Biltest af BMW 520 Diesel
Biltest af BMW 520 Diesel© bilmagasinet.dk

BMW 520 Diesel

Prestige for puritanere

23. november 2000 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

BMW 520d disker op med flot økonomi på bekostning af ultimativ køreglæde

FOR EN TYPISK BMW-kunde spiller god brændstoføkonomi en lige så stor rolle som farven på måtten i bagagerummet. Siger man BMW, tænker de fleste på køredynamik og sprøde 6-cylindrede rækkemotorer og knap så meget over, hvor ofte man skal aflægge en visit på den lokale tankstation.

Men meget tyder på, at det er ved at ændre sig, for flere og flere af bilerne fra Bayerische Motoren-Werke kører på diesel. Jeg har prøvet de imponerende 740d og 330d, og så er det måske unfair at prøve den svageste dieselmodel, 520d, som den sidste i rækken.

Lad mig derfor starte med det mest imponerende. Er du forsigtig med speederfoden, hvad en BMW-kunde sikkert sjældent er, kan 520d køre hele 1.185 km på en tankfuld diesel med 16,9 km/l i snit. I den virkelige verden ligger forbruget omkring 13-14 km/l, men det er stadig flot for en bil af denne størrelse. Også mellemaccelerationerne imponerer, for 520d accelererer fra 80 til 120 km/t på 9,3 sek. i fjerde gear, og på motorvejen går man ikke ned i fjerde, før man kører af igen. I byen generer motoren ved at lide under turbotøven ved igangsætning i en grad, så man næsten går i stå de første par gange, fordi motoren ikke får omdrejninger nok til at flytte den tunge bil. Motoren skal op over 2.000 o/min., før den begynder at trække, og ballet er forbi lige over de 4.000 o/min. Det betyder, at man skal være yderst flittigt med gearstangen for at udnytte motorens smalle arbejdsområde. I 320d virker motoren mere harmonisk, men i 5-serien drukner den lidt i den tunge bil, selvom en accelerationstid på 10,6 sek. for 0-100 km/t er yderst anstændig.

Diesellyden er mere påtrængende end i BMWs 6-cylindrede dieselmotorer, men ved motorvejshastighed holder motoren sig pænt i baggrunden, og diesellyden er kun tydelig, når motoren er kold eller ved kraftig acceleration.

520d er den mindst harmoniske model i 5-serien, for den 2,0 liters, 4-cylindrede diesel er i underkanten og hører ikke rigtigt hjemme i en bil af den kaliber. Og motorens mangler bliver endnu tydeligere, fordi resten af bilen er så sublim med en kombination af køredynamik og komfort, som konkurrenterne kun kan drømme om. Livet i en BMW 5-serie starter med seks cylindre.

BMW 520d 461.500 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 1.951 cm3, 16V, turbodiesel. Ydelse: 136 hk ved 4.000 o/min, 280 Nm ved 1.750 o/min, 0-100 km/t: 10,6 sek. Topfart: 206 km/t. EU-mix: 16,9 km/l. Årlig ejerafgift: 4.220 kr.

Totaløkonomi:
En traditionel 5-serie-køber er forholdsvis ligeglad med forbruget, og for ham er 520d ikke specielt interessant. Til gengæld holder både dieselbiler og BMW’ere som regel prisen fornuftigt, så den falder næppe mere end 34 procent på tre år og 50.000 km - men det er hele 157.000 kr.

Reservedelsindeks: 140
Service ekskl. materialer:
Ingen serviceintervaller er opgivet. Kørselsmønsteret afgør, hvornår bilen skal til service.

Vi synes:
Den mindst harmoniske BMW 5-serie

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...