BMW M850i Coupé xDrive aut.
BMW M850i Coupé xDrive aut. © S. Bachmann

BMW-kunder er de mest tilfredse for 8. år i træk

For ottende gang i træk har BMW vundet kundetilfredshedsundersøgelsen AutoIndex. Få svaret på, hvad du kan bruge det til som forbruger

30. juni 2019 af Steen Bachmann


I FDM og Loyalty Groups årlige kundetilfredshedsundersøgelse, AutoIndex, indtager BMW igen førstepladsen som bilmærket med de mest loyale og tilfredse kunder i Danmark. BMW slår rekorden med den højeste score nogensinde med 920 indekspoint ud af 1.000 mulige.

Undersøgelsen viser, at danskerne generelt er blevet mere tilfredse med deres værksteder og bilforhandlere.

Hvad betyder det for forbrugeren, at den generelle tilfredshed med forhandlere og værksteder stiger?

"Kort og godt, at forhandlerne har oppet sig og nu yder en bedre service på alt det uden om bilen. Som dansk importør eller forhandler kan man ikke gøre noget ved bilens kvalitet. Det kan man til gengæld, når det gælder hele oplevelsen omkring det enkelte bilmærke. Det såkaldte eftermarked. Det er her, man som forhandler har mulighed for at yde en service, så man både fastholder og har tilfredse kunder i salgslokalet og på værkstedet. Det er tydeligt, at de fleste bilmærker har forstået værdien af det til gavn for forbrugerne," siger chefredaktør for FDM Motor, Bo Christian Koch.

Bilejernes egen hverdagstest

Hvad kan man bruge undersøgelsen til som ejer eller potentiel køber af en bil fra et af premium-mærkerne?

"Modsat avisernes biltest af fabriksnye biler, er AutoIndex bilejernes egen hverdagstest af bilerne. Det gør AutoIndex til et godt forbrugerværktøj, hvis man skal købe bil eller overvejer at skifte bilmærke. For selvom tilfredsheden med bilerne er nogenlunde lige stor blandt premium-mærkerne, viser undersøgelsen også, at der samtidig er stor forskel på tilfredsheden, når bilen eksempelvis skal på værksted. Som bilejer er det et væsentligt punkt. Bilen skal naturligvis indfri forventningerne, men skal man have den i flere år, er det vigtigt, at servicen omkring bilen også er på det niveau, forbrugerne forventer og betaler for. Derfor bør man læse mere end AutoIndex’s samlede konklusion," siger Bo Christian Koch. 

BMW M850i Coupé xDrive aut.
BMW M850i Coupé xDrive aut. © S. Bachmann

Hvad i alverden sker der med Audi i undersøgelsen?

"Spørger man forbrugerne, laver Audi nogle gode biler. Men modsat konkurrenterne halter deres service på værkstedet. Faktisk ligger de næstsidst blandt de 21 bilmærker. Det kan undre, at Audi ikke gør sig mere umage her. Placeringen matcher meget dårligt det image, Audi ellers gerne vil udstråle. Det samme gælder Mercedes-Benz, som også vurderes dårligt i denne kategori. For begge bilmærker må AutoIndex været trist læsning og føre til, at de tager fastnøglen i den anden hånd og forbedrer sig gevaldigt. Hvis ikke, risikerer de i sidste ende, at kunderne skifter til et andet mærke i premium-segmentet."

Hvorfor er loyalitet med som faktor i undersøgelsen?

"Loyaliteten sammenfatter på mange måder bilejernes generelle tilfredshed med det enkelte bilmærke. Kører bilen godt, er servicen på værkstedet god og forhandleren kompetent, er man tilbøjelig til at holde sig til samme bilmærke og i øvrigt være en god ambassadør for mærket. En god placering i kategorien her er udtryk for netop det. Det er dog værd at bemærke, at tilfredsheden med bilen er den kategori, der vægtes højest. For selvom de andre også er vigtige, er det trods alt bilen, det handler om."

Autoindex 2019

AutoIndex er en kundetilfredshedsundersøgelse, som udføres af FDM og Loyalty Group. 

I år med deltagelse af cirka 28.000 danske bilejere. 

Alle bilmærker bliver målt på bilens egenskaber, forhandlerens kompetencer, værkstedets kompetencer samt loyaliteten over for mærket.

Sådan vægtes bilerne i FDMs AutoIndex:

Bilen 40%

Værkstedet 20%

Forhandleren 20%

Loyaliteten 20%

Læs mere om AutoIndex

Bo Christian Koch, chefredaktør FDM Motor
Bo Christian Koch, chefredaktør FDM Motor © PR

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.