BMW M5 2018 Strandvejen

© Anders Richter

BMW M5: Er den for meget af det gode?

BMW M5 kan alt, så alle burde være glade. Men er vi det?

22. maj 2018 af Mikkel Thomsager

"Jeg vil hellere have en M550", proklamerede den erfarne BMW-ejer efter 10 minutters stiltiende, men ikke stille kørsel i den nye BMW M5.

Jeg modsagde ham ikke. Jeg havde ikke tænkt tanken om en M550 som alternativ, men jeg måtte nikke anderkendende, da BMW-professoren påpegede, at den nuværende M550 er lige så hurtig fra 0-100 km/t, som den gamle M5. Efter få korte ture i den nye M5, var jeg heller ikke blevet dus med den.

Men det blev jeg så.

Første indtryk var, at den føltes stor. Altså med masser af plads i kabinen, men også stor i trafikken. Med de utallige køreindstillinger sat i "Comfort Mode" savnede jeg den intense følelse af at køre i en potent sportsvogn.

Klar til udfordringer

Siden fik jeg flere kilometer under pedalerne, og køreindstillingerne i "Sport", hvilket gav et mere nuanceret billede af topmodellen i BMW 5-serie programmet. 

For hver gang jeg udfordrede bilen, stillede den op til det, og gav mere tilbage end jeg forlangte og forventede.

Retningsstabiliteten virker ikke præcis ved lavere hastigheder, men den strammer op, når der kommer fart i hjulene. Accelerationen er vild uanset om du starter fra 0, 50 eller 150 km/t. 

Men vigtigst af alt synes akselsafstanden mindre og mindre des mere og voldsommere, jeg drejer på rattet. Altså jo snævrere vej og jo højere hastighed, des mere præcis og ihærdigt bliver styretøjet.

BMW M5 kan det hele. 

Måske er det problemet. Den har for meget af det god. Men kan man få det?

Du kan læse en mere grundig test i et kommmende nummer af Bil Magasinet. Du kan få de første 3 numre for 99 kr lige hér.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.