Biltest af BMW 318i Touring
Biltest af BMW 318i Touring© bilmagasinet.dk

BMW 318i Touring

BMW til familiehygge

16. december 1999 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager

1,9-motor tager sporten ud af 3-serien, men bagagerummet er familievenligt

På Bil Magasinet har vi mange glade minder om BMW’s potente sportsvogne. Det er sådan, vi gerne vil huske den store tysker, og det kan derfor give problemer, når BMW forsøger sig med en af de stilfærdige modeller som for eksempel basis-modellen med 1,9-liters motor og 118 hk. Til en egenvægt på 1.300 kg er motorydelsen egentlig ikke urimelig, og det bekræfter accelerationstiden fra 0-100 km/t på 10,9 sekunder da også. Alligevel sidder jeg og får fornemmelsen af, at jeg tramper forgæves i pedalerne.
Der skulle en tur over Fyn med fuld oppakning til, før det gik op for mig, at det var minderne, der spillede mig et puds. Den otte-ventilede motor viser nemlig sine bedste præstationer i mellem-accelerationerne. Den klarer også i praksis snildt en 0-100 km/t-tid på 10,9 sekunder, men der er til gengæld ikke meget at hente ved at køre bilen ud i gearene, og køreoplevelsen bliver bedre (og mere afslappet), hvis du lærer at affinde dig med, at dette er en stilfærdig BMW, som køres bedst og mest behageligt, hvis du tager den lidt med ro.
Der er nærmest lidt familiehygge over køreturen, hvilket hænger fantastisk godt sammen det nye Touring-karrosseri. Den nye 3-serie stationcar har fået samme konvertering som den større 5-serie Touring, og det forøger brugbarheden af den forholdsvis lille stationcar. Det gælder først og fremmest den dobbelte bagdør, hvor bagruden kan åbnes separat via nøglen eller en elkontakt under bagrudeviskerens aksel. Det gør det let at slippe af med et par poser i en fart, men også let, at fylde bagagerummet op til randen. Det er godt i betragtning af, at bagagerummet er på beskedne 435 liter. På bagsædets midterplads findes et stort armlæn, der også fungerer som nakkestøtte.
Der er med andre ord masser af familievenlig hyggestationcar over BMW 318i Touring. Hvis det er udgangspunktet for dit næste køb, er tyskeren en fremragende bil. Problemet er bare, at prisen er meget lidt familievenlig. Den antyder, at det er en dyr sportsvogn, vi har fat i, og her har vi bilens problem. Med mere under motorhjelmen vil sagen givetvis se anderledes ud.

BMW 318i Touring 346.998 kr.

Tekniske data
R4, 1.895 cm3, 8V OK-H. Ydelse: 118 hk ved 5.500 o/min. 180 Nm ved 3.900 o/min. Topfart: 202 km/t. 0-100 km/t: 10,9 sek. EU-mix: 12,3 km/l. Årlig afgift: 3.500 kr.

Totaløkonomi:
BMWs 3-serie holder prisen godt og ekstra godt i Touring-versionen, men den høje pris skal afskrives. Efter tre år og 50.000 km har BMW 318i Touring tabt 115.000 kroner.
(33 procent)

Reservedelsindeks: 124
Service ekskl. materialer:
Ingen faste eftersyn. Eftersyn ifølge service-indikator

Vi synes:
Dyr familiehygge uden sportslige undertoner

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...