© Anders Richter

Vi kalder hende Tykke Bertha! 5 grunde til, at BMW X6 M er for vanvittig

BMW X6 M er udstyret med den kraftigste M-motor i historien, men med en vægt på 2,3 tons er det også den tungeste M-bil. Vi tager Tykke på racerbanen

30. april 2021 af Søren Juul

Mød tykke Bertha på speed!

Har du meget travlt og et svagt punkt for BMW’s 2,3 tons tunge coupe-SUV, så har varianten M50i med 530 hk fra en bomstærk V8-motor hidtil været svaret på dine bønner. 

Den har måttet vige pladsen øverst i fødekæden til fordel for et monster opdrættet 100 pct. hos de motorsportsgale folk hos BMW’s M-afdeling: BMW X6 M Competition. 

Vi ved godt, vi ikke må drille, men bilen har allerede fået et øgenavn på redaktionen: Tykke Bertha på speed! Her får du 5 grunde til hvorfor:

© Thor Laugesen

1 | X6 M har BMW’s kraftigste motor nogensinde!

Som i en BMW X6 M50i ligger der en 4,4 liters V8 med et par turboladere ude under motorhjelmen. Hjertet i X6 M er dog pumpet op til at yde 625 hk, mens drejningsmomentet er uændret, men massive 750 Nm. Det er samme motor du finder i f.eks. BMW M5 Competition og både køle- og oliesystemet er optimeret til hård banebrug.

V8'eren er et mesterværk med masser af power uanset omdrejningstal. Bemærk den omfattende afstivning af motorrummet, som er en venlig hilsen fra BMW M.

© Anders Richter

2 | X6 M er ikke (helt) til grin på banen

En stor og klodset monster-SUV giver lige så meget respekt på en trackday som en vandpistol i en bandekrig, men X6’eren spiller med sine steroidemuskler, da vi finder stopuret frem på Ring Knutstorp i Sverige. 

X6 M kører 191 km/t for enden af langsiden og runder en omgang på Knutstorp i tiden 1:13,2 (inklusiv en opstillet chikane). 

Til sammenligning kørte muskelsedanen BMW M5 med 600 hk 209 km/t for enden af langsiden – og åd en omgang blot 1,3 sek. hurtigere, da vi timede den på banen i 2018. 

© Thor Laugesen

| BMW X6 M er groft sagt en hævet M5

Ingeniørerne har strikket X6 M sammen efter nogenlunde samme rabiate opskrift som M5 Competition. 

M-varianten af X6 kommer derfor med større bremser, mere aggressiv camber på forhjulene, skræddersyet hjulgeometri og et aktivt M-differentiale. Der er også spændt et afstivende gitter ud i motorrummet.


© Anders Richter

4 | BMW X6 M er hurtigere end M2 Competition

Firehjulstræk, 8-trins automatgear og 625 hk er ikke overraskende en effektiv cocktail, når du skal fremad fra stående start i en helvedes fart. X6 M tager en vis legemsdel på dig, når du træder speederen i bund. 


Selv om det er en kæmpe basse, der kan få en Audi RS6 til at se lille ud som en A4 Avant, så spurter den til 100 km/t på 3,8 sek. Det er 0,4 sek. hurtigere end en lille og væver BMW M2 Competition med DCT-gearkasse.

Holder du speederen nede, rammer X6 M 200 km/t på 13,2 sek. 

© Thomas Dahl

5 | X6 M har fået et tykt lag sminke, men…

Her på redaktionen har vi ret svært ved at elske designet på den rygskydende X6 med den massiv dele hen over bagdelen. M-afdelingen har dog forsøgt at få X6’eren til at se mere adræt og aggressiv ud.

Nyrerne i kølergrillen foran har fået dobbelte, blanksorte ribber, som sidder over en forkofanger med glubske luftindtag. Under de aerodynamisk optimerede M-sidespejle finder du gæller med M-emblemer og går du rundt om bilen, bliver du hilst på af fire sorte og runde orgelpiber i stedet for to trapezformerede. 

De rumler dybt og forurettet, når du formaster dig til at vække den brutale V8'er fra sin dvale.  

© Anders Richter

Kort sagt: BMW X6 M har ALT!

Stig ombord og du bliver mødt med et arsenal af BMW’s ypperste isenkram garneret med masser af kulfiber, en M-gearvælger og knapper, der kan bruges til forvandle X6 M fra en godmodig og behagelig SUV på første klasse til et ondt bæst, der kan terrorisere overhalingsbanen på Autobahn eller deltage i en trackday uden at køre i vejen.

Den store SUV er nemlig særdeles kompetent, omend ikke videre involverende at køre på grænsen. 

Især fra denne vinkel begynder vi at savne den berygtede BMW-designer Chris Bangle, der fik BMW-fans på nakken med sit kontroversielle designssprog særligt i 00'erne. 

© Anders Richter

BMW X6 M Competition

  • Pris 2.677.500 kr.
  • Motor V8, 4,4 liter, 32V, biturbo
  • Ydelse 625 hk og 750 Nm
  • Topfart 250 (290) km/t  
  • 0-100 km/t 3,8 sek.
  • EU-miks (WLTP) 8,0 km/l
  • Bagagerum 580-1.530 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...