FLYT DIG! Den her SUV-basse med 612 hk vil gerne forbi – NU!

Alpina XB7 er den nyeste basse fra det tyske mærke, der lever af at tune og forædle BMW's modeller. Denne gang er det "Kinagrillen" i form af BMW X7, der står for skud.

20. maj 2020 af Anders Richter

Sig hej til Alpina XB7

Vi elsker Alpina, fordi de gør det, BMW's modeller nogle gang har brug for. Nemlig at få sendt et skud vildskab ind i sig, og det må man sige, de har gjort med mærkets seneste model, som er baseret på den største SUV-model, BMW har i programmet, kaldet X7 – på Bil Magasinets redaktion er den dog døbt "Kinagrillen". Læs vores test af en standard BMW X7 hér!

Alpina XB7 er stor og brølende

Alpina's nyeste model hedder XB7, og den er vigtig. For det er nemlig en af de få modeller, Alpina vil introducere på det amerikanske marked, og her er der ingen tvivl om, at den vil passe perfekt ind. Det er nemlig stor som en hval, og så brøler den som en løve!

Husk at vi hver måned nørder biler i Bil Magasinet, så husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

612 hk og 800 Nm i Alpina XB7

Det vigtigste i en Alpina er selvfølgelig motoren, som ligesom resten af bilen er hentet fra BMW. Aloina XB7 er udstyret med en 4,4-liters V8-motor, der er tunet til at yde 612 hk. Ligeså væsentligt er dog, at den yder et maksimalt moment på 800 Nm allerede fra 2.000 o/min.

Sådan henter de den ekstra effekt

Den ekstra effekt er hentet ved bl.a.

  • Optimering af turboerne
  • Ny motorstyring
  • 2 ekstra kølere
  • Større oliekøler til gearkassen
  • Ny ladeluftkøler
  • Ny udstødning

8-trins automatgear i XB7

Gearkassen er det 8-trins automatgear, som er leveret og udviklet af tyske ZF. Det er monteret med skiftepaler ved rattet, så du selv kan styre, hvilket gear, du vil være i, uden at slippe hænderne fra rattet. 

Ny undervogn til XB7

Undervognen er selvfølgelig også opgraderet, og XB7 har fået nye dæmpere i luftundervognen fra Alpina's reservedelshylder. Undervognen sænker sig automatisk, jo hurtigere bilen kører, eller hvis du vælger Sport-indstillingen i midterkonsollen. 

Alpina XB7 kan fås med 23" fælge

Fælge er vigtigt på en Alpina. Sådan har det været, lige siden fabrikken åbnede for 55 år siden. Alpina XB7 er udstyret med et sæt lækre 21" Alpina-fælge standard, som kan leveres med enten sommer eller helårsdæk i størrelsen 285/45R21. Du kan dog tilkøbe et sæt 23" fælge i Alpina Classic-design, præcis som dem, der sidder på bilen på billederne. Disse kører i stedet med dæk i størrelsen 285/35R23 foran og 325/30R23 (!!!) i bag. 

Større bremser fra Brembo

For at stoppe denne over to ton tunge ekvipage, har Alpina også monteret et sæt nye bremser fra Brembo med 4-stemplede calipre i for og større skiver både for og bag. 

Hvad skal Alpina XB7 koste?

Prisen i USA vil ligge på 141.300 dollars, hvilket omregnet svarer til ca. 965.000 kr. Skal vi tillægge dansk afgift, lander vi på en pris omkring 3 mio. kr.  

Alpina har gjort det i 55 år

Alpina har ombygget BMW'er i 55 år, så de ved, hvordan en bil skal strikkes sammen. Tror du ikke på os, så kig i vores galleri, hvor vi har samlet 24 af deres mest ikoniske modeller lige hér. Baseret på billederne har de uden tvivl gjort et stort stykke arbejde. Når det så er sagt, kan de og ikke ændre på den enorme grill i snuden, som redaktionen altså stadig skal vænne sig til. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...