BMW M 1000 RR
BMW M 1000 RR

MC Revyen 2021: Vi drømmer om en BMW M 1000 RR

For første gang har BMW's M-afdeling udviklet en motorcykel; Effekten på 212 hk fremtrylles ved vanvittige 14.500 o/min!

2. maj 2021 af Anders Richter

Første M-motorcykel nogensinde

Ja, du sidder på bilmagasinet.dk, men engang imellem kan vi altså ikke dy os fra at drømme lidt om 2-hjulede køretøjer. 

Køb MC Revyen til særpris på 169,95 kr. inkl. porto

Vi har bladret i MC Revyen 2021, som er en ekstremt grundig årbog med alle motorcykler, 125'ere og knallerter på markedet i Danmark, og falder over dén her: Den første M-udviklede motorcykel i historien. Og det er noget af en vanvidsmaskine, M-afdelingen hos BMW har strikket sammen. 

BMW M 1000 RR

Mød BMW M 1000 RR

Motorcyklen går under navnet BMW M 1000 RR, og hvis du kan din BMW MC-historie, så er dette ganske rigtigt afløseren for den gamle BMW S 1000 RR. 

M 1000 RR har en 4-cylindret og vandkølet motor med variabel ventilstyring, og den yder hele 212 hk ved 14.500 o/min. Den tager vi lige én gang til: 212 hk ved 14.500 omdrejninger i minuttet!

At motoren er en maskine, som er bygget til omdrejninger og mindre til moment afsløres af, at den yder "sølle" 113 Nm ved 11.000 o/min. Så øret skal altså vrides helt rundt, før den præsterer.

BMW M 1000 RR

M 1000 RR rammer 306 km/t på toppen

Men så tør vi også godt love, at der sker noget. 0-100 km/t er overstået på kun 3,1 sekunder, og M 1000 RR fortsætter hele vejen til 306 km/t, før der ikke er flere kræfter tilbage. 

BMW M 1000 RRBMW M 1000 RR

M 1000 RR er baseret på S 1000 RR

Stellet i aluminium er hentet fra S 1000 RR, men der er lavet en hel del om på den ydre kåbe, som både har en øget aerodynamisk effekt. De nye M-finner og den høje vindskærm er samtidig også udført i kulfiber, hvilket ser fedt ud. Om det egentlig har sparet noget vægt, er nok tvivlsomt, men det ser da godt ud. 

BMW M 1000 RR

Elektroniske indstillinger er der nok af

BMW M 1000 RR har forskellige køreprogrammer, du kan skifte imellem. Du kan vælge mellem følgende:

  • Rain
  • Road
  • Dynamic
  • Race
  • Race PRO1-3

Herudover får du også seneste generation af den dynamiske traction control, og der følger også en gearskifteassistent med, som hjælper dig med at skifte gear uden af bruge koblingen. 

BMW M 1000 RR

M 1000 RR fås med en M Competition-pakke

Skal det være endnu vildere, fås også en M Competition-pakke, som bl.a. giver dig en GPS-baseret omgangstæller, du kan bruge til trackdays, flere dele i M-farverne, og en svingarm som er 220 gram lettere. 

Pris for BMW M 1000 RR på danske plader: 597.500 kr.

BMW M 1000 RR

MC Revyen er opslagsværket for alle med bare en lille interesse for motorcykler. Redaktør er Danmarks førende motorcykeljournalist, Klavs Lyngfeldt, der har har haft hænderne på styret af årbogen i mere end 20 år.

Køb MC Revyen til særpris på 169,95 kr. inkl. porto

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...