Læs også

Audi TT er i sig selv en elegant sportsvogn, men i forhold til den først Audi TT er og bliver den en to´er

Audi TTS

Biltest af BMW 325 Ti Compact
Biltest af BMW 325 Ti Compact© bilmagasinet.dk

BMW 325 Ti Compact

Doh!

20. september 2001 af Bilmagasinet

Af: Christian Frost

325ti virker som en god idé, men BMW har glemt at lave hovedregning

Lad os se det i øjnene: Ingen købte den gamle Compact, fordi det var den BMW, de havde lyst til ,du købte den, fordi det var den, du havde råd til. Og fordi kun bagenden var lavet om, kunne du altid bakke din Compact ind i indkørslen, så forbipasserende kunne tro, du havde en rigtig BMW. Det kan du ikke med den nye Compact eller ti, som modellen officielt hedder BMW har aldrig taget Compact betegnelsen til sig det er bare, hvad alle insisterer på at kalde bilen.

Når du er vant til at kigge på resten af 3-serien, kræver den nye Compact en del tilvænning, hvis målet med det nye design er at skille sig ud fra sedan og coupe modellerne, er det lykkedes. Men spørger du dig lidt for blandt BMW folkene på de internationale biludstillinger, finder du hurtigt ud af, at den nye Compact slap igennem, da bølgerne gik højest under hele balladen med Rover.

Når du kigger nærmere på den nye Compact, er det mest irriterende egentlig, at designet ikke virker helt færdigt. Motorhjelmen har en underlig overlapning over de separate forlygter. Baglygterne ligner mere de discolamper, der var så populære i 70erne, end noget til en ny BMW. Nuvel ,du kan tilgive en bil meget, når den har en af BMWs lækre 6-cylindrede maskiner ude foran. I 325ti er der 192 hk til rådighed ved 5.500 o/min. og 245 Nm helt nede fra 3.500 o/min. Den silkebløde turbinelyd er standard på BMWes 6-cylindrede motorer, og takket være Vanos ventilstyringssystemet tager den omdrejninger, som sad de seks cylindre i V-form.

Du kan ikke tage fra BMW, at 325ti i hvert fald på papiret virker som en god ide; tag den største motor og klem den ned i det mindste karrosseri. Men et eller andet sted i udviklingsafdelingen i Munchen har nogen glemt at regne efter, for cocktailen er langt fra så eksplosiv som du kunne tro. Du får faktisk en hel del understyring i svingene, selv med M-undervognen, og på motorvejen har 325ti også en irriterende tendens til at blive ustabil med forenden.

En del af forklaringen findes i egenvægten, for med sine 1.375 kilo vejer en 325ti fuldstændig det samme som en 325Ci. Derfor er er der heller ikke meget der skiller dem, når det gælder præstationer. 0-100 km/t sker på 7,1 sekund, og topfarten er ganske nydelige 235 km/t - 325Ci skal bruge 0,1 sekund mere til de første 100 km/t, men løber så til gengæld 240 på toppen, fordi den kløver vinden bedre.

Men 325ti løber for alvor ind i problemer med prisen. 429.000 kroner koster det at blive 325ti ejer men så får du også alufælge, klimaanlæg, elruder og fjernbetjent centrallås. Det placerer den lille BMW faretruende tæt på en 325Ci til 481.000 kroner. Merprisen giver dig en elegant coupe samt kørecomputer, Car Memory funktion, elsæder og læderrat. Så regner du udstyret med, er forskellen minimal. Se på dem , hvilken en vil du helst have? Præcis...
Her troede vi, at en 325ti var den billige vej til BMWs fine 6-cylindrede motor. Doh!

BMW 325ti Pris: 429.000 kr

Tekniske data: Motor: 2.494 cm3, R6. 24v Ydelse: 193 hk v. 5.500 o/min. 245 Nm v. 3.00 o/min. Præstationer: 0-100 km/t 7,1 sek. Topfart: 325 km/t Forbrug: 11,1 km/l Ejerafgift: 4.320 kr. Importør: BMW Import A/S, tlf. 75 533100
Totaløkonomi

Reservedelsindeks: -
Service ekskl. materialer:
30.000 km: - kr.
60.000 km: - kr.
90.000 km: - kr.

Vi synes...
Køb en 325Ci i stedet for

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...