© Anders Richter

Vi kalder den tykke Bertha på speed! 5 grunde til, at BMW X6 M er for vanvittig

BMW X6 M er udstyret med den kraftigste M-motor i historien, men med 2,3 ton er det også den tungeste. Vi hiver tykke Bertha en tur på racerbanen.

18. juni 2020 af Søren Juul

Mød tykke Bertha på speed!

Har du meget travlt og et svagt punkt for BMW’s 2,3 ton tunge coupe-SUV, så har varianten M50i med 530 hk fra en bomstærk V8-motor været svaret på dine bønner. Den må nu vige pladsen øverst i fødekæden til fordel for et monster opdrættet 100 pct. hos de motorsportsgale folk hos BMW’s M-afdeling: BMW X6 M Competition. Og vi ved godt, vi ikke må drille, men bilen har allerede fået et øgenavn på redaktionen: Tykke Bertha på speed! Og her i artiklen får du 5 grunde til hvorfor!

© Thor Laugesen

1 | X6 M har BMW’s kraftigste motor nogensinde!

Som i en BMW X6 M50i ligger der en 4,4 liters V8 med et par turboladere ude under motorhjelmen. Hjertet i X6 M er dog pumpet op til at yde 625 hk, mens drejningsmomentet er uændret, men massive 750 Nm. Det er samme motor du finder i f.eks. BMW M5 Competition og både køle- og oliesystemet er optimeret til hård banebrug.

V8'eren er et mesterværk med masser af power uanset omdrejningstal. Bemærk den omfattende afstivning af motorrummet, som er en venlig hilsen fra BMW M.

© Anders Richter

2 | X6 M er ikke (helt) til grin på banen

En stor og klodset monster-SUV giver lige så meget respekt på en trackday, som en vandpistol i en bandekrig, men X6’eren spiller med sine steroidemuskler, da vi finder stopuret frem på Ring Knutstorp i forbindelse med vores årlige Handling Day. Dén kan du læse meget mere om i et kommende nummer af Bil Magasinet.

X6 M kører 191 km/t for enden af langsiden og runder en omgang på Knutstorp i tiden 1:13,2 (inklusiv en opstillet chikane). Til sammenligning kørte muskelsedanen BMW M5 med 600 hk 209 km/t for enden af langsiden – og åd en omgang blot 1,3 sek. hurtigere, da vi timede den på banen i 2018. 

© Thor Laugesen

| BMW X6 M er en M5 på stylter

Ingeniørerne har strikket X6 M sammen efter nogenlunde samme rabiate opskrift som M5 Competition. M-varianten af X6 kommer derfor med større bremser, mere aggressiv camber på forhjulene, skræddersyet hjulgeometri og et aktivt M-differentiale. Der er også spændt et afstivende gitter ud i motorrummet.


© Anders Richter

4 | BMW X6 M er hurtigere end M2 Competition

Firehjulstræk, 8-trins automatgear og 625 hk er ikke overraskende en effektiv cocktail, når du skal fremad fra stående start i en helvedes fart. X6 M tager en vis legemsdel på dig, når du træder speederen i bund. Selvom det er en kæmpe basse, der kan få en Audi RS6 til at se lille ud som en A4 Avant, så spurter den til 100 km/t på 3,8 sek. Det er 0,4 sek. hurtigere end en lille og væver BMW M2 Competition med DCT-gearkasse. Holder du speederen nede, rammer X6 M 200 km/t på 13,2 sek. 

© Thomas Dahl

5 | X6 M har fået et tykt lag sminke, men…

Her på redaktionen har vi ret svært ved at elske designet på den rygskydende X6 med den massiv dele hen over bagdelen. M-afdelingen har dog forsøgt at få X6’eren til at se mere adræt og aggressiv ud.

Nyrerne i kølergrillen foran har fået dobbelte, blanksorte ribber, som sidder over en forkofanger med glubske luftindtag. Under de aerodynamisk optimerede M-sidespejle finder du gæller med M-emblemer og går du rundt om bilen, bliver du hilst på af fire sorte og runde orgelpiber i stedet for to trapezformerede. De rumler dybt og forurettet, når du formaster dig til at vække den brutale V8'er fra sit dvale.  

© Anders Richter

Kort sagt: BMW X6 M har ALT!

Stig ombord og du bliver mødt med et arsenal af BMW’s ypperste isenkram garneret med masser af kulfiber, en M-gearvælger og knapper, der kan bruges til forvandle X6 M fra en godmodig og behagelig SUV på første klasse til et ondt bæst, der kan terrorisere overhalingsbanen på Autobahn eller deltage i en trackday uden at køre i vejen.

Den store SUV er nemlig særdeles kompetent, omend ikke videre involverende at køre på grænsen. Det sidste går vi i dybden med i et kommende nummer af Bil Magasinet. 

Især fra denne vinkel begynder vi at savne den berygtede BMW-designer Chris Bangle, der fik BMW-fans på nakken med sit kontroversielle designssprog særligt i 00'erne. 

© Anders Richter

BMW X6 M Competition

  • Pris 2.677.500 kr.
  • Motor V8, 4,4 liter, 32V, biturbo
  • Ydelse 625 hk og 750 Nm
  • Topfart 250 (290) km/t  
  • 0-100 km/t 3,8 sek.
  • EU-miks (WLTP) 8,0 km/l
  • Bagagerum 580-1.530 liter

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...