BMW X2 xDrive 20d Advantage M Sport X
© Søren Juul

Denne BMW X2 er den oplagte skiferiebil

Den dyreste BMW X2 trækker på alle fire og fører sig frem med en bomstærk dieselmotor. Vi tester, om den er pengene værd?

4. november 2018 af Søren Juul

BMW X2 er tidligere stortestvinder

I august-nummeret af Bil Magasinet uddelte BMW X2 øretæver til Jeep Compass og Volvo XC40 i en sammenligning af højbenede livsstilsbiler. Konklusionen var forankret i kollega Bachmanns indtryk efter en uges testkørsel i de tre konkurrenter.

Lige siden har seniorrapporteren ævlet om den forhjulstrukne X2, når folk har bedt om bilanbefalinger til alt fra en langtur med speederen i bund til Le Mans til en munter afstikker på en snoet vej.

“Forestil dig at parre en BMW X3 med en Mini Cooper og give den en balletdansers kontrol og en ninjas reaktioner. Pak så skabningen ind i et sporty design, der fungerer bedre i virkeligheden end på papiret, og vi har noget, som jeg ville give topkarakter i en Årets Bil-afstemning.”


Jeg var med på sidelinjen til den stortest og må give Steen ret. X2 20i er overraskende tiltalende, selv om jeg stadig ikke helt har forstået trenden med høje biler, når du kan få en mere velkørende hatchback, sedan eller stationcar.

X2 kører eminent med 184 benzin-hk og forhjulstræk, men er der noget ved prislistens topmodel med 190 hk dieselmotor, som altid kommer med firehjulstræk og automatgear?  

BMW X2 xDrive 20d Advantage M Sport X side
© Søren Juul
BMW X2 xDrive 20d Advantage M Sport X interiør
© Søren Juul

Et drejningsmoment på 400 Nm

 For cirka ca. 30.000 kr. ekstra får du først og fremmest et større drejningsmomentet i forhold til X2 med den største benzinmotor. Det hopper fra 280 Nm til 400 Nm, men det sker på bekostning af en grovere motorlyd og en lavere appetit på at tage omdrejninger.
Nul til 100 km/t-tiden er identisk. Men hvad med forbruget? I praksis kører de omtrent det samme. Steen kørte 16,9 km/l i snit på benzin, mens jeg ikke fik den blå testbil over 16,1 km/l, da det er svært ikke at køre den temmelig entusiastisk.

BMW X2 xDrive 20d Advantage M Sport X sideskørter
© Søren Juul

Frække skørter og overflødigt firehjulstræk

Testbilen er forsynet med en “M Sport X”-pakke til hele 122.724 kr. med blandt andet frække sideskørter, 19” fælge, sænket undervogn, stivere fjedre, et hurtigere styretøj og sportssæder. Dét er en sjov investering.

Og så er der firehjulstrækket. Du lægger først mærke til det, når du ser x’et i xDrive på bagsmækken. Det påvirker ikke køreegenskaberne og virker overflødigt på en sensommerdag, men du bliver nok glad for det, hvis du spænder en skiboks på taget og tager den til alperne.

BMW X2 xDrive 20d Advantage M Sport X
© Søren Juul

Dyrere end en BMW M140i

Og så er der lige det med prisen. Testbilen koster 508.378 kr. uden ekstraudstyr og 631.102 kr. med den ret omfattende M-pakke. Med alt ekstraudstyr lander testbilen på 745.428 kr. Det er dælme mange penge, især når du konstaterer, at en BMW M140i med 340 hk “kun” koster 603.793 kr. 

Specifikationer

  • BMW X2 xDrive 20d Advantage M Sport X aut. 
  • Pris 631.102 kr.
  • Motor R4 1.995 cm3, 16V, turbodiesel
  • Ydelse 184 hk v. 4.000 o/min, 400 Nm v. 1.750 o/min
  • Topfart 221 km/t
  • 0-100 km/t 7,8 sek.
  • EU-miks 21,3 km/l

Artiklen er fra Bil Magasinet november, 2018 (BM1811)

Du kan få mange flere gode historier
i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.