© bilmagasinet.dk

BMW 760i med ny V12-motor

Nykonstrueret aluminiumsmaskine og nyt 8-trins automatgear

23. april 2009 af Steen Bachmann

BMW er begyndt helt fra bunden ved konstruktionen af den V12-motor, der ligger i den netop præsenterede topmodel, 760i.

De 12 cylindre står i to rækker i 60 graders vinkel for at minimere vibrationer. Motorblokken og de fleste komponenter i motoren er fremstillet i aluminium, og detaljer som aluminiumstempler beklædt med stållegering for både at få lav vægt og høj styrke, og smedede plejlstænger illustrerer ambitionerne om at opnå verdens mest silkebløde motorgang. Detaljer som disse skal ifølge BMW være med til at gøre motoren praktisk talt lydløs ved tomgang.

© bilmagasinet.dk

Slagvolumen er 5.972 cm3, hvilket er nøjagtig samme størrelse som forgængeren. Hvert stempel er på 497,7 cm3, og en boring/slaglængde på 89/80 mm giver et forhold på 0,9. Kompressionsgraden er 10,0:1, hvilket er usædvanligt højt for en turbomotor.

Mellem de to cylinderrækker er der placeret to turboladere, der er udviklet specifikt til den nye motor.

© bilmagasinet.dk

Med direkte indsprøjtning og diverse elektroniske systemer til at styre ind- og udsugning, opnås det maksimale moment på 750 Nm ved så lavt en omdrejningstal som 1.500 o/min. Det er helt usædvaligt til stede op til 5.000 o/min - en stigning i ydelsen på 25 pct. i forhold til forgængeren. Maksimal ydelse er 544 hk ved 5.250 o/min.

© bilmagasinet.dk

760i har en nyudviklet 8-trins automatisk gearkasse, og fås kun med baghjulstræk.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...