BMW M3
BMW M3 er stadig gemt godt væk i camouflage, men du kan stadig fornemme, at den bliver et bæst.

Yes! Den nye BMW M3 er nææææsten klar, her er ALT, hvad vi ved

BMW er ved at lægge sidste hånd på den nye M3 og M4. Bil Magasinet har fået de seneste billeder og alt info om den nye drømmebil fra Bayern.

2. juli 2020 af Anders Richter

En ny BMW M3 og M4 er snart klar

BMW er næsten klar til at præsentere sin nye generation af BMW M3 og M4, og det er dem, vi skal kigge lidt på i denne artikel. BMW ved godt, at der sidder tusindvis af M-fans over hele kloden og venter i spænding (ja, hele Bil Magasinets redaktionen går i hvert fald og tripper på at få lov til at se den – og ikke mindst prøve den – sidelæns gennem et sving selvfølgelig...). Derfor har BMW nu valgt at løfte en smule af sløret for, hvad der kommer til at ske med den nye generation af BMW M3 og M4, som bliver endeligt præsenteret til september.

Bil Magasinet vil som nogle af de første danskere testkøre BMW M3 og M4, så husk derfor at starte dit abonnement i dag ved at klikke hér, på den måde går du ikke glip af den fremtidige artikel. 

BMW M3 forfra
BMW M3 får muligvis er mere afdæmpet frontdesign end M4.

Første fotos af BMW M3 og M4

Derfor har BMW's M-afdeling også allerede nu frigivet en stribe billeder fra udviklingen af bilen. Og ja, bilen er så camoufleret, at du knap nok kan se, om det er en BMW eller Mercedes, men du får alligevel en fornemmelse af nogle af de detaljer, der kommer på bilen.

En af de tydelige visuelle detaljer er f.eks., at den nye BMW M3 og M4 fortsætter med at have fire piber bagest. En fed detalje som kom til M3-familien, da E46 M3 kom til i september 2000. Indtil det tidspunkt havde BMW M3 været udstyret med to normale udstødningsrør, hvilket gjorde de tidlige M3'ere endnu mere diskrete end i dag. 

BMW M4
Her ser vi den nye BMW M4 stå sammen med den gamle M4 Competition. Den nye får 510 hk.

Får M4 kaninpløkker?

Spørgsmålet, mange nok har stillet sig selv, er, om BMW M4 vil blive udstyret med de samme kaninpløkker i snuden, som 4-serie Coupé, der netop er blevet præsenteret, har? Med så ekstrem en camouflage, testbilerne er svøbt ind i, er det umuligt at afgøre 100 pct., men det er sandsynligt, at de i hvert fald vil være at finde på M4'eren, mens M3'eren nok vil have et mere afdæmpet frontdesign. 

BMW M3 keramiske bremser
Keramiske bremser bliver efter alt sandsynlighed dyrt ekstraudstyr

Keramiske bremser på M3 og M4

En anden vigtig detalje er også, at BMW M3 og M4 vil blive udstyret med keramiske bremser, hvilket er tydeligt at se på billedet. Du kan både se den keramiske skive, men også at bremsecaliperen er guldfarvet, hvilket på BMW-sprog betyder, at den er udstyret med de dyre keramiske bremser.

Det er yderst tvivlsomt at det skulle blive standardudstyr. Mere sandsynligt er det, at keramiske bremser bliver dyrt ekstraudstyr, præcis som det er på de andre nuværende M-modeller. Hvis du bruger bilen meget til banekørsel, kan det dog være en idé at overveje.

BMW M3 og M4 engine
Motoren bliver en rækkesekser med turbo og enten 480 hk eller 510 hk i BMW M3 og M4.

M3- og M4-varianterne

Motoren har BMW sendt sparsomme informationer ud omkring. De slår fast, at det bliver en rækkesekser med turbo – præcis som i den gamle generation af M3 og M4. BMW siger dog, at den er nyudviklet, så det er muligt, at der ikke er mange dele, der er røget med over fra den gamle.

Effekten er BMW også klar til at løfte sløret for:

  • M3 Sedan 480 hk
  • M4 Coupé 480 hk
  • M3 Sedan Competition 510 hk, 650 Nm
  • M4 Coupé Competition 510 hk, 650 Nm
6-trins gearkasse i BMW M3 og M4
Du kan få 6-trins manuelt gear i den "lille" M3 og M4 uden Competition-pakke.

Competition giver 8-trins automatgear

Det er også vigtigt at pointere en anden ny forskel, og det er, at bestiller du en standard BMW M3 eller M4 med 480 hk, bliver den udstyret med en 6-trins manuel gearkasse. Det er i følge BMW valget, hvis du er en purist, som godt kan li' at tingene er lidt oldschool.

Er du mere til hårdkogt performance, opgraderer du til en 510-hestes Competition-variant, men det betyder så, at du samtidig vinker farvel til den manuelle gearkasse. I Competition-varianten får du i stedet en 8-trins automatgearkasse. 

BMW M3 kabine
Kabinen er ikke lavet markant om ud over de klassiske M-detaljer, som rat, pedaler og lidt sportslige detaljer.

Et firehjulstræk støder til senere

BMW løfter her også sløret for, at M3 og M4 i Competition-varianterne når grænsen for, hvor mange kræfter der kan overføres til vejen. På et senere tidspunkt vil der også komme en variant af M3 og M4 med firehjulstræk. Og det er første gang nogensinde i historien, at det sker. 

BMW M3 profil
De sidste testkørsler køres netop nu, og M3 og M4 bliver præsenteret i september.

Sidste testkørsler køres nu

BMW's M-afdeling kører i øjeblikket de sidste testkørsler af M3 og M4. Testprogrammet har foregået på (surprise!) Nürburgring men også Sachsenring. Da en BMW M3 og M4 også skal kunne begå sig på de offentlige veje, har fabrikken derfor også testet dem på vejene omkring Miramas i Sydfrankrig og så langt mod nord, du kan komme: Arjeplog i Sverige, hvor alle de store bilfabrikker tager hen for at lave vintertests. 

BMW M4
Det er muligt, at M4 også får tag i kulfiber ligesom tidligere, men camouflagen skjuler det desværre.

Hvornår kommer M3 og M4 så?

Den nye BMW M3 og M4 er klar til at blive præsenteret for verden i sin endelige form i september i år, og så skulle de meget gerne ramme gaden i Danmark på et tidspunkt i starten af år 2021. Glæder vi os? Skider bjørnen i skoven? YEEEES!!!

Bil Magasinet vil som nogle af de første danskere testkøre BMW M3 og M4, så husk derfor at starte dit abonnement i dag ved at klikke hér, så du ikke går glip af den fremtidige artikel. 

BMW M3
Glæder vi os til at prøve den nye BMW M3? Yes sir!!!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...