Diskret facelift af 3-serien i 2008 med nye forlygter og lidt skarpere linjer
Diskret facelift af 3-serien i 2008 med nye forlygter og lidt skarpere linjer© bilmagasinet.dk

BMW 318i

Fed bimmer - trist motor

1. april 2009 af Mathias

BMW 318i er stadig klassens mest ­­velkørende, men motoren gør den ikke ære

Af Mikkel Thomsager

BMW’s 3-serie har en kedelig kabine, den 4-cyl. motor er uoplagt, og bilen er selvsagt alt, alt for dyr - selv med de permanente “specialpriser,” BMW kører med. Men så snart du sidder bag rattet, glemmer du det, for efter tre sving ved du, at den styrer som en drøm. Den har, om ikke verdens bedste, så i hvert fald et af verdens bedste styretøjer, og det bedste er, at det mærkes med det samme. Også selv om du blot er på vej til SuperBrugsen. Du behøver ikke tæske Jyllandsringen igennem i to timer for at få sandheden frem, hvilket er ­imponerende.

At den danske importør er helt klar over værdien af denne egenskab understreges af, at de danske 3-serie-modeller er standardmonterede med et fedt læderrat med radiobetjening. Det ser man straks i den i øvrigt ret spartansk udstyrede bil.

Alle ved, at BMW også har adskillige lækre motorer på programmet. Faktisk gælder det flertallet. Desværre er den 2-liters i 318i ikke en af dem. Brændstoføkonomien er opgivet til imponerende 16,9 km/l, hvilket kan være en del af forklaringen. Motoren virker nærmest vrangvillig ved lave omdrejninger, mens den hænger i omdrejningerne, når man slipper speederen for gearskift. På den anden side af 5.000 o/min. begynder der at ske noget, men så følger en ikke særlig charmerende og ganske u-BMW’sk påtrængende motorbrummen, som hverken er elegant eller potent. Ærgerligt, også fordi det fremragende gearskifte fortjener så meget mere.

Her vil enhver BMW-­sælger omgående bryde ind med, “du jo bare kan vælge en sekscylindret”, hvilket helt sikkert vil løse problemet. Men det skaber andre problemer, for med seks cylindre starter 3-serie-priserne ved 565.000 kr.

En genvej kan være dieselversionen, 318d, der næsten har bedre motorgang. Effekten på 143 hk er den samme i benzin- og diesel­versionen, og merprisen er her rimelige 39.000 kr.  

 

BMW 318i   
Motor    R4, 1.995 cm³, 16V
Ydelse    143 hk 6.000 o/min
    190 Nm ved 4.500 o/min
Topfart 210 km/t     0-100 km/t 9,1 sek.
EU-miks 16,9 km/l    Årlige afgifter 1.520 kr.
Mål (L/B/H)    453/182/142 cm
Vægt/last/påhæng    1.435/445/1.250 kg
Bagagerum    460 liter
Dæk    205/55R16V
Reservedelsprisindeks    120
Værditab/3 år    ca. 180.000 kr. (44 pct.)
Pris    415.000 kr.

VI SYNES…  
Særdeles velkørende sedan med fremragende styretøj. Svigtes desværre i nogen grad af formynderisk motor

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...