Læs også

Audi TT er i sig selv en elegant sportsvogn, men i forhold til den først Audi TT er og bliver den en to´er

Audi TTS

Biltest af BMW 320d 2,0 Diesel
Biltest af BMW 320d 2,0 Diesel© bilmagasinet.dk

BMW 320d 2,0 Diesel

Diesel med løbesko

23. december 2001 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen

320d er så sporty som en benzin-BMW-men den støjer.

DIESEL I en BMW? Helligbrøde, vil mange nok stadig mene, men prøv lige at se på nøgletallene for BMW 320d. Ved det nylige facelift har den firecylindrede dieselmotor fået ekstra 44 cm3 plus commonrail-indsprøjtning, så den nu sparker 150 hk af sig, og momentet på 330 Nm er faktisk 30 Nm større end i en benzin-330i med 231 hk. 320d klarer 0-100 km/t på 8,9 sek., har en topfart på 216 km/t-og samtidig et snitforbrug på 18,2 km/l!

Du mangler aldrig kræfter i 320d, der tager solidt fat allerede ved 1.300-1.400 o/min. Desværre støjer commonrail-motoren, og det gør savnet af den sekscylindrede spinnen, som de fleste forbinder med en BMW, endnu større. På motorvejen er støjniveauet dog lavt nok, og momentet og den lange gearing gør det til en fornøjelse at cruise afsted med små 160 km/t, mens forbrugsmåleren pendler omkring 5,5-6 liter pr. 100 km-17-18 km/l.

Ingen tvivl om, at 320d er et ideelt værkstøj for professionelle motorvejsriddere, men kan diesel også betale sig for folk med normalt kørselsbehov? Den tilsvarende benzinmodel hedder 318i, nu med 2,0-liters motor på 143 hk, og ifølge EU-norm klarer den 13,9 km/l, mens ejerafgiften er 3.020 kr. årligt for 318i og 3.860 kr. for 320d. Regner vi med en benzinpris på 7,57 kr./l og en dieselpris på 6,50 kr./l, er en 320d 2.909 kr. billigere i drift, hvis du kører 20.000 km om året-til gengæld er en 318i hele 43.000 kr. billigere i indkøb. Regnestykket hænger bedre sammen, hvis du sammenligner med den 170 hk stærke BMW 320i, der kører 11,2 km/l i snit, koster 4.500 kr. i ejerafgift og er 12.000 kr. dyrere end 320d. 20.000 årlige km i 320i koster 7.015 kr. mere end i 320d-omvendt har en 320i den "rigtige" sekser-lyd.

Udvendigt skal du bruge lup for at spotte en 3-serie årgang 2002. BMW-nyrerne i fronten er blevet lidt bredere, og "randene" under øjnene-der i Tyskland har givet bilen tilnavnet Kommissær Derrick-er nu mindre markante. Vigtigere er det, at undervognen er strammet op, og den hurtigere styring fra Compact-modellen har bredt sig til hele 3-serien. Det koster på komforten, der nu er til den bastante side, men omvendt er den lille BMW igen en bil, man for alvor nyder at tage en omvej med.

Det gælder også 320d, men selv ville jeg foretrække en 320i til enhver tid-alene på grund af lyden.

BMW 320d-Pris: 404.000 kr.

Tekniske data: Motor: R4, 1.995 cm3, 16v, turbodiesel. Ydelse: 150 hk ved 4.000 o/min. 330 Nm ved 2.000 o/min. 0-100 km/t: 8,9 sek. Topfart: 216 km/t. EU-mix: 18,2 km/l. Årlig ejerafgift: 3.860 kr.
Totaløkonomi: 320d bliver næppe den mest udbredte 3-serie, så der vil altid være købere til en brugt. Vi skyder på et værditab på 36 pct. (145.500 kr.) efter tre år og 50.000 km-men vi ved godt, at det bliver umuligt at finde en tre år gammel 320d med kun 50.000 på tælleren…
Reservedelsindeks: 124
Service ekskl. materialer:
BMW oplyser ikke servicepriser-serviceintervaller og omfang beregnes efter køremåde

Vi synes... Lækker, gedigen, velkørende og økonomisk-men motoren støjer for meget

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...