BMW X6 M50i

BMW X6 giver fingeren til Janteloven, og nu skal du høre hvorfor!

Vi tester BMW X6! Du ved, den rygskydende SUV-tyksak, som tror, den er en sportsvogn? BMW X6 er en succes i udlandet, og det kan nogle gange være svært at forstå.

8. juli 2020 af Søren Juul

BMW X6 giver fingeren til Janteloven

Søger du en luksusbil, der giver fingeren til Jante­loven? Så er tredje generation BMW X6 et oplagt bud. De kæmpe nyrer, der blev introduceret på den seneste 7-serie, sidder stolte i hoftehøjde og får bilen til at ligne et velpolstret rovdyr med fnysende næsebor. Også om natten, for BMW tilbyder LED- baggrundsbelysning af den prangende kølergrill på ekstraudstyrslisten.

BMW X6 M50i

BMW X6 er dyrere end en X5

Bagfra er den mindre dominerende. Den tværgående delle og de brede baglygter får bagdelen til at ligne Michelin-mandens runde ansigt. Under bagklappen finder du et højt plateau til din bagage – og med en skrående taglinje er lastrummet relativt småt.

X6 er dyrere, har mindre plads i kabinen og ingen praktisk to-delt bagklap i forhold til tekniktvillingen BMW X5, så hvad er der så tillokkende ved den?

Denne test stammer fra Bil Magasinet, så husk at starte dit abonnement i dag ved at klikke hér, hvis du vil have de nyeste biltest som en af de første!

BMW X6 M50i

X6 blev hånet for sin coupé-form

BMW X6 kom i 2008 som den første luksus-SUV med coupé-profil. Biltypen blev hånet, men det var BMW, som kunne grine højest. Globalt er der solgt mere end 443.000 X6’ere, og i dag har Audi, Mercedes og Porsche alle en coupé-SUV i familien.

BMW-importøren har sendt en model i topform på charmeoffensiv på redaktionen. Min opsparede galde bliver fortyndet, så snart jeg smækker den tunge fordør, og stilheden breder sig i kabinen. Det er som at sidde i en høj BMW 5-serie opgradret fra business til første klasse. Komfortsæderne i testbilen er betrukket med det blødeste, tykke læder, og de knuger én ind til sig, da jeg vækker V8-motoren og ­aktiverer ­køreprogram Sport. Den 4,4-liters V8-_motor med biturbo brummer smidigt og mere afdæmpet end i fuldblodsmodellen X6 M – eller et tilsvarende V8-motoriseret monster fra AMG. ­Praktisk, hvis du ikke vil vække naboen hver morgen.

BMW X6 M50i

X6-testbilen koster næsten 2,5 mio. kr.

Testbilen koster standard 1,8 mio. kr., men er læsset med ekstraudstyr, så pris­lappen nærmer sig 2,5 mio. kr. Så får du blandt meget andet et Bowers & Wilkins-surroundanlæg, der forvandler kabinen til en koncertsal. Den adaptiv M-affjedring lader dig vælge mellem en komfortabel eller fast undervogn. Laserlys forvandler nat til dag, og Parking Assistant Plus, som selv parkerer bilen, sparer dig for en hel del sved i København, hvor parkeringsbåsene er designet til mikrobiler.

BMW X6 M50i

BMW X6 er en overlegen rejsevogn

Ikke overraskende er X6 M50i en ­overlegen rejsevogn, der ignorerer sidevind og reducerer vindstøj som et par hoved­telefoner med noise cancellation.

Den er også svinsk hurtig. Med 530 hk og 750 Nm tordner den fremad. 70 til 120 km/t rykker som 0-50 i en GTI. X6 M50i er en ingeniørmæssig kraftpræstation, der kombinerer høj komfort med et vejgreb, der trodser fysikkens love for en 2,3 ton basse.

BMW X6 M50i

Trenden dikterer store SUV'er a la X6

Problemet udover det kontroversielle udseende er, at det ikke er en specielt involverende bil at køre. Det er svært at tolke, hvor langt kæmpen er fra at miste fodfæste, når du kører entusiastisk til uden skyggen af krængning. Den kører nærmest på skinner – medmindre du slår ESC-systemet fra, hvorefter bagenden bliver levende, når du træder på speederen. Det sidste har du ikke lyst til på offentlig vej. Det er skønne spildte kræfter, som kommer bedre til sin ret i en BMW M550i. BMW er nok pænt ligeglad. Kunderne bestemmer, og trenden lige nu dikterer store luksus-SUV’er.

Vil du gerne vide, hvordan topvarianten, BMW X6 M Competition, føles? Så læs vores test af den lige hér!

BMW X6 M50i

BMW X6 M50i xDrive aut. | Specs

Priser

  • 1.795.700 kr.
  • 6.700 kr. Årlig afgift

Motor & ydelse 

  • V8, 4.395 cm3, 32V, biturbo
  • 530 hk ved 5.500 o/min
  • 750 Nm ved 1.800 o/min

Præstationer 

  • 250 km/t Topfart)
  • 4,3 sek. (0-100 km/t)
  • 8,3 km/l WLTP)

Mål og vægt 

  • 491/199/170 cm L/B/H
  • 2.310/665/3.500 kg Vægt/last/påhæng
  • 580-1.530 liter Bagagerum
  • 275/40R21-315/35R21 Pirelli Scorpion Winter

BMW X6 M50i

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...