BMW M 1000 RR

Vi drømmer kun om én motorcykel: BMW M 1000 RR

For første gang i historien har BMW's M-afdeling nu udviklet en motorcykel. Den hedder M 1000 RR og har en effekt på 212 hk, som fremtrylles ved vanvittige 14.500 o/min!

5. oktober 2020 af Anders Richter

Første M-motorcykel nogensinde

Ja, du sidder på bilmagasinet.dk, men engang imellem kan vi altså ikke dy os fra at drømme lidt om 2-hjulede køretøjer. Og denne gang er ingen undtagelse. BMW's M-afdeling har nemlig netop sendt os billederne og dataen på den første M-udviklede motorcykel i historien. Og det er noget af en vanvidsmaskine, de har strikket sammen. 

BMW M 1000 RR

Mød BMW M 1000 RR

Motorcykel går under navnet BMW M 1000 RR, og hvis du kan din BMW MC-historie, så er dette ganske rigtigt afløseren for den gamle BMW S 1000 RR. 

M 1000 RR har en 4-cylindret og vandkølet motor med variabel ventilstyring, og den yder hele 212 hk ved 14.500 o/min. Den tager vi lige én gang til: 212 hk ved 14.500 O/MIN!?! 

At motoren er en maskine, som er bygget til omdrejninger og mindre til moment afsløres af, at maskinen yder "sølle" 113 Nm ved 11.000 o/min. Så øret skal altså vrides helt rundt, før den præsterer.

BMW M 1000 RR

M 1000 RR rammer 306 km/t på toppen

Men så tør vi også godt love, at der sker noget. 0-100 km/t er overstået på kun 3,1 sekunder, og M 1000 RR fortsætter hele vejen til 306 km/t, før der ikke er flere kræfter tilbage. 

BMW M 1000 RRBMW M 1000 RR

M 1000 RR er baseret på S 1000 RR

Stellet i aluminium er hentet fra S 1000 RR, men der er lavet en hel del om på den ydre kåbe, som både har en øget aerodynamisk effekt. De nye M-finner og den høje vindskærm er samtidig også udført i kulfiber, hvilket ser fedt ud. Om det egentlig har sparet noget vægt, er nok tvivlsomt, men det ser da godt ud. 

BMW M 1000 RR

Elektroniske indstillinger er der nok af

BMW M 1000 RR har forskellige køreprogrammer, du kan skifte imellem. Du kan vælge mellem følgende:

  • Rain
  • Road
  • Dynamic
  • Race
  • Race PRO1-3

Herudover får du også seneste generation af den dynamiske traction control, og der følger også en gearskifteassistent med, som hjælper dig med at skifte gear uden af bruge koblingen. 

BMW M 1000 RR

M 1000 RR fås med en M Competition-pakke

Skal det være endnu vildere, fås også en M Competition-pakke, som bl.a. giver dig en GPS-baseret omgangstæller, du kan bruge til trackdays, flere dele i M-farverne, og en svingarm som er 220 gram lettere. 

BMW M 1000 RR introduceres i foråret 2021, og prislisten er endnu ikke tilgængelig. 

BMW M 1000 RR

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...