BMW 116d & BMW 525e
BMW 116d & BMW 525e © bilmagasinet.dk

BMW-ejere er mest tilfredse

Landets bilejere bliver stadig mere tilfredse med deres bil, viser FDMs store AutoIndex-undersøgelse

25. april 2013 af Bil Magasinet

Bimmer er bare bedst. I hvert fald, hvis man spørger 36.000 danske bilejere, der i FDMs store AutoIndex-undersøgelse netop har kåret BMW, som det mærke, bilejerne samlet set er mest tilfredse med. Dermed holder BMW fast i sidste års førsteplads efterfulgt af Mercedes og Audi.

Til gengæld dumper den tidligere duks, og sidste års nummer to, Toyota ned på en fjerdeplads. Toyota ligger ganske vist nummer et, når det gælder ejernes vurdering af værksted og forhandler, men oplevelsen af bilens kvalitet, som vægter tungest, udløser AutoIndex’ største fald og vipper Toyota ud af top tre.

”Bilejerne har talt, og tilfredsheden med BMW kan der ikke siges meget til. Omvendt straffes Toyota hårdt, når det gælder oplevelsen af bilens kvalitet, som kun vurderes en smule over det samlede gennemsnit. Toyota har de senere år desuden været ramt af flere tilbagekaldelser. Men en ting er selve bilen, noget andet er hele oplevelsen omkring den som værksted og forhandler, og her er Toyota fortsat suveræne,” siger FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen.

Autoindex godt værktøj for forbrugerne
Formålet med AutoIndex er at give forbrugerne et overblik over, hvordan bilejerne vurderer, at deres egen bil klarer hverdagens strabadser. Her stiger den generelle tilfredshed fortsat, hvor især Nissan, Mercedes og Peugeot trækker det samlede gennemsnit op. Sidstepladsen indtages fortsat af Chevrolet, som har været bundprop siden mærket første gang kom med i AutoIndex i 2009.

”AutoIndex er Danmarks største hverdagstest af bilmærkerne på det danske marked, vurderet at ejerne selv. Både hvad angår værksted, forhandler og bilens funktionalitet. Derfor er FDMs AutoIndex også et unikt forbrugerværktøj og godt supplement til Motors test for dem, der står og skal købe bil. Her er det nemlig bilejerne selv, der ud fra deres egne erfaringer bedømmer deres biler,” siger Søren W. Rasmussen.

AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt 36.000 danske privatbilejere, der har svaret på næsten 120 spørgsmål om deres bil, forhandler og værksted.

I det samlede svar vægtes bilens komfort og kvalitet med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent.

Undersøgelsen er gennemført i perioden januar-marts 2013 og omfatter i alt 24 bilmærker.

Skulderklap til BMW-forhandlere og -værksteder
Eftermarkedschef hos BMW Danmark, Jack Ruus, siger: ”Vi er meget stolte over årets resultat, som viser os, at vedvarende arbejde med at forbedre produkter og processer bærer frugt. Dette gælder lige fra produktionen til salgslokalet og efterfølgende, når kunden besøger værkstedet”.

Jack Ruus oplyser endvidere: ”Bæredygtighed og ansvarlighed vægter tungt i BMW organisationen. Derfor er det også glædeligt at se, at BMW igen i år - og for ottende gang - er kåret som det mest bæredygtige bilmærke af Dow Jones Sustainability Index. En titel, som går godt i tråd med vores strategiske fokus her i Danmark. I 2012 påbegyndte vi arbejdet med at forberede alle BMW forhandlere og værksteder til ISO 14001 miljøcertificering, og vi forventer at have den samlede organisation i Danmark certificeret ved udgangen af 2013”.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.