BMW iX M60 i vandet på Fanø

BMW har været på fotomission på Fanø - men BMW iX M60 lander først rigtigt i Danmark til sommer.

© BMW

Det måtte ske: Nu har M-afdelingen haft fingrene i BMW iX

Til sommer kommer en M-udviklet variant af iX til landet. Med 619 hk og 1.100 Nm er det den absolutte top af BMW's elektriske modelprogram

5. januar 2022 af Frederik Hauschildt

Den barske version af iX

Det er ikke længe, den nye iX har haft til at imponere den danske befolkning. Vi var imponerede, da vi kørte den i Tyskland, men for de få, der har vejet iX og fundet den for let, har BMW udviklet en M-version. 

iX M60 hedder den, og det symboliserer, at den lægger sig over den hidtidige topmodel, iX xDrive50.

BMW iX M60 i vandet på Fanø
© BMW

Masser af power i iX M60

Det elektriske output på 523 hk var ikke ynkeligt, men nu har BMW skubbet det op til 619 hk. Det samme gælder momentet, der nu er næsten fordoblet til 1.100 Nm, og hjælper bilen til en 0-100-tid på 3,8 sekunder.

BMW iX M60 suv elbil M sport

M-sport logo'erne er blandt tilføjelserne i designpakken. Det bronze trim er ekstraudstyr.

© BMW

Hvad har M gjort?

iX er blevet et projekt med mange deltagere. Først el-eksperterne fra BMW i-Mobility, så SUV-kenderne fra BMW X, og nu motorsportentusiasterne fra BMW M. Men hvad har sidstnævnte egentlig tilføjet, udover flere hk?

Udover en unik designpakke med M-logo'er, så har M-afdelingen udstyret iX med en adaptiv M-undervogn på luftfjedre, og et sæt M-sport bremser. Firehjulstrækket er også M-optimeret, og de sædvanlige falske kørelyde er udskiftet med det M IconicSounds lydsystem, du også finder i BMW i4 M50.

BMW iX M60 i vandet på Fanø

Det har tydeligvis været muligt at pakke hele kameraholdets oppakning, da iX M60 skulle luftes på Fanø.

© BMW

Nedsat rækkevidde, samme teknik

Foruden førnævnte, så er BMW iX lige så alsidig som den ikke-M-byggede version. Rækkevidden på M60 er foreløbigt opgivet til 566 km, og det er bemærkelsesværdigt meget mindre end de 630 km, som den i dag mellemste xDrive50.

Bagagerumspladsen er naturligvis stadigvæk kolo-enorm, og hvis affjedringen fungerer som på de øvrige bayerske SUV'er, så er der heller intet at frygte for komforten.

Det skal dog siges, at værdierne for acceleration og rækkevidde stadigvæk er foreløbige - de kan stadigvæk nå at blive højere eller lavere forud for landingen i Danmark til sommer.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...