Første billeder: Her er den nye forhjulstrukne BMW 1-serie

Kortere og bredere 1-serie med op til 306 hk er i Danmark i efteråret. Tjek billeder og detaljer

27. maj 2019 af Steen Bachmann


1-serien har været blandt Bil Magasinets favoritter siden den første model kom til Danmark i 2004. Der var ikke meget plads i kabinen i den originale model, men den kørte forrygende, og er stadig i dag et bud på en velkørende pendlerbil på lavt budget, selv om den er oppe i årene.

Anden generation af BMW 1-serie

I 2011 fulgte anden generation med mere plads på bagsædet og i bagagerummet, og forrygende sportslige talenter selv i de svageste motorvarianter. Bil Magasinet kørte 40.000 km i langtidstest af en 116d, som ikke satte et ben forkert, og et par år efter var vi med til at kåre modellen til Årets Brugtbil i Danmark 2018.

Afsløring: BMW 1-serie er Årets Brugtbil 2018

Siden lanceringen i 2004 har BMW solgt knap 12.000 eksemplarer af 1-serien i Danmark, og til september kommer den nyudviklede tredje generation.

2020 BMW M135i
2020 BMW M135i

Motorudvalg i BMW 1-serie

Den nye model fås med to benzinmotorer og tre dieselmotorer:

Benzin:

118i med 140 hk
M135i xDrive med 306 hk

Diesel:

116d med 116 hk
118d med 150 hk 
120d xDrive med 190 hk.

Den foreløbige topmodel er M135i xDrive med 4-cylindret turbomotor. Den har et nyudviklet mekanisk differentiale samt Launch Control, M-styretøj og M-sportsbremser.

For- eller firehjulstræk

Den nye generation fås med manuelt eller dobbeltkoblingsgear, og for- eller firehjulstræk. Firehjulstræk er standard på BMW 120d xDrive og BMW M135i xDrive.

Skiftet fra bag- til forhjulstræk i de almindelige versioner skyldes, at den nye model er baseret på samme platform som BMW X1, X2 og Mini. Undersøgelser viser, at de færreste nuværende ejere af 1-serie i det hele taget er klar over, at den trækker på baghjulene. 

Med forhjulstræk undgår man den pladskrævende kardantunnel i midten af bilen, og blandt andet derfor skifter 1-serie til at trække på forhjulene.

Vores erfaringer med den ligeledes forhjulstrukne BMW X2 er, at den kører fantastisk på trods af at trækker på de forreste hjul. Er du BMW-fundamentalist, så tag til den nærmeste forhandler, lån en X2, find et sving og giv gas. 

2020 BMW M135i
2020 BMW M135i


Her er ifølge BMW mere plads i kabinen end forgængeren, hvilket især skal kunne opleves på bagsædet. Knæ- og albuepladsen er vokset for og bag.

Den nye model er med en længde på 432 cm en anelse kortere end forgængeren, men 3,4 cm bredere. Akselafstanden er 20 cm kortere og er nu på 267 cm.

Bagagerummet er på 380 liter, hvilket er 20 liter mere end forgængeren. Hvis bagsæderne lægges ned, indeholder bagagerummet 1.200 liter.

2020 BMW M135i
2020 BMW M135i


Som ekstraudstyr fås panorama glastag, elbagklap, headup-display og betjening med fagter. 

Der kan vælges mellem fire udstyrstrin: Advantage, Sport Line, Luxury Line og M Sport.

Som standard kommer bilen med fodgængeradvarsel med City Braking-funktion, Lane Departure Warning med aktiv Lane Return, mens der som ekstraudstyr kan vælges aktiv fartpilot og Driving Assistant. Ligeledes fås modellen med Reversing Assistant, som hidtil kun har været tilbudt til de større modeller.

Verdenspremiere i Frankfurt

Verdenspremieren finder sted på biludstillingen IAA i Frankfurt i september.

Vi følger sagen.

2020 BMW M135i
2020 BMW M135i

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.