, der som bekendt udfylder hullet i modelprogrammet mellem de almindelige BMW-modeller og de vilde fuldblodsmodeller fra BMW M. 
© Wolfgang Groeger-Meier
© Wolfgang Groeger-Meier

Hvor adskiller X2 M35i sig fra en almindelig X2? 

I forbifarten ligner en X2 M35i en almindelig X2 gejlet op med en "M Sport" udstyrspakke. Men studér den nærmere og det står klart, at X2 M35i har lidt mere at byde på som standard.  

Eksteriøret er peppet op med en hækspoiler og der er mat sølvfinish rundt om "nyrerne" i snuden, på spejlhusene og på de to udstødningsrør, der hver måler 10 cm i diameter og brummer entusiastisk i tomgang.  

Kabinen ser efterhånden som i en almindelig X2 lidt gammeldags ud med analoge instrumenter, men et fedt M-rattet med skiftepaler til gearkassen, M35i emblemer på dørtrinnet og nogle fine sportssæder skaber en sportslig atmosfære. 

Fortæl noget mere om delene, der får M35i til at køre stærkt...

Den toliters turbomotor har forstærket krumtap, nye stempler og plejlstænger, en større turbolader og nye indsprøjtningsdyser for at levere sine 306 hk og 450 Nm. X2 M35i har firehjulstræk, men trækker som udgangspunkt mest på forhjulene, hvor et M Sport spærredifferentiale er blevet installeret og sørger for, at kræfterne ikke går op i hjulspin. 

Derudover er undervognen sænket en smule, der sidder 19" BMW M Sport fælge i skærmkasserne, mens blå M Sport bremsecalipre griber om større bremser end normalt på en X2.

Fjedre og støddæmpere er som standard gjort fastere, men du kan bestille bilen med adaptive støddæmpere, der kan gøre undervognen endnu mere kontant eller få den til at slappe mere af, når du bladrer i bilens køreprogrammer. 

Hvem er konkurrenterne og hvad skal den koste? 

Højbenede crossovers med fartresurser som en GTI er en sjælden type bil, men Cupra Ateca med 300 hk til 644.990 kr. eller den nye Audi SQ2 med tilsvarende effekt til 667.260 kr. er oplagte alternativer til en BMW X2 M35i aut. til 697.374 kr.. 

Kan den flytte sig?  

Bestemt! X2 M35i sprinter til 100 km/t på 4,9 sekunder og er god for 250 km/t på toppen, mens den sprutter arrigt fra udstødningsrørene mellem hvert hurtige gearskift.
Kombinationen af firehjulstræk, spærredifferentiale og snedig elektronik sørger for, at ingen kræfter går til spilde, så man kan bare udstikke retningen med rattet og træde på speederen. 

Det er en effektivt og du kommer hurtigt fremad, men X2 M35i kryber aldrig ind under huden på samme måde som en mere letbenet og lavere GTI hatchback eller en BMW M240i med baghjulstræk og seks cylindre. 

Læs vores endelig dom over BMW X2 M35i i et kommende nummer af Bil Magasinet. 

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...