BMW i3S er en af de mest seriøse elbiler på markedet

BMW’s lille elbil er kommet i en ny og mere sportslig variant, som giver dig et par ekstra argumenter for at skifte til elbil. Læs hvordan Anders Richter's uge med en BMW i3S gik

12. november 2018 af Anders Richter

Elbilerne kommer! Eller det er i hvert fald det, mange i øjeblikket taler om, og jeg melder mig gerne i koret. 

Der vil komme flere elbiler fra de store bilmærker i nærmeste fremtid, og konkurrencen vil optrappes. Hvis du spørger mig hvilken elbil, der pt. er mest interessant, innovativ og ikke mindst velkørende, er der kun ét svar: Den nye BMW i3S.

BMW i3 med kulfiberforstærket plast

Vi kender i forvejen BMW i3, som har eksisteret i tyskernes modelprogram, siden den kom på markedet i 2013. Selve chassiset er lavet i kulfiberforstærket plast, og det er tydeligt, at hele i3-projektet startede med et blankt stykke papir. Alt er lavet om i forhold til en konventionel BMW, og selv fem år efter lanceringen føles det stadig som at sætte sig ind bag rattet af en konceptbil med nummerplader.

BMW i3 har netop fået et facelift, som blandt andet har tilført en ny S-variant. Og den er vigtig. BMW har skruet lidt op for effekten, så den nu kan sende 184 hk ned i vejen i stedet for standardvariantens 170 hk. 

Det er dog ikke det vigtigste: S-varianten har nemlig fået en ny og mere sportslig undervogn, der er sænket 10 mm samt et sæt nye fælge, og det gør hele forskellen.

S-varianten har fået nye fælge og fire centimeter bredere bagdæk, hvilket gør en kæmpe forskel.

Flere kræfter i BMW i3S

En standard i3 kører på fælge, som måler 19” i diameter og 155 mm i ­bredden. Det svarer grundlæggende til et meget bredt cykelhjul. Problemerne opstår, når du skal prøve at overføre tæt på 200 hk ned gennem så smalle dæk. Det betyder, at bagenden bliver løs, hvis du giver gas rundt i sving. Det aktiverer bilens ESC-system, som går ind og lukkede ned for kræfterne på en kluntet måde. Det er dog ikke tilfældet mere.

Hvert baghjul er vokset med en tomme i højden og fire cm i bredden. Det gør, at den lille elbil nu sagtens kan overføre sine 184 hk, også selv om du er på vej rundt i et sving. Forhjulene har også fået to cm ekstra i bredden, hvilket gør, at den nu understyrer senere end før.

En i3S har 14 hk mere end en standard i3, og det er ikke, fordi det gør en kæmpe forskel. Jo, 6,9 sekunder fra nul til 100 km/t er kvikt, og du får aldrig brug for mere, men ruller en Tesla op ved siden af dig, er du færdig.


BMW i3 har fået et facelift. Største nyhed i kabinen er en ny skærm på 10,3” samt nyt stof på sæderne.

BMW i3S' officielle rækkevidde

Den officielle rækkevidde ligger på 280 km, og den skal lige tages med et gran salt. Realistisk set vil du kunne køre omkring 160 km på en opladning, hvis du kører roligt og holder dig til by, landevej og en lille smule motorvej.

Når alt kommer til alt, er BMW i3 efter min mening stadig den mest seriøse elbil på markedet, og det nye “S” i modelbetegnelsen gør den kun bedre. Hvis dit kørselsbehov tillader det, og du har 337.380 kr., får BMW i3S de varmeste anbefalinger herfra. Er budgettet ikke helt så stort, findes i3 på brugtmarkedet fra 200.000 kr.

Testen er første gang bragt i Bil Magasinet nr. 1807 - Juli 2018

Selvmordsdørene til bagsædet er en unik detalje på BMW i3. Det virker rigtig godt i praksis.

BMW i3S specifikationer

Pris: 337.380 kr.  

Motor: elmotor, 40,0 kWh-batteri

Ydelse: 184 hk, 270 Nm

Topfart: 160 km/t  0-100 km/t 6,9 sek.

NEDC-rækkevidde: 280 km

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.