BMW 330e Touring aut.
BMW 330e Touring aut.© Steen Bachmann

BMW 330e Touring er lækre sager

Det er meget muligt, du hellere vil have en gammeldags benziner, men det ville være tosset, når du ser prisen på plugin-hybriden 330e Touring. BMW 330e med benzin/el og 292 hk er mere end 60.000 kr. billigere end 320d med 190 hk.

12. oktober 2021 af Steen Bachmann

BMW 3-serie plugin er mest bil for pengene

Der er ballade på Bil Magasinets Facebook-side, hvis man anbefaler plugin­-hybriden som et godt køb af BMW 3-serie. Opfattelsen er, at det er hærværk at montere et grotesk tungt batteri i bunden af en bil, der netop er kendt for at kunne danse fra sving til sving, og at man hellere skal købe en 340i turbobenziner eller måske en 6-cylindret diesel. Det er helt okay at mene det, men har I været omkring BMW’s prisliste fornylig? Hvis jeg skulle punge ud for en 3-serie som privat- eller firmabil, ville det tage mig tre sekunder at vælge: Jeg tager selvfølgelig den, der giver bil i stedet for afgifter for pengene. Og det gør plugin-hybriden.

Valget, du står over for, er: Sedan eller stationcar? Vi testede og roste fornylig 330e sedan her i magasinet bortset fra pladsen i bagagerummet, som lider under batteriet i bunden. Det problem er mindre i 330e Touring (stationcar), der koster symbolske 11.000 kr. mere, og som fortsat har den smarte separate åbning af ruden i bagklappen for lettere adgang.  

BMW 330e Touring - hvad er dommen?

Plugin-hybriderne har mere udstyr end fossilvarianterne og kan i seneste generation køre op til 61 km på el i WLTP-normen, hvilket svarer til knap 50 km i virkeligheden på en sommerdag med let speederfod. 330e-varianten debuterede i 2019, men drivlinen virker moderne, og man fornemmer mærkets erfaring med hybridteknolgien.

Den første 3-serie hybrid fra 2013 havde 6-cylindret turbobenziner, 340 hk og fokus på performance, mens den første plugin-hybrid fra 2016 havde 252 hk og fokus på forbrug. Testbilen yder i alt 292 hk, hvilket er tilstrækkeligt, til at give indtryk af overskud under alle forhold op på den anden side af 200 km/t (ja, vi var Tyskland!).

Jeg er fan af 3-serie med dieselmotor, men plugin er umulig at undgå.

Vi synes

Hvis der var frit valg, ville jeg tage 3-serie med dieselmotor, men plugin er langt billigere.

Få 3 numre af Bil Magasinet for bare 99 kr. og læs mange flere test af de nyeste biler!

BMW 330e Touring M Sport Aut.

  • Pris: 512.852 kr
  • Årlig afgift: 660 kr.
  • Ydelse: 292 hk og 420 Nm
  • Topfart: 230 km/t
  • 0-100 km/t: 5,9 sek.
  • Rækkevidde, el: 61 km
  • Mål: 471/183/144 cm L/B/H
  • Vægt: 1.905 kg
  • Last: 450 kg
  • Påhæng: 1.500 kg
  • Bagagerum: 410-1.420 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...