Mød den nye BMW 4-serie Cabriolet
Redaktionen er stadig i tvivl om fronten på de nye 3-serie og 4-serie, men ikke desto mindre fortsætter familien med at vokse. Her er det den nye 4-serie Cabriolet som bliver præsenteret.
Den er baseret på 4-serie Coupe, der er en længere og lavere version af 3-serie.
Godt nok er cabrioleter aldrig lige så sportslige som de tilsvarende coupeer, da vægten øges for at opveje stabiliteten i at have et tag. BMW gør hvad de kan med 50:50 vægtfordeling, lavere tyngdepunkt, mere afstivning og bredere sporvidde (+28 mm foran og +18 mm bag).

Nyt "tag" på 4-serie Cabriolet
Den flotte profil fra 4-serie coupeen er videreført til cabrioleten. Den største ændring fra seneste model er at taget er af stof i stedet for et fast foldetag i aluminium.
Stoftaget er ca. 40 pct. lettere end det faste foldetag fra tidligere, men risikoen er så at der er mere støj i kabinen. BMW har gjort deres ypperste for netop at mindske støj i kabinen med glat overflade og aerodynamiske proportioner, for os ligner taget et stoftag som alle andre.
Stoftaget fås i to forskellige farver – som standard i sort, men kan også bestilles i "Anthracite Silver".

Komfort og plads skal der også være
Kabinen er den samme som i 4-serie Coupé. På bagsædet er der to individuelle sæder for optimal komfort på de lange ture. Bagagerummet er vokset med 80 liter i forhold til den gamle og er på 300-385 liter afhængig af om taget er oppe eller ej. Nok om det, nu til det vigtige foran og nej det er ikke kaninpløkkerne.

4-serie Cabriolet
Når BMW 4-serien cabriolet bliver lanceret i foråret 2021 er det med samme motorer fra coupéen. Det betyder:
- BMW 420i Cabriolet, 4-cylindret benzin med 184 hk
- BMW 430i Cabriolet, 4-cylindret benzin med 258 hk
- BMW 420d Cabriolet, 4-cylindret diesel med 190 hk.
- BMW 440i Cabriolet, 6-cylindret benzin med 374 hk
Senere følger større 6-cylindrede dieselmotorer:
- BMW 430d Cabriolet med 286 hk i juli måned
- BMW M440d Cabriolet med 340 hk i november måned

Hybridboost i motorrummet på BMW'en
Det nye i motorrummet er, at den store benziner, 440i og dieselmotorerne får et 48V mild hybrid-teknologi. Det er også blevet præsenteret til de nye 5-serie og 4-serie. Hybridsystemet genbruger bremseenergien til en boost-effekt på 11 hk, der kan bruges ved acceleration. Det glæder vi os til at teste.
Ifølge BMW forbedrer systemet også komforten ved igangsætning og sænker forbruget.

Konkurrenternes bud
BMW 4-serie Cabriolet klar til næste sommer, men har stærke konkurrenter som den faceliftede Audi A5 Cabriolet og den nye E-klasse cabriolet. Vi glæder os til at køre den, og hvis du vil være på den sikre side om at få det hele med, så abonner på vores blad.