Profilen er ordinær. Det er lige før, man savner den udskældte bagagerumsklap, der lå oven på bagagerummet
Profilen er ordinær. Det er lige før, man savner den udskældte bagagerumsklap, der lå oven på bagagerummet© bilmagasinet.dk

BMW 730d Aut.

Ministerrokade

1. marts 2009 af Claus Møller

BMW har skabt den perfekte bil til konservative ministre

 

af Mikkel Thomsager 

Den nye BMW 7-serie er som skabt til de konservative ministre. Mange af de steder, hvor BMW valgte radikalt anderledes løsninger i den gamle 7-serie fra 2001, er de nu vendt tilbage til de konservative holdninger i den nye model. Foran er den smalle nyregrill og Dame Edna-lygterne afløst af et enklere design med flad front, større nyrer og mere ordinære forlygter.
Bagtil er bagklappen, der lå oven på bagagerummet, afløst af en almindelig hæk, som ligner noget, Lexus brugte på en LS-model for seks år siden. Ikke grimt, men heller ikke innovativt.
Vandringen mod de ­konservative løsninger genspejles bag rattet. Væk er det futuristiske design med anderledes betjening og få knapper til utallige funktioner. Gearvælgeren, der sad på ratstammen i den gamle model, har fået sin gamle plads på kardantunnelen igen, instrumentbordet ser helt almindeligt ud, og iDrive-systemet er afløst af et ­enklere og mere intuitivt system og flere knapper med dedikerede ­funktioner.
Nogle steder er det næsten krampagtigt, som BMW har ­forsøgt at holde fast i de gamle løsninger, selv om nye presser sig på. Det gælder eksempelvis instrumenterne. Mercedes-Benz er for længst gået over til en 100 procent skærmbaseret løsning, mens BMW har bevaret de fire traditionelle ure, som til gengæld er næsten helt omgivet af et kæmpe display, der kan kommunikere utallige oplysninger. Det meste af det kan i øvrigt også vises i forruden via headup-display.

Men selv om designet virker gammeldags, er der intet gammeldags over hverken elektronik eller dynamik. Den nye 7-serie er spækket med elektronik som dynamisk fartpilot, et system, der advarer mod vejbaneskift, et system, der læser advarselskilte og viser dem for dig elektronisk i forruden og naturligvis utallige sikkerheds­systemer inklusive et antikollisions­-system. I modsætning til forgængeren fungerer det meste af det indlysende.
På ét område var forgængeren alle konkurrenter overlegen: Dynamisk set var det en perle, og den dyd har BMW heldigvis også holdt fast i. 7-serien er stadig en ualmindeligt velkørende ­limousine, som administrerer sin egenvægt på næsten to tons fantastisk. Med det aktive styretøj, som mindsker udvekslingen ved lav hastighed, kan du kaste rundt med den fem meter lange bil, som var det en Ford Fiesta.
Vejgrebet er imponerende, og krængningen føles mindre, end den nødvendigvis må være. For mens dynamikken fra forgængeren er i behold, så er komforten langt bedre. 7-serie har en svaghed med retningsstabiliteten, som er bekymringsværdigt flegmatisk især ved dansk motorvejshastighed. Ved højere hastigheder genvinder den sin storhed. 

 

BMW 730d aut.
Motor    R6, 2.993 cm³, 24V, turbodiesel
Ydelse    245 hk 4.000 o/min
                540 Nm ved 1.750 o/min
Topfart 245 km/t     0-100 km/t 7,2 sek.
EU-miks 13,9 km/l    Årlige afgifter 6.420 kr.
Mål (L/B/H)    507/190/148 cm
Vægt/last/påhæng    1.940/565/2.100 kg
Bagagerum    500 liter
Dæk    245/55R17W
Reservedelsprisindeks    180
Værditab/3 år    ca. 700.000 kr. (50 pct.)
Pris    1.387.998 kr.

Vi synes... 
På mange område en mindre ­progressiv bil end forgængeren, men til ­gengæld en langt bedre limousine

 

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...