BMW 8-serie Coupe M850i V8 biturbo forfra forende orange front 2018 Estoril sving xDrive

BMW 8-serie gør imponerende comeback i første test

Ikke siden 1990'erne har en BMW båret et 8-tal som seriebetegnelse på bagsmækken. Det er heldigvis slut nu, da BMW 8-serie er klar til comeback i den store coupé-klasse.

1. november 2018 af Frederik T. Frey

Hvor er vi?

Portugal lægger asfalt til både bane- og vejtest af den nye BMW 8-serie.

Hvad er nyt i BMW 8-serie?

Hvis du er ligesom os, så har du glædet dig til den nye BMW 8-serie som et lille barn op til jul. Den forrige 8-serie udgik af produktion i slutningen af 1990'erne, og siden da har man måtte "nøjes" med en 6-serie, hvis man ville have en stor coupé fra BMW.

Den nye BMW 8-serie bygger på en skalérbar platform (CLAR), og eksemplaret vi testede, havde BMW's firehjulstræksystem, xDrive. Varianten var en M850i med en 4,4-liters V8-motor i N63-motorserien, der bl.a. har fået nyt topstykke og turboladere, så det er muligt for den potente motor at yde 530 hk og 750 Nm.

BMW 8-serie M850i V8 motor biturbo xDrive 2018

V8-motoren i den nye BMW M850i er på 4,4-liter og yder 530 hk og 750 Nm.

8-serie med medstyrende bagaksel

Coupéen fås også med at hav af smart teknologi og mekanik. Bl.a. en medstyrende bagaksel der kan dreje baghjulene i grader op til 2,5. Ved lavere hastigheder drejer baghjulene i modsatte vinkel af forhjulene for bedre manøvredygtighed, mens de ved højere hastigheder drejer i samme retning for bedre stabilitet. 

Systemet vurderer altid, hvornår det er klogest at skifte vinkel og retning så at sige, men omkring 70 km/t er rettesnoren for, hvornår baghjulene skifter fra at dreje imod til at dreje med forhjulene.

Der er også mulighed for at få software-opdateringer til bilens mange systemer og computere trådløst. Systemet hedder Over The Air, og overflødiggør forskellige situationer, hvor bilen ellers skulle møde op hos forhandler eller værksted.

BMW 8-serie coupe M850i V8 xDrive bagfra bagende Orange Estoril sving 2018

BMW M850i benytter sig af tyskernes firehjulstræksystem, xDrive.

Hvem er konkurrenterne til ny 8-serie?

Alt hvad der kan kravle og gå i den store coupé-klasse. Den helt oplagte er naturligvis Mercedes S-klasse Coupé. Men også mere sporty indslag som Aston Martin DB11 kan betragtes som en konkurrent. Bentley's nye Continental GT passer også ned i samme klasse som BMW 8-serie.

Hvornår lanceres BMW 8-serie?

Det er muligt at bestille en allerede nu, men bilerne leveres først omkring foråret i det nye år – på samme tid som den åbne cabriolet-udgave. Priserne begynder ved 1.920.800 kr. for en BMW 840d Coupé med xDrive. En BMW M850i Coupé koster 2.323.000 kr.

BMW 8-serie coupe M850i V8 interiør kabine læderrat 2018

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.