© Collage

Tidligere minister: "Bilejer, du er en malkeko"

Registreringsafgift er en utidssvarende og unfair måde at beskatte bilejere på, skriