Faktisk har BMW lovet, at vi får lov at se E31 M8 prototype på vejene. Vejret skal bare lige være til det først.
Og selvom vi næsten ikke kan vente med at se – og høre – den højrøde top-8’er, forstår vi godt BMW’s overvejelser. Der findes nemlig kun dette ene eksemplar i hele verden, hvilket der egentlig også er en meget logisk forklaring på.
Da M8’eren stod færdig, trak de øverste chefer nemlig stikket på projektet. Bilen ville være alt for dyr at sende i produktion, lød vurderingen dengang. M-folkene nåede ikke engang at vise M8 frem for offentligheden, før de fik besked på at pakke den væk.
Der skulle gå 18 år, før BMW ville fortælle, at man i 1992 havde planer om at sende en 8 Serie med M-logo og 640 hestekræfter fra en 6,1-liters V12 på gaden. Det skriver Boosted.dk.

En vild slankekur
Fællesnævneren for alle beslutninger, der blev truffet på BMW M8 E31 var vægtbesparelse. Faktisk gik BMW’s ingeniører så meget op i M8’erens slankekur, at man sparede de ellers så ikoniske klaplygter væk. En manøvre der vel skar hundrede gram – optimistisk set. Dørene, bagklap og kølerhjelm blev samtidig fremstilet i glasfiber for at tvinge vægten endnu længere ned. Men det betyder til gengæld, at E31 M8 er hele 415 kilo lettere end den egentlig topmodel 850CSi.Men BMW-folkene gjorde mere end at jagte vægt. Selve balancen i bilen skulle også spille 100 procent. At man derfor flyttede oliereservoiret om i bagagerummet, siger noget om hvor langt, BMW-folkene gik. Legenden (altså, en BMW-ansat) siger, at når motoren kører, kan man høre olien løbe langs taget, ned til motoren.

En legende i levende live
Hos Bil Magasinet er vi naturligvis bilnørder, og det går ud over alt, der hedder spildtid: Anders Richter begik i en overspringshandling et skriv om netop denne prototype, med billeder fra da prototypen var splinterny.
Så er du interesseret i at nørde endnu mere BMW, kan du altså læse Anders Richters artikel om samme bil, på linket her.
