BMW M135i xDrive aut.
BMW M135i xDrive aut. © Fabian Kirchbauer

BMW: "Derfor har vi designet den nye 1-serie så sporty som muligt"

Designeren bag den nye 1-serie forklarer, hvordan de har grebet det an med at gå fra bag- til forhjulstræk på den nye model

12. august 2019 af Frederik T. frey


Den nye BMW 1-serie er et paradigmeskift for entusiasterne. Er du ikke entusiast, kan du ånde lettet op og være ligeglad med, at baghjulstrækket er skrottet på den kompakte hatchback. For med indførelsen af en konstruktion med mulighed for for- eller firehjulstræk er der flere positive afkast.

BMW 1-serie var en prøveballon for den tyske bilkoncern, da den i 2004 blev den hidtil mindste model i programmet og indførte en hel klasse af biler under hjørnestensmodellen, 3-serie.

Egentlig afløste 1-serien en lidt kikset udgave af 3-serien, som hed Compact, og som rundt regnet var af samme type og størrelse – men nu skulle benene bære eget navn og en række af modeller. Succesen udeblev ikke, og frem til nu har ca. 2,5 mio. eksemplarer forladt produktionshallerne.

Dropper det karakteristiske baghjulstræk

Spol kalenderen frem til 2019, og endnu en prøveballon skal opsendes. Den største ændring fra de to forrige generationer af 1-serier er BMW’s valg om at droppe bilens og mærkets karakteristiske baghjulstræk. 

Helt nyt for BMW er for- og firehjulstrækket dog ikke, da den nye 1-serie låner platformkonstruktion, kaldet UKL, hos den højere kompakte SUV, X1-modellen. 

Blandt de store gevinster ved den nye konstruktion er bedre kabineplads – særligt ved bagsæderne der dog fortsat må leve med en kardantunnel i gulvet, da xDrive-firehjulstrækket er en mulighed på hatchbacken.

Men hvad med designet? Vi tager fat i Sebastian Simm, der er project manager for BMW 1-serie Design, for at høre, hvordan BMW kan være både moderne og have mærkets historie med sig på samme tid.

BMW M135i xDrive aut.
BMW M135i xDrive aut. © Fabian Kirchbauer


Startede I med et blankt stykke papir, da I skulle designe den nye BMW 1-serie?

"Ja, groft sagt. Altså vi skulle naturligvis holde os inden for visse fysiske rammer, som bilens nye konstruktion og arkitektur var med til at sætte for os. Mit ønske var at gøre bilens design så sporty som muligt. Samtidig ville jeg også gerne udnytte den nye konstruktions mulighed for bedre interiør og kabineplads. Det sportslige udtryk var fortsat den vigtigste motivation, da BMW allerede har den praktiske 2-serie Active Tourer. Med den nye 1-serie vil vi gerne signalere "hothatch", siger Sebastian Simm til Bil Magasinet." 

Du kan få BMW 1-serie, som du vil

Hvem henvender designet sig til?

"Alle BMW'er skal henvende sig til kørere, der går op i sport og dynamik. Men da bilen kan udstyres med forskellige designlinjer og -pakker som for eksempel Luxury Line, er det muligt at tone og personalisere dens udtryk i forskellige retninger. Det giver kunderne en mulighed for at konfigurere bilen, som de ønsker den."

Sebastian Simm,  project manager BMW 1-serie Design
Sebastian Simm, project manager BMW 1-serie Design © PR

Kan man se i designet, at den er gået fra baghjulstræk til for- eller firehjulstræk?

"Man kan se det, når man betragter bilen i profil. Motorhjelmen er blevet kortere, mens kabinearealet med glaspartierne er blevet længere og større. Silhuetten har ændret sig en smule, og kabinearealet er ikke længere helt så kompakt, hvilket er med til at hæve praktikaliteten. Her skal balancen være lidt anderledes, da vi ønsker at skabe en bil, der fortsat er sporty, men også anvendelig i dagligdagen."

Rummer 1-serie-designet elementer, vi vil se på fremtidige modeller?

"Vi har de traditionelle ikoner at lege med som nyrerne på fronten og "Hofmeister-knækket" på de bageste sideruder mellem b- og c-stolpen. For os er det vigtigt, at bilen både skal se ny og moderne ud og skal kunne genkendes som en BMW. Her bruger vi opdaterede udtryk af de førnævnte ikoniske designkarakteristika." 

Hvad er din personlige favoritdetalje? 

"Silhuetten og at se bilen i profil. Jeg synes, den fremstår ganske flydende. Bilen fremstår strakt, og jeg synes, vi har gode proportioner i denne klasse."

BMW M135i xDrive aut.
BMW M135i xDrive aut. © Fabian Kirchbauer

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.