Biltest af BMW 525 i Sedan
Biltest af BMW 525 i Sedan© bilmagasinet.dk

BMW 525 i Sedan

Autobahn-kongen

22. februar 2001 af Bilmagasinet

Af: Christian Frost & Karsten M. Lemche

BMW har næsten ikke faceliftet 5-serien, men det var der heller ingen grund til

ENGANG FIK COCA-COLA den idé, at det var på tide med lidt produktudvikling. Hvad der skulle gøres, vidste Coke-folkene ikke, så de hyrede USAs dyreste reklamehaj, der grublede et par måneder, sendte en regning på en million dollars og konkluderede, at det var bedst ikke at gøre noget som helst.

Det fandt Coca-Cola ikke særlig progressivt, så man justerede smagen på den legendariske læskedrik, mens Bill Cosby tonede frem på TV og fortalte om, hvordan Coke-smagen nu var blevet endnu bedre. Beslutningen var katastrofal, den originale Cola måtte i hast på markedet igen som Classic Coke, mens Pepsi Cola fejrede begivenheden med en gratis fridag til alle medarbejdere.

BMW må have kigget Coca-Cola over skuldrene, for når man laver den bedste bil i klassen, er der jo ingen grund til at lave noget om. Derfor er det kun blevet til en forsigtig justering. Udvendigt lægger man lægger mærke til de funky nye for- og baglygter, der kan gøre ejere af den gamle 5-serie grønne af misundelse, samt nye sidelister og kofangere. Men bare rolig, det hele kan eftermonteres for 24.995 kr. inkl. moms).

De største ændringer er sket under hjelmen, for der var jo kludder i modelbetegnelserne. For at give plads til storebror 528i, hed modellen 523i, selvom motoren var på 2,5 liter og 170 hk. Nu hedder det så en 525i igen, og effekten er steget til 193 hk (og 528i blevet til 530i). De ekstra heste ses på præstationerne. 523i klarede 0-100 på 8,5 sek. og en topfart på 228 km/t. 525i ekspederer 100 km/t på 8,1 sek. og når 238 km/t.

Fartressourcerne nydes bedst på den tyske Autobahn, for bortset fra internettet er en BMW 525i det, der mest effektivt reducerer afstanden fra den ene ende af Europa til den anden. Komforten er perfekt, der er rigeligt med kræfter, og man holder uden problemer 10,8 km/l i snit. I cockpittet kan man nyde den perfekte ergonomi, og eneste ankepunkt er egentlig, at rattet føles noget stort og tyndt til en så hurtig bil.

Udstyret er ganske fornuftigt med fjernbetjent centrallås, alufælge og aircondition. Prisen er også kun justeret ganske let til 524.000 kr., hvilket faktisk er rimeligt. En Audi A6 2,8, der kan det samme, koster små 600.000 kroner, og så ligner 525i pludselig et godt tilbud.

BMW 525I 524.000 kr.

Tekniske data
Motor: R6, 2.494 cm3, 24v. Ydelse: 193 hk v. 5.500 o/min. 245 Nm v. 3.500 o/min. Præstationer: 0-100 km/t: 8,1 sek. Topfart: 238 km/t. EU-mix: 10,6 km/l. Årlig ejerafgift: 4.800 kr.

Totaløkonomi:
Dyre biler er dyre i afskrivning - sådan er det bare, også selvom fornavnet er BMW. Vor ekspert frygter derfor et værditab på op mod 40 procent eller små 210.000 kr. efter tre år og 50.000 km
Reservedelsindeks: 214
Service ekskl. materialer:
BMW har ingen faste intervaller.
Servicetid beregnes af bilens computer

Vi synes:
Det bliver ikke meget bedre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...