Test af BMW 330e Touring: Små ulemper overskygges af den samlede pakke
Der er noget vildt ved, at den billigste BMW 3-serie stationcar, du kan gå ud og købe fra ny, har 292 hk, en (potentielt) pæn benzinøkonomi og læssevis af komfortudstyr.
Men faktum er, at når man tager prisen i betragtning, så kan det være svært at finde gode argumenter for at købe en BMW 3-serie som andet end plugin-hybrid - i hvert fald med de danske afgifter i baghovedet.
BMW 330e Touring er udstyret med en firecylindret benzinmotor, der i sig selv yder 184 hk. Den får hjælp af en elmotor på 109 hk, og tilsammen leverer de to en systemydelse på 292 hk. Kører du udelukkende på el, kan du køre op til 140 km/t, før benzinmotoren træder til.
Testens indhold:

Hvad koster BMW 330e Touring?
Plugin-hybrid:
- BMW 330e Touring M Sport: 567.650 kr.
- BMW 330e Touring xDrive M Sport: 601.702 kr.
- BMW 330e Touring M Sport Plus: 618.795 kr
Benzin:
- BMW 320i Touring M Sport: 576.356 kr
- BMW 330i Touring M Sport: 623.049 kr
- BMW 340i Touring xDrive M Sport: 868.845 kr
Diesel (mildhybrid):
- BMW 320d Touring M Sport: 626.869 kr
- BMW 330d Touring M Sport: 774.188 kr
- BMW 340d Touring xDrive M Sport: 854.722 kr
Hvor langt kører BMW 330e på literen?
Batteriet er på 11,2 kWh og giver officielt en rækkevidde på 61 km. En mere realistisk rækkevidde på el er nok mellem 35 og 50 km, alt efter temperatur og kørselsmønster.
Selv når batteriet løber tør, klarer BMW 330e sig flot. Over 550 km med hovedsageligt motorvej (meget af det 130 km/t), kørte jeg 14,9 km/l med “tomt” batteri. Bilen er også god til at gemme lidt strøm på batteriet, så man stort set altid har glæde af den fulde systemydelse, og bilen ikke føles tung eller larmende.
Læs også: Hvad koster det at køre én km på el?

Kører BMW 330e sjovt?
BMW 330e en af de absolut sjoveste plugin-hybrider i denne klasse at køre. Undervognen er eminent balanceret og formår næsten at skjule, at 330e Touring er lidt af tung basse på 1.900 kg., og den styrer præcist og overlegent på små landeveje.
I hybrid-modus kører den afdæmpet og kontrolleret, men i Sport-mode med Boost+ rykker BMW 330e fra 0-100 km/t på bare 5,9 sekunder, og et solidt bundtræk på 420 Nm skubber dig tilbage i de faste M-sportsæder.
Læs også: Her er den nye BMW i5.

Hvordan sidder man i BMW 330e?
Og lad os lige tale om sæderne. Sjældent har jeg oplevet så behagelig en siddeposition. Justeringsmulighederne i rat og de standardmonterede sæde føles nærmest uendelige, og sæderne rammer en forrygende balance mellem komfort og at holde. Det eneste minus er, at du skal betale ekstra (12.695 kr), hvis du vil justere sæderne elektrisk.
BMW 330e er som standard monteret med en adaptiv fartpilot, der kan måle sig med de bedste på markedet. Derimod skal du slippe ekstra, hvis du vil have vognbaneassistent (27.343 kr.). Det virker nærigt, at man skal betale ekstra for essentielt sikkerhedsudstyr i en ellers veludstyret bil fra et premiummærke.

Hvor stort er bagagerummet i 330e Touring?
På grund af hyrbid-drivlinjen siger du farvel til plads bagved den elektriske bagklap, hvor bagagerummet er skrumpet fra 500 liter til 410 liter, fordi batteriet fylder under gulvet. Det lyder måske ikke af meget, men det betyder en verden til forskel, når man f.eks. skal have en barnevogn ind. At købe en stationcar med et lille bagagerum er jo i bund og grund paradoksalt.
Bagsædepladsen er heller ikke imponerende i forhold til konkurrenterne, men det problem er ikke unikt for plugin-hybriden, og har også været en udfordring i tidligere generationer af BMW 3-serien.
Læs også: Er X3 den nye X5? Læs testen her.

BMW 330e er – ligesom de andre 3-serie Touring'er – udstyret med den praktiske mulighed for at åbne bagruden i stedet for hele bagsmækken.
© Patrick Boje JensenSkal man vælge 3-serie som hybrid?
BMW 330e koster fra 567.650 kr., og her er der ellers masser af udstyr, og det svært at se, hvorfor man skal godt og vel 10.000 kr mere for benzinvarianten med 184 hk eller næsten 50.000 kr. mere for dieselvarianten med 190 hk.
De to koster i øvrigt henholdsvis 1.960 og 3.840 kr. i årlig afgift, hvor du slipper med 740 kr årligt i en 330e, så du skal spare rigtigt meget brændstof, hvis differencen skal tjenes ind.
Dog skal du være opmærksom på, at de ekstra hestekræfter kan koste, når bilen skal forsikres.
Vi synes
BMW 330e er nok den mest underholdende plugin-hybrid i prisklassen, og selvom der er sparet enkelte steder, får man virkelig værdi for pengene. Men har du brug for rigtigt meget plads, skal du kigge andetsteds.

Bagagerummet er ikke stort. Men med et bagagerumsnet (standardudstyr) kan der stadig proppes meget ind.
© Patrick Boje JensenHvem er konkurrenterne?
Den nærmeste konkurrent er Mercedes C300e, og du kan læse duellen mellem BMW 330e og Mercedes’en lige her.
Det er også værd at overveje Volvo V60, der rundbarberer de to andre på plads, pris og kræfter, men til gengæld arbejder med et mere rustikt hybridsystem.
Læs også: Er X3 den nye X5? Læs testen her.
BMW 330e Touring M Sport Aut.
- Pris: 567.650 kr (Testbil: 605.559 kr)
- Årlig afgift: 740 kr.
- Ydelse: 292 hk og 420 Nm
- Topfart: 230 km/t
- 0-100 km/t: 5,9 sek.
- Rækkevidde, el: 61 km
- Mål: 471/183/144 cm L/B/H
- Vægt: 1.900 kg
- Last: 450 kg
- Påhæng: 1.500 kg
- Bagagerum: 410-1.420 liter