BMW 1-serien, eller i bayerske termer model E87, er bygget efter den klassiske og velfungerende opskrift: Motor på langs foran, baghjulstræk og en perfekt 50/50 vægtfordeling. Det giver sjove og gode køreegenskaber, men er desværre en dyr måde at bygge bil på. Netop derfor er BMW’s 1-serie lidt af en perle i klassen. For der er faktisk ingen andre, der bygger på samme opskrift.
BMW’s småbileventyr begyndte i 60’erne med 02 serien. Den blev efterfulgt af 3-serien (E21), der dengang kun var marginalt større. Den voksede sig dog med tiden ud af klassen.
I 2004 vendte BMW så tilbage til klassen med 1-serien.
Det er ikke nogen specielt rummelig bil, og den er heller ikke særlig praktisk. Selvfølgelig kan man være på bagsædet, men pladsen er kneben. Der er et bagagerum, men hvis du er kommet til at sige ja til en tur til søndagsåbent i Ikea, bør du få træk på. Med minusserne får du dog også et par store plusser. Nemlig en bil med et nyskabende lækkert design og ikke mindst det gode gamle baghjulstræk.
Testbilen er udstyret med den lille dieselmotor på 122 hk. Den skriger ikke ligefrem af kraftoverskud, men har alligevel nok til at flytte 1-serien op i et rimeligt tempo. Den 6-trins gearkasse er perfekt til motorvejskørsel, men på de små benzinudgaver er der kun fem gear til rådighed. Hvis du er af den opfattelse, at en BMW bør have kraftoverskud nok til at smide bagenden, skal du op i en 130i, men så får du til gengæld også virkelig en køremaskine.