BMW 545e

Derfor er en plugin hybrid med 6 cylindre bare bedre

Er du på jagt efter en plugin-hybrid, der kan få dit bilhjerte til at banke? Vi kører en tur i den nye BMW 545e, som giver et grønt image og masser af køreglæde.

19. august 2020 af Jacob Dalby

Vi tester den nye BMW 545e, når...

... BMW har inviteret Bil Magasinet til hjembyen München. Her skal vi prøve kræfter med prototypen BMW 545e: Plug-in hybriden med 6 cylindre – og så endda i den faceliftede BMW 5-serie.

Bil Magasinet var inviteret af BMW Danmark.

BMW 545e

BMW 545e er stadig en prototype, hvilket forklarer det hvide skilt på døren, og at BMW-mærkerne er klistret til. Men det er meningen, at den snart går i produktion. 

Hvad er nyt i BMW 545e?

BMW 5-serie fås allerede med kombinationen benzin og el i 530e. Det er faktisk samme hybridsystem, som i 530e, med 12 kWh batteri og elmotor, som du finder i 545e. Men hvor 530e er med den lille 4-cylindrede benzinmotor, er der opgraderet til seks cylindre, 394 hk og 600 Nm i 545e – ja tak!!! Det er 102 hk og 180 Nm mere end 530e. Og så passer den bløde motorgang fra seks cylindre bare bedre i et hybridsystem med batterier og elmotor.

Overgangen fra den lydløse kørsel på el til samspillet med brændstofmotoren, der nænsomt springer i gang, mærkes ikke i samme grad, som med den mere ujævne motorgang fra fire cylindre. Samtidig er selve oplevelsen, når 5-serien drives af både el og benzin, mere smidig da både lyd og motorgang fra seks cylindre er blødere, end når klaveret kun spiller på fire tangenter.

BMW 545e

Du kan bl.a. kende BMW 545e på ladeklappen, der sidder lige bag baghjulet. 

Hvad er 545e's elektriske rækkevidde?

Den elektriske rækkevidde er opgivet til knap 50 km, hvilket stemmer meget godt overens med vores oplevelser på testruten omkring München. Ruten bærer dog præg af at være meget by- og landevejskørsel og ikke meget motorvej, som er slem til at sluge rækkevidden i hybrid- og elbiler.

De endelige forbrugstal er ikke officielle endnu, men BMW forventer mellem 41,7-58,8 km/l for 545e. Til sammenligning går den 4-cylindrede 530e mellem 45,5-62,5 km/l. Det er tal, der er svære at få noget ud af, da dit forbrug afhænger af, hvor meget du har mulighed for at ladebilen. Dit kørselsmønster betyder altså rigtig meget i en plugin-hybrid.

Den faceliftede 5-serie i sig selv har fået nye nyrer, nye forlygter med mulighed for Matrix- og BMW’s laserlys, som kan lyse op til 650 meter! Baglygterne er også nye og nu med 3D-effekt. Du kan få mange flere deltajer om 545e i det kommende nummer af Bil Magasinet, som du kan bestille abonnement på hér, men vi er dog ikke helt færdige endnu.

BMW 545e

I kabinen er det ikke til at se forskel på en 545e og resten af modelprogrammet. 

Hvem er konkurrenterne til BMW 545e?

Hverken Audi A6 eller Mercedes-Benz E-Klasse fås som plug-in hybrid med 6-cylindret benzinmotor. De fås dog begge med fire cylindre i kombination med el. Hos Audi hedder den A6 TFSI e med en startpris på 650.000 kr. Mercedes-Benz E 300 e er lidt billigere og starter ved 630.000 kr. Prisen for den 4-cylindret 530e starter midt mellem ved ca. 640.000 kr.

BMW 545e

Bagagerummet er lidt mindre på 545e, da batterierne gemmer sig under bagagerumsgulvet. 

Hvornår lanceres BMW 545e?

Produktionen af 545e er endnu ikke startet. Hvis alt går vel, forventes produktionen at starte i november med lancering i Danmark omkring nytår. Det betyder også, at der ikke er fastsat priser endnu. De er i øvrigt ret svære at spå om, da ingen rigtig ved, hvad der sker med de danske afgifter på el- og hybridbiler efter nytår. Som det ser ud i dag, er 530e med plug-in hybrid knap 30.000 kr. billigere end den almindelige 530i. BMW 540i xDrive starter ved 905.000 kr.

BMW 545e

Hvad er så dommen over 545e?

Læs vores endelige dom – og meget mere om den faceliftede BMW 5-serie – i et kommende nummer af Bil Magasinet.

BMW 545e

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...