BMW X3 XDRIVE30e

BMW X3 ligner ikke en grøn bil, men det er det faktisk

BMW X3 xDive30e er navnet på en af plugin-hybrid, du vil elske at eje. Du kan både køre den på el eller benzin, og så ser den hamrende godt ud. Læs vores første test lige hér.

23. august 2020 af Anders Richter

Test af BMW X3 xDrive30e

Bilindustrien er i gang med en omfattende elektrificering, og det gælder også BMW. En af deres seneste modeller er BMW X3 xDrive30e, en plugin-hybrid, som kan oplades med kabel. Batteriet er på 12,0 kWh, hvilket giver dig en elektrisk rækkevidde på omkring 50 km. Spørgsmålet er så, om du overhovedet vil have en elektrificeret SUV fra BMW? Det korte svar er ja, og nu skal du høre hvorfor.

Den mindste BMW X3 hedder ­sDrive18d. Betegnelsen dækker over en baghjulstrukket SUV med den lille dieselmotor og 150 hk. Den koster 622.718 kr. og har et snitforbrug på 16,7 km/l. Selv om det kunne lyde fristende at købe den, er det testbilen, du skal vælge. 

BMW X3 XDRIVE30e

X3 xDrive30e koster 730.228 kr.

BMW X3 xDrive30e koster 730.228 kr., og for de penge får du en firehjulstrukket benziner med en 184-hestes motor. Den er koblet til en elmotor, hvilket giver en systemydelse på 292 hk. Det er mere end rigeligt til at sætte godt skub i sagerne, og når du klemmer højrefoden ned, rammer du 100 km/t på kun 6,1 sekunder.

Det er ikke kun dørtræk, BMW X3 xDrive30e indbyder til. Når du cruiser i storbyen, er det som om den dårlige samvittighed over at køre stor SUV pludselig forsvinder. Med det 12,0 kWh batteri fuldt opladet kan du glide realistiske 30-40 km med blød speederfod, før du har brug for en elektrisk optankning. Det er rigtig smart – specielt hvis du tit kører i byen.

BMW X3 XDRIVE30e

X3 hjælper dig med at være økonomisk

En anden fin detalje: Hvis du plotter din destination ind på navigationsanlægget, kan elektronikken selv finde ud af, hvor på ruten det er smartest at køre på el, og hvor det er bedst at starte for benzinmotoren.

I løbet af testugen havde vi flere lange ture på tværs af Danmark, og selv om den elektriske energi hurtigt slipper op på langturen, nåede vi alligevel at ramme 12-14 km/l. Det er pænt bilens størrelse og vægt taget i betragtning. 

BMW X3 XDRIVE30e

Derfor giver X3 xDrive30e mening!

Jo, en xDrive30e koster 108.000 kr. mere end den mindste sDrive18d, men du får også langt mere power, udstyr og ikke mindst en lavere årlig ejerafgift.

Det eneste, jeg ikke har behov for i testbilen, er M-Sport-pakken med 21” fælge. De gør bilen meget sportslig, men den mister også noget af den komfort, der plejer at være tilstede i en SUV af denne type.

BMW X3 xDrive30e aut. xLine

Pris og afgift

  • Pris 730.228 kr.
  • Årlig afgift 940 kr. 

Motor & systemydelse 

  • R4, 1.996 cm3, 16V, turbo + el
  • 292 hk
  • 420 Nm

Præstationer 

  • Topfart 210 km/t
  • 0-100 km/t 6,1 sek. 
  • Forbruget 43,5 km/l (WLTP)

Mål og vægt 

  • L/B/H 471/189/168 cm 
  • Vægt/last/påhæng 2.065/555/2.000 kg 
  • Bagagerum 450-1.500 liter 
  • Dæk 245/50R19

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...