bmw 2-serie active tourer first drive test

I Danmark fås BMW 2-serie Active Tourer udelukkende i M Sport med adaptiv undervogn, M styring og sportslig styling.  

© Thomas Saks

Lækker kabine og plugin-hybrid-rabat gør ny BMW 2-serie Active Tourer interessant

BMW 2-serie er på vej til Danmark i en ny generation til familier, der vil køre elektrificeret drivline men ikke vil have en elbil

7. februar 2022 af Thomas Saks

Da BMW i 2014 lancerede første generation BMW 2-serie Active Tourer, blev den modtaget med blandede følelser. For første gang i historien lancerede BMW en bil med forhjulstræk, og inkarnerede BMW-fans var i oprør. Siden har modellen solgt over 430.000 eksemplarer.

Anden generation står klar med et nyt og mere dynamisk design, lækker kabine og prisstærke plug-in hybrider med en elektrisk rækkevidde op til 90 km.

Ny platform under BMW 2-serie

Den nye BMW 2-serie Active Tourer baseres på en ny fleksibel platform, og siger dermed farvel til MINI-platformen. Den bevarer forhjulstrækket og fås med xDrive firehjulstræk i plugin-hybrid-varianter. 

BMW kalder den ikke længere en MPV men en crossover. Sammenlignet med forgængeren er den 3 cm længere, 2 cm bredere og 2 cm højere. Bagagerummet varierer i størrelse fra 406-415 liter afhængig af drivlinje.

Bagsæderne kan justeres i længden for større fleksibilitet – en feature som plugin-hybrid-varianterne må undvære grundet en lidt anderledes konstruktion. 

Grand Tourer-versionen med øget akselafstand udgår.

bmw 2-serie active tourer first drive test

Pladsen i bagagerummet er mellem 406-415 liter afhængig af drivlinie. Lægges bagsædet ned, er der plads til yderligere 1.000 liter.  

© Thomas Saks

Tre motorvarianter af 2-serie Active Tourer

Ved lanceringen i februar fås BMW 2-serie Active Tourer udelukkende med en 220i 3-cylindret TwinPower Turbo benzinmotor mild-hybrid i Danmark. Den har forhjulstræk.

Til sommer lanceres to nye og kraftfulde plugin-hybrider: 

* BMW 230e xDrive Active Tourer med 326 hk
* BMW 225e xDrive Active Tourer med 245 hk 

De baseres på femte generation BMW eDrive teknologi og har firehjulstræk. Batteriet er 16,3 kWh brutto og den elektriske rækkevidde er op til 90 km. 

I forhold til forgængeren forbedres ladeeffekten til 7,4 kW, og en opladning fra 0-100 procent klares derfor på ca. 2½ time i en wallbox eller offentlig lader.  

bmw 2-serie active tourer test pris

Det nye design fremstår mere friskt og dynamisk med smalle for- og baglygter. BMW nyrerne vokser i den grad – dog ikke helt så markant som på 4-serien og den elektriske iX.  

© Thomas Saks

Motorprogram

BMW 220i Active Tourer

1,5 liters trecylindret TwinPower Turbo benzinmotor mild hybrid med forhjulstræk

7-trins Steptronic dobbeltkoblingsgearkasse

125 kW (170 hk) / 280 Nm

0-100 km/t 8,1 sek. / Topfart 221 km/t


BMW 225e xDrive Active Tourer

e-Drive plug-in hybrid (trecylindret benzinmotor og elmotor) med firehjulstræk

7-trins Steptronic dobbeltkoblingsgearkasse

180 kW (245 hk) / 477 Nm

0-100 km/t 7 sek. / Topfart 195 km/t (130 km/t på ren el)


BMW 230e xDrive Active Tourer

e-Drive plug-in hybrid (trecylindret benzinmotor og elmotor) med firehjulstræk

7-trins Steptronic dobbeltkoblingsgearkasse

240 kW (326 hk) / 477 Nm

0-100 km/t 5,5 sek. / Topfart 205 km/t (130 km/t på ren el)

Hvad er forbruget?

