Danske priser på den nye BMW 1-Serie

Kortere og bredere 1-serie med op til 306 hk er i Danmark i nu. Tjek priserne her

9. september 2019 af Steen Bachmann


1-serien har været blandt Bil Magasinets favoritter siden den første model kom til Danmark i 2004. Der var ikke meget plads i kabinen i den originale model, men den kørte forrygende, og er stadig i dag et bud på en velkørende pendlerbil på lavt budget, selv om den er oppe i årene.

Anden generation af BMW 1-serie

I 2011 fulgte anden generation med mere plads på bagsædet og i bagagerummet, og forrygende sportslige talenter selv i de svageste motorvarianter. Bil Magasinet kørte 40.000 km i langtidstest af en 116d, som ikke satte et ben forkert, og et par år efter var vi med til at kåre modellen til Årets Brugtbil i Danmark 2018.

Afsløring: BMW 1-serie er Årets Brugtbil 2018

For- eller firehjulstræk i BMW 1-serie

Den nye generation fås med manuelt eller dobbeltkoblingsgear, og for- eller firehjulstræk. Firehjulstræk er standard på BMW 120d xDrive og BMW M135i xDrive.

Skiftet fra bag- til forhjulstræk i de almindelige versioner skyldes, at den nye model er baseret på samme platform som BMW X1, X2 og Mini. Undersøgelser viser, at de færreste nuværende ejere af 1-serie i det hele taget er klar over, at den trækker på baghjulene.

Med forhjulstræk undgår man den pladskrævende kardantunnel i midten af bilen, og blandt andet derfor skifter 1-serie til at trække på forhjulene.

Vores erfaringer med den ligeledes forhjulstrukne BMW X2 er, at den kører fantastisk på trods af at trækker på de forreste hjul. Er du BMW-fundamentalist, så tag til den nærmeste forhandler, lån en X2, find et sving og giv gas. 

Motorudvalg i BMW 1-serie

Den nye model fås med to benzinmotorer og tre dieselmotorer:

Benzin:

118i med 140 hk
M135i xDrive med 306 hk

Diesel:

116d med 116 hk
118d med 150 hk
120d xDrive med 190 hk.

Den foreløbige topmodel er M135i xDrive med 4-cylindret turbomotor. Den har et nyudviklet mekanisk differentiale samt Launch Control, M-styretøj og M-sportsbremser.

BMW 1-serie priser

BENZIN

BMW 118i man. Sport Line: fra 330.000 kr.
BMW 118i aut. Sport Line: fra 340.000 kr.
BMW 118i aut. M Sport: fra 375.000 kr.

BMW M135i xDrive aut. Connected: fra 625.000 kr.

DIESEL

BMW 116d man. Sport Line: fra 340.000 kr.
BMW 116d aut. Sport Line: fra 350.000 kr.
BMW 116d aut. M Sport: fra 385.000 kr.

BMW 118d aut. Sport Line: fra 355.000 kr.
BMW 118d aut. M Sport: fra 390.000 kr.

BMW 120d xDrive aut. Sport Line: fra 410.000 kr.
BMW 120d xDrive aut. M Sport: fra 455.000 kr

Hvordan kører BMW 1-serie så?

Kort sagt kører den nye BMW 1-serie meget civiliseret og afrundet – det gælder både 118d og M135i med 306 benzinhestekræfter og 450 Nm fra en tværliggende 4-cylindret turbomotor på to liter. 

Ved almindelig og jævn kørsel gør ingen af bilerne nævneværdigt væsen af sig – de løser deres opgave som transportmidler fornemt. Heldigvis vågner M135i op, når de sportslige køreprogrammer vælges, og input på rat og pedaler strammes op. 

På forakslen sidder et mekanisk spærredifferentiale af Torsen-typen. Det er belastningsafhængigt, og kan tydeligt mærkes ved speederjusteringer i kurver.

2020 BMW M135i
2020 BMW M135i

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...