Biltest af BMW 323 Ci
Biltest af BMW 323 Ci© mmm.dk

BMW 323 Ci

Den gyldne middelvej

21. oktober 1999 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

Du behøver ikke at gå på kompromis med køreoplevelsen

Hvis jeg har valget mellem to biler, der med undtagelse af motorstørrelse og effekt er ens, skal der gode argumenter på bordet - eller et anfald af sindssyge - før jeg vælger den motorsvage version. Men hverken tvang eller sindssyge spiller ind, når jeg vælger en BMW 323 Ci frem for en 328 Ci.
Penge er altid et godt udgangspunkt, og du sparer 50.000 ved at vælge den billigste. Du mister 23 hk og 35 Nm, og du bruger et sekund mere på at nå 100 km/t og kan kun køre 233 mod 242 km/t i en 328 Ci.
Det ser meget godt ud på papiret, men køreoplevelsen er kun en smule ander-ledes. Forskellen i motorstørrelse er i øvrigt ikke så stor, som modelnumrene antyder, fordi marketingsfolkene hos BMW har vendt op og ned på betegnelserne og bruger 323 Ci om en model, der ikke har en 2,3-, men en 2,5-liters motor!
Denne motor er exceptionelt kultiveret næsten uanset, hvor du befinder dig på omdrejningsskalaen. Det dobbelte VA-NOS-system har en væsentlig del af æren, da det ved at ændre aktiveringen af indsugnings- og udstødningsventilerne optimerer systemet. 90 procent af det maksimale drejningsmoment er til rådighed allerede fra tomgang op til 3.000 o/min, og effektudviklingen er jævn. Motoren har moment nok til at præstere flotte mellem-accelerationer i femte gear ved 120 km/t.
Hvis du lader motoren strække ud i gearene, er de 100 km/t nået efter otte sekunder, hvilket er hurtigt, når du for eksempel sammenligner med en Ford Cougar 2,5 V6, der er 8,6 sekunder om samme disciplin. Den 6-cylindrede motor er kultiveret og afdæmpet. Fem-trins-gearkassen er præcis, og vandringen sker med en solid, men alligevel fløjlsblød fornemmelse, når skiftene ikke er for hurtige.
Forskellen på en 323 Ci og 328 Ci er motormæssigt marginal, og undervognene er identiske på de to biler. De ventilerede bremseskiver er en anelse større på en 328 Ci, der har 300 mm for/294 mm bag mod 286/276 mm i en 323 Ci. En vægtfordeling på 50:50 giver BMW 323 Ci velafbalancerede og komfortable køreegenskaber.
De 50.000, du sparer ved at vælge en 323 Ci frem for en 328 Ci, kan du købe ekstraudstyr for. BMW er desværre ikke rundhåndede, men du kan få aircondition (35.215 kr.) og metallak (10.508 kr.) eller vælge en læderkabine (40.418 kr.)

BMW 323 ci 449.996 kr.

Tekniske data
Motor: R6, 2.494 cm3, 24V. Ydelse: 170 hk ved 5.500 o/min. 245 Nm ved 3.500 o/min. 0-100 km/t: 8 sek. Topfart: 233 km/t. Grøn ejerafgift: 3.940 kr. EU-mix: 11,1 km/l

Totaløkonomi:
Coupeen er mere populær end sedan-versionen som brugt, men afskrivingen på 38 procent eller 171.000 kr. ligger stadig i den tunge ende.

Reservedelsindeks: 142

Service ekskl. materialer:
Ifølge service-indikator

Vi synes:
Du går ikke på kompromis med køreoplevelsen

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...