BMW i8 Roadster, orange, rear
BMW i8 Roadster

BMW i8 Roadster: Fremtidens sportsvogn

Den topløse i8 Roadster er en mellemting mellem en Toyota Prius og en McLaren. Man skulle ikke tro, at det kunne lade sig gøre, men det kan det!

30. november 2017 af Steen Bachmann

BMW i Leipzig bygger en central konstruktion (monocoque) i ultralet kulfiber og monterer skærme og paneler i kulfiberforstærket genbrugsplastik. Ved forakslen skruer de en kraftig elmotor på, der trækker forhjulene gennem en 2-trins automatisk gearkasse. Så låner de en 3-cylindret 1,5-liters turbobenzinmotor med 231 hk fra det almindelige BMW-samlebånd og sætter lige en ­ekstra elmotor på den.

Den bagerste motorenhed er koblet til en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, der trækker på baghjulene. Resultatet er en samlet ydelse på 374 hk, hvilket er respektabelt med en køreklar vægt på under 1,6 ton. Men det er momentet fra de to elmotorer, der for alvor gør en forskel.

BMW i8 med 'sport-mode'

Når man kører bilen i Sport og ­dapper gearvælgeren bag rattet et gear eller to ned før et sving, dirrer hele apparatet i forventning om at få lov til at gå gennem kurven med fuld skrald. De relativt tynde økodæk med lav rullemodstand hviner som i en amerikansk gangsterfilm, men vejgrebet er som i en superbil, fordi elmotoren foran tvinger kræfterne gennem forhjulene.

Det er bizart den første gang, man prøver det – men så giver det mening. 

BMW i8 Roadster, orange, front
BMW i8 Roadster

Motoren siger næsten ingenting

I en almindelig superbil er lyden fra motoren med til at give drama, men benzinmotoren bag de to sæder i i8 siger stort set ingenting. Derfor kommer motorlyden i Sport fra det effektive hifi-anlæg, der sender en vrælen ud som en blanding af en tunet 6-cylindret boxermotor og en sportslig V8'er. Det er snyd, men det virker.

Hvis ikke det var for den absurde pris, ville jeg tale bilen op i klasse med italienske fuldblodsbiler. Oplevelsen bag rattet, det spektakulære ydre med døre, der åbner opad, og en førerposition i bunden af bilen signalerer superbil. Men muligheden for at køre på strøm uden, at benzinmotoren hjælper til, er unik og gør i8 til en ener.

BMW i8 Roadster, infographic

Drivline med overraskelse

Drivlinen har nemlig et partytrick mere: Lithiumbatteriet i bunden kan lades op inden afgang. Jeg kørte 30-40 km i byen som almindelig elbil i normal kørsel, hvor du alligevel ikke kan bruge en ildsprudlende superbilmotor til noget.

Jeg har kun kørt én bil i Danmark, der har vakt lige så megen opsigt: En sort Lamborghini Countach.Det siger noget om, hvor vild i8 Roadster er. 

Ulemperne ved BMW i8

Skal vi tage hænderne ned et øjeblik og i det mindste forsøge at være nøgtern, er der én ting, der skriger til himlen: prisen. I Tyskland er i8 Roadster en dyr bil, men herhjemme stikker den helt af med en pris på 3,25 mio. kr. Men okay, en åben Ferrari koster fra 4 mio. kr., så måske er det ikke så galt endda.

Der er intet at sammenligne med, og det nærmeste, vi kommer, er hybrid­superbilen Honda NSX, der ikke kan lades op og kun fås som lukket coupé.

Kalechefunktionen fungerer virkelig godt og ansporer til, at man slår stofkalechen ned hele året, så længe det ikke regner. Det tager ingen tid og foregår med op til 50 km/t, så det er hurtigt overstået ved rødt lys eller på tilkørslen til motorvejen.

Bagruden fungerer også som vindstopper, så man kan have kalechen oppe og bagruden nede – dermed får man lydene og duftene fra landskabet som i en åben bil, men uden turbulens. En mesterlig løsning, som vi har set før hos blandt andre Ferrari.

Kabinen i BMW i8

Designet af kabinen lever ikke op til det bombastiske ydre. De digitale instrumenter og den relativt lille skærm i midten ser ud som om, de er designet for fem år siden (hvilket de også er), men som sædvanligt i en BMW fungerer alt, som det skal.

Den mest dramatiske BMW lige nu er en skøn blanding af alt muligt. Den er et bud på fremtidens sportsvogn, der fungerer til hverdag og kan køre uden at sige en lyd. Jeg er imponeret.

BMW i8 Roadster specifikationer

Pris 3.249.984 kr.  

Motor R3, 1.499 cm3, 12V, turbo + 2 x elmotor + lithiumbatteri 

Systemydelse 374 hk ved 5.800 o/min, 570 Nm ved 1.250 o/min

Topfart 250 km/t  -100 km/t 4,6 sek.  U-miks 47,6 km/l  rlig afgift 1.000 kr.

Mål (L/B/H) 469/199/129 cm  

Vægt/last/påhæng 1.670/295/0 kg

Bagagerum 88 liter  

Dæk for/bag  195/50R20-215/45R20

Vi synes

Den ser fuldstændig vild ud, er lige så sjov at køre som de hurtigste superbiler og giver folk et chok, når den kommer trillende uden en lyd i byen. En vanvittig BMW.

Giv Bil Magasinet i julegave

Giv Bil Magasinet i julegave til en du holder af. Vi har gjort det nemt og hurtigt at give gode julegaver. På Magasinetgaver.dk kan du nemlig nemt og hurtigt få julegaven i hus. Du bestemmer selv, om det skak være 5, 8 eller 12 måneders abonnement på Bil Magasinet. Læs mere om julegaven her

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...