2018 BMW M550i xDrive aut.
2018 BMW M550i xDrive aut.© S. Bachmann

BMW M550i løb med titlen som 'Årets Sleeper'

Den lynhurtige M550i er fyldt tre år. Det betyder, at den kan flexleases på den lave registreringsafgift (gratis adgang for alle)

26. april 2021 af Steen Bachmann

Hvis du er i markedet for en lynhurtig bil og gerne vil undgå drabelige vinger og spoilere på størrelse med en kommode, så tag et nærmere kig på bilen her. M550i er en mildere og billigere udgave af M5, men det dér med mildt glemmer man alt om, når V8-motoren er driftsvarm, kørestilsvælgeren står i Sport+, og vejen er fri.

Antrittet er voldsomt. Man skulle tro, at en køreklar vægt på næsten to ton og 5-seriens størrelse ville lægge låg på festen, men det er der ikke tale om. Med ekstremt effektivt firehjulstræk og en næsten hysterisk speederrespons i Sport+ hugger den store metalblå sedan til som en sur sværvægtsbokser.

Hurtigere end den gamle M5

0-100-tiden er hurtigere end i den foregående generation af M5, og med fire sekunder rent er vi på kanten af Tesla’s territorie. I svingkombinationer kan man fysisk mærke, hvor godt bilen føler sig under pres. 

Der skal køres morderligt hurtigt, før bilen krænger, og presser man den ud over al rimelighed, skrider den først let med bagenden, og så over alle fire hjul samtidigt (du skal over 90 km/t i et 90-graders sving, før det bliver aktuelt).

Det sker helt lineært, så det er bare at give endnu mere gas og styre kontra. Bliver man overmodig, retter bilen selv bagenden ind, så man undgår potentielt livsfarlige snurreture (vi slår aldrig ESC-systemet helt fra på offentlige veje, men det kan lade sig gøre ved at holde knappen nede i mere end tre sekunder). 

2018 BMW M550i xDrive aut.
2018 BMW M550i xDrive aut.

BMW 5-serie fra 2016 var en af de sidste modeller med konventionelle i stedet for digitale instrumenter bag rattet. Stolene fra M-afdelingen er vildt lækre. 

© S. Bachmann

Motorlyden er nærmest raceragtig

Motorlyden er mesterlig i betragtning af, at den fremtrylles af en maskine under trykladning. Den er dyb og afdæmpet ved tomgang, men skifter karakterer til en racerinspireret lyd på den anden side af 4.000 o/min.

Her er otte cylindre og to turboer, og momentet på 650 Nm nede fra knap 2.000 omdrejninger sikrer heftige mellemaccelerationer. Det angivne forbrug er 11,2 km/l, og i almindelig blandet kørsel når man nemt 10 km/l i snit.

M550i har fem sæder, et stort bagagerum og må trække op til 2.000 kg. Her er 19” M-fælge og -bremser, firehjulstræk, 8-trins automatgear og adaptiv undervogn modificeret af M-afdelingen. Her er også M-skørtekit og -rat, kabine betrukket med læder og Alcantara, og sportsstole med hukommelse.

2018 BMW M550i xDrive aut.
2018 BMW M550i xDrive aut.

Den aktive vognbaneassistent hjælper med at placere bilen mellem vejbanestriberne. Hvis den er i tvivl, slår den fra og gør opmærksom på det med lyd og visuelle advarsler.

© S. Bachmann

Kabinen virker gammeldags

Alt er udført i upåklagelig kvalitet, og selv om BMW’s kabinelayout i denne generation virker lidt gammeldags i forhold til en Audi fra samme periode, så fungerer det eminent i praksis.

At en stor BMW er lækker, kommer ikke bag på nogen. Men to ting kom bag på mig: At adaptiv fartpilot koster ekstra (54.686 kr. for en pakke med delvist selvkørende funktion), og at den talentfulde 5’er er så alsidig.

M550i er en bil, der kan alt.

2018 BMW M550i xDrive aut.

Nypris 2018 1.355.919 kr.  

Motor V8, 4.395 cm32V, biturbobenzin  

Ydelse 462 hk ved 5.500 o/min, 650 Nm ved 1.800 o/min  

Topfart 250 km/t

0-100 km/t 4,0 sek.  

EU-miks 11,2 km/l

2018 BMW M550i xDrive aut.
2018 BMW M550i xDrive aut.© S. Bachmann

Hvad koster det at lease den i dag?

Vi har bedt Formula Leasing om et tilbud på flexleasing af en BMW M550i xDrive, der er fyldt tre år og dermed slipper med den laveste registreringsafgift.

Ved flexleasing lægger man en udbetaling ved indgåelse af kontrakten, der svarer til det værditab, bilen har i perioden og som kan sammenlignes med det værditab, den ville have haft, hvis du havde købt den. Man betaler registreringsafgift på månedlig basis i stedet for at betale det hele på én gang, og skal til gengæld selv stå for at anvise en køber efter den aftale periodes udløb. 

Bilen er uden afgifter både før og efter leasingperioden, hvilket betyder, at man kan finde og sælge en bil i hele Europa.

Tilbuddet er indhentet hos en autoriseret BMW-forhandler i Tyskland og inkluderer al dialog med sælger, professionel hjemtagelse, toldsyn, professionel klargøring samt levering hos Formula Automobile i Lyngby ved København (levering på købers adresse kan tilkøbes).

Bilen her er en M550i xDrive fra marts 2018 og omfattende udstyret. Den har et usædvanligt lavt kilometertal på 23.000 km og er en fin kandidat til flexleasing i Danmark.

Tilbuddet fra Formula Leasing:

Bilens pris: 360.000 DKK + moms og ekskl. afgift.

Førstegangsydelse ved en fornuftig og konservativ afskrivning: 100.000 DKK inkl. moms.

Månedlig leasingydelse: 7.000 DKK inkl. moms og inkl. kaskoforsikring.

Restværdi efter 12 måneder: 280.000 DKK + moms og ekskl. afgift.

Med i aftalen er 12 måneders vejhjælp i hele Europa og 12 måneders glasskadeforsikring.

Kilde: Michael Bjerrekær, sales, Formula Leasing

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...