Hele BMW-alfabetet
Den ligner en familie-SUV, men diskrete M-mærker afslører, at vi har med en vildbasse at gøre. BMW iX M60 er den kraftigste og hurtigste elektrificerede BMW til dato. Med 619 hk og 1.100 Nm er iX M60 det tætteste man kommer på en moderne, elektrisk katapult, og med Launch Control skyder den 2,6 tons tunge elbil fra 0-100 km/t på kun 3,8 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t.
Vi har været en tur i Berlin for at køre bilen, som skal tale til følelserne og hjertet. Den er udviklet på tværs af BMW, som navnet siger. ”i” for elbilsafdelingen, SUV-afdeling ”X” og ikke mindst performanceteamet ”M”. Men det har ikke været helt nok. Der er også hentet hjælp udefra fra den Oscar-vindende komponist Hans Zimmer, som har bidraget med at skabe bilens unikke M-lyd, der er kunstig fra ende til anden.
BMW iX M60 er for dem, som ikke kan få kræfter nok. Dem som tidligere valgte en potent fossildrevet SUV med sportslige fælge og massive afgangsrør, men nu er hoppet med på den grønne bølge.

BMW iX M60 er den kraftigste og hurtigste elbil, BMW nogensinde har bygget.
© Thomas SaksHvorfor så vildt, BMW?
Men hvorfor vælge iX M60 fremfor mellemvaren iX xDrive50, som vi tidligere har testet og finder spitzenklasse? Grundlæggende har BMW koncentreret sig om tre ting, der skal få dig på andre tanker. Kræfter i rå mængder, mere udstyr og sportslig styling. Merprisen er ca. 370.000 kr., og selvom det virker som en pæn sjat, er listeprisen på 1.417.935 kr. ikke vanvittig for en bil i denne klasse. M-performance egenskaber og ekstraudstyr koster, og kendere vil vide, hvad du kommer trillende i.
BMW iX M60 har en større elmotor end iX xDrive50 og er med 455 kW den kraftigste, BMW nogensinde har bygget. Kræfterne er fordelt på firehjulstræk med en større fordeling til bagakslen for at give den helt rette køredynamik. Der er som standard adaptiv luftundervogn tilpasset M-performance og aktiv baghjulsstyring. Ved høj fart følger baghjulene forhjulenes drejning, mens det modsatte er tilfældet i lav fart. Drejningen er maksimalt 3 grader.
Vi har kørt den potente elbil på Autobahn uden hastighedsbegrænsning, og det kan du læse mere om i næste nummer af Bil Magasinet.
Rækkevidden er 561 km og WLTP-forbruget siger 24,5-21,9 kWh/100 km. Skal du hurtiglade foregår det med op til 195 kW, og det betyder at 10 minutters hurtigladning giver dig ca. 150 km rækkevidde. Det er absolut i den gode ende af skalaen.
Designmæssigt er M-forvandlingen nænsom grænsende til det kedelige. Du får som standard 21” fælge og ellers handler det mest om M-badges og sorte højglansdetaljer her og der. BMW kunne sagtens have gået skridtet videre for at få bilen til at skille sig ud og udstråle sport. Vil du have mere skal du sætte flueben ved særlige performancefælge med matchende performancedæk. De klæder bilen men æder også rækkevidde. Farverne gør en stor forskel, og her kan du bl.a. få en detalje-kontrastfarve i bronze, som gør gode ting ved bilens udtryk.
Det indvendige har ligeledes afdæmpede M-detaljer, så kabinen er stort set, som vi kender den. Her er designet futuristisk, flot og sofistikerede og alle materialer virker ekstremt lækre. Træindlæg og de meget bling-agtige krystalknapper til bl.a. el-betjent indstilling af stole og drejehjulet til infotainment er sjældent set så smagfuldt udført.

BMW iX M60 har digital nøgle med nem adgang, så der skal ingen fysisk nøgle op ad lommen for at komme ind og for at starte bilen. Du kan dele den digitale nøgle, hvis nogen skal låne bilen, og i en app kan du fx angive hvilken tophastighed, føreren højst må køre.
© Thomas SaksHvornår kan du få den?
Du får som standard premiumlydanlæg fra Bowers & Wilkins med Surround Sound og 4D-effekt, så du virkelig mærker lyden i sædet. Det er pænt blæret. Derudover får du det velfungerende Laser Light, Live Cockpit Professional med head-up display, optimeret navigation samt mere komfortudstyr med varme i rattet og ventilation i forsæderne, som i øvrigt kan indstilles multifunktionelt og er beklædt med naturlæder, der er gnedet med olivenblade og virker blødere end nogensinde.
BMW iX M60 lanceres nu og hvis du er hurtig med bestillingen, får du den formentlig inden årets udgang. Der er lidt længere ventetid på iX xDrive 50 og kortere på iX xDrive40.
BMW iX M60
MOTOR: 619 hk, 1.015 Nm (1.100 Nm med Launch Control)
PRÆSTATIONER: 0-100 km/t 3,8 sek., topfart 250 km/t, forbrug 24,5-21,9 kWh/100 km, 3-faset opladning med op til 195 kW, 561 km rækkevidde
DIMENSIONER L/B/H: 495/196/169 cm, køreklar vægt 2659 kg, påhængsvægt 2500 kg, bagagerum 500 liter
PRIS: 1.417.935 kr.