© Bernhard Limberger

Første test: Den topløse BMW 8-serie gør (næsten) coupéen overflødig

Argumenterne for at vælge den åbne udgave frem for coupéen af BMW 8-serie står i kø. Læs med og find ud af hvorfor

10. april 2019 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Til præsentationen af en cabriolet skal vejrforholdene helst være lidt mere stabile, end vi kan prale af på egne breddegrader. Vi er strøget til det sydligste Portugal for at teste den åbne udgave af BMW 8-serie.

Hvorfor skal jeg vælge den åbne udgave?

Det kan virke som blasfemi at gå imod formen på den sagnsomspundne BMW 8-serie, der tilbage i 90’erne udelukkende blev produceret som coupé. Men tiderne ændrer sig og faktisk giver nutidens 8-serie bedre mening uden tag.

BMW har valgt et foldetag i stof for at holde vægten og tyngdepunktet så lavt som muligt. Fra lukket til åben tager 15 sekunder og udsigten til åben himmel gør kun oplevelsen af 8-serien endnu bedre.

Lydsporet fra de otte cylindre i M850i har nu direkte adgang til øregangene, når der skal cruises rundt i landskabet. Til de lange ture kører du blot taget på, som du ikke bemærker er af stof. Støjniveauet er holdt på et absolut minimum. 8-serien er mere cruiser end sportsvogn og til dét formål, fungerer åben vogn bare godt.

Et enkelt argument for coupé-udgaven?

Hvis du virkelig skal rive din 8-serie rundt på en racerbane, er coupe-udgaven en anelse mere stiv i karosseriet, en smule hurtigere (0,2 sekunder til 100 km/t) og 22 kg lettere. Alle parametre, der vil give lidt hurtigere omgangstider. Nogen vil også mene, at designet er smukkere på coupéen. Det kan vi ikke helt frasige os, selvom cabrioleten er mindst lige så betagende.


Hvem er konkurrenterne?

Den mest oplagte konkurrent er naturligvis Mercedes S-Klasse Cabriolet. I den lidt dyrere ende kan Aston Martin DB11 Volante og Bentley Continental GT Cabriolet også betegnes som konkurrenter til den store BMW 8-serie.

Hvornår lanceres 8-serie Cabriolet?

Hvis ikke din lokale BMW-sælger allerede har én stående i udstillingen, er det i hvert fald meget tæt på. Lanceringen var allerede i marts måned og bilerne er på vej til Danmark. Prisen starter ved 2.078.270 kr. for 840d. Den vidunderlige lyd i M850i skal du give 2.476.870 kr. for. Det er omkring 150.000 kr. mere end coupeen.

Til præsentationen fik vi også lov at se 8-serie Gran Coupe, som kun gør Coupeen endnu mere overflødig. Desværre fik vi taget vores telefoner og kameraer fra os, så vi har ikke mulighed for at vise billeder endnu. Du kan dog sagtens glæde dig. Designet er mindst lige så smukt og samtidig er der døre til bagsæderne, som rent faktisk kan bruges af voksne mennesker.

Vi synes...

Vælg 8-serien som cabriolet – det giver rigtig god mening. Eller vent til Gran Coupe, der har fem døre og bagsæder, der faktisk kan benyttes af voksne mennesker.

Bil Magasinet var inviteret af BMW Danmark

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.