BMW 220i har ny 48V mild hybrid-teknologi, som er integreret i automatgearkassen og giver en effektøgning på 10 kW (14 hk) og 40 Nm drejningsmoment. Nyt er også en adaptiv funktion, som træder i kraft, når du letter foden fra speederen. Den tager højde for trafik, vejens forløb og lyskryds og vælger ud fra det, om forbruget optimeres mest i ”sailing” eller regenererende (bremsende) tilstand. På papiret kører BMW 220i ved blandet kørsel 15,4–17,0 km/l (WLTP).

Plug-in hybriderne BMW 225e og 230e med 16,3 kWh batteri (brutto) kører 71,4-90,9 km/l (WLTP). CO₂-udledning ved blandet kørsel er på 30-22 g/km, hvilket betyder at de opnår den højeste afgiftsbesparelse.

Hvilket udstyr skal jeg have?

I Danmark lanceres BMW 2-serie Active Tourer udelukkende i højeste udstyrsniveau M Sport med sportslig styling, adaptiv undervogn og M styring. Standardudstyret omfatter bl.a. 2-zone klimaanlæg, M sportslæderrat, navigation, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, parkeringsassistenter, bakkamera, fartpilot med bremsefunktion og elbetjent bagklap.

I kabinen har BMW 2-serie Active Tourer et helt nyt og minimalistisk design. Som standard er der curved display med et cockpit på 10,25” i førerfeltet og en 10,7” infotainmentskærm til højre. Systemet er baseret på nyeste iDrive 8 operativsystem fra BMW, som også anvendes i bl.a. BMW iX. Det er første gang, det anvendes i en kompaktmodel.

bmw 2-serie active tourer pris test

Drejehjulet til at betjene infotainment er væk og de fleste af bilens funktioner betjenes via skærmen.

© Thomas Saks

Midterkonsollen har et helt nyt design og den velkendte BMW drejeknap er væk. Da bilen kun fås med automatgear, har BMW designet en svævende midterkonsollen med ny gearvælger omgivet af funktionalitetsknapper til bl.a. køreindstilling og volumen. Under konsollen er der god aflæggeplads og to kopholdere samt trådløs mobiloplader.

Selve instrumentbordet er renset for knapper, og klimaanlægget skal betjenes via touchskærmen. Stemmestyringen og et multifunktionsrat gør det muligt at tilgå bilens funktioner på flere måder.

Læs også: Test af BMW 330e.

Hvad? Adaptiv fartpilot er ikke standard?!

Det som du ikke får i standardudstyret, og som kan være svært at undvære, er adaptiv fartpilot og trådløs opladning til mobiltelefon. Med BMW Functions on demand vil den adaptive fartpilot kunne tilkøbes online. Det samme gør sig gældende for varme i rattet.

Udstyrspakkerne Premium og Innovation gør bilen mere komplet med features som adaptiv LED, head-up display og en mere avanceret parkeringspakke med topview. Det kan undværes, men øger komfort og anvendelse i dagligdagen. Trådløs mobilopladning er inkluderet, hvis du vælger Premium.

bmw 2-serie active tourer pris test

Batteriet ligger i bunden af bilen og har fået et mere fladt design, som bl.a. gør siddekomforten bedre ved bagsædet.

© Thomas Saks

Danske priser 2-serie Active Tourer

Modelprogrammet introduceres i etaper og starter med BMW 220i Active Tourer M Sport til priser fra 459.000 kr. Den kan bestilles nu.

Til juni følger plugin-hybriderne, hvor den mindste BMW 225xe Active Tourer M Sport ligeledes koster fra 459.000 kr. Den kraftigere BMW 230xe Active Tourer M Sport koster 485.000 kr.

BMW 2-serie Active Tourer produceres i Leipzig og BMW forventer 2-3 måneders levering ved bestilling, så mon ikke vi ser plugin-hybriderne på gaden i løbet af august.

Læs også: Hvilken type leasing skal du vælge?

bmw 2-serie active tourer pris test

BMW 2-serie Active Tourer lanceres med forhjulstræk og senere følger de stærke plugin hybrider med firehjulstræk.

© Thomas Saks

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...