© Daniel Kraus

Første test: BMW 8-Serie Gran Coupé er det sportslige flagskib med plads til familien

BMW 8-Serie fås nu med fire døre og rummelige bagsæder. Få vores første indtryk og priserne på den nye Gran Coupé her.

29. september 2019 af Søren Juul

Forfra er 8-Serie Gran Coupé identisk med coupé- og cabriolet-varianten. 

© Daniel Kraus

Hvor er vi?

Vi er taget et smut til Algarve i det sydlige Portugal for at teste det seneste medlem af BMW 8-serien. Høj solskin har sørget for tør asfalt på de motor- og snoede landeveje, hvor den sportslige limousine med fire døre skal motioneres. 

Bil Magasinet er inviteret til Portugal af BMW Danmark. 

Hvad er nyt?

Coupé- og cabriolet-varianten af BMW 8-serie får nu selskab af den mere familievenlige 4-dørs Gran Coupé. Den byder på et bagsæde, hvor voksne kan sidde uden at få klemt skuldre eller hårrødder.

Samtidig er bagagerummet udvidet med 20 liter til i alt 440 liter. Det skulle være nok til at rumme tre golftasker, hvis man går op i den slags. 

Der er gode pladsforhold på bagsædet til en voksen passager - især bilens coupé-profil taget i betragtning. Der er seler til tre personer på bagsædet, men der bliver næppe rift om den midterste siddeplads...

© Bil Magasinet

Hvad er forskellen fra 8-serie Coupé?

De to varianter er helt ens fra snuden og frem til forruden, som er lidt stejlere på Gran Coupé. Sidstnævnte har et 6 cm højere tag, der dækker over en 20 cm længere akselafstand til gavn for pladsen i kabinen.

I alt er Gran Coupé 23 cm længere sammenlignet med coupéen, men bagenden er også vokset 3 cm i bredden. Det sidste gør at coupé-proportionerne stadig passer nogenlunde på den over fem meter lange bil. 

8-serien er dog ikke blevet fedladen af at spænde livremmen ud, sådan rent størrelsesmæssigt: Vægten stiger, afhængig af motorvariant, blot 70 kg ved tilføjelsen af bagdørene.

Akselafstanden er vokset 20 cm på Gran Coupé sammenlignet med 8-serie Coupé. 

© Daniel Kraus

Hvordan ser kabinen ud?

Førerpladsen er som i coupéen en sportslig og luksuriøs affære. Udstyr fra BMW's øverste hylde giver en følelse af at sidde på business class, mens sportssædet med integreret nakkestøtte og en høj kardantunnel giver sportsvognsfornemmelse.
  
Det gælder også på det ret rummelige bagsæde med separate stole. Kardantunnelen fortsætter nemlig ned gennem kabinen og deler kabinen op. 
© Daniel Kraus

Hvad ligger der under den langstrakte motorhjelm?

De samme maskiner som i coupéen, så 6- eller 8-cylindrede motorer med 320 til 625 hk, som trækker enten på baghjulene eller på alle fire afhængig af variant. 

Benzinmotorerne har som standard M sportsdifferentiale på bagakslen. Med xDrive firehjulstræk er medstyrende baghjul også standard. Gearkassen er altid en 8-trins automatgearkasse.  

© Daniel Kraus

Hvordan kører den nye 8-Serie Gran Coupé?

Det kan du læse om i et kommende nummer af Bil Magasinet, men du kan få et par overskrifter her. Vi har kørt en 840i Gran Coupé benzinvariant med 340 hk, baghjulstræk og medstyrende bagaksel fra ekstraudstyrslisten. 

Bilen føles enorm på de første kilometre, men den vellydende rækkesekser og en smidig automatgearkasse sætter resolut skub i bilen, når du træder på speederen. 0-100 km/t klares på 5,2 sek. og der skulle være kræfter nok til en topfart på 250 km/t. På motorvejen er den her BMW på hjemmebane, men den siger heller ikke nej til en afstikker på sjove vej. 

På de små, snoede veje glemmer man at denne 8-serie har et stort bagsæde på slæb. Den er ligeså let at placere på asfalten som coupéen. Det er en stor og tung bil, men måden den styrer villigt ind i sving, og kan forlade dem kækt igen med et lille svirp med bagvognen, får den til at føles adræt trods sin størrelse.   

8-Serie Gran Coupé har den bredeste bagdel i hele BMW's modelprogram.

© Daniel Kraus

Hvad koster 8-serie Gran Coupé og hvornår kommer den til salg?

BMW 8-serie Gran Coupé har premiere i denne måned hos de danske forhandlere. Priserne kan ses i tabellen nedenfor.  Læs testen af BMW 840i Gran Coupé i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Danske priser BMW 8-serie Gran Coupé

840i Gran Coupé 1.677.883 kr.

840i xDrive Gran Coupé 1.749.883 kr.

M850i xDrive Gran Coupé 2.270.883 kr.

M8 Gran Coupé Competition 3.158.000 kr. (lanceres senere)

840d Xdrive Gran Coupé 1.872.883 kr.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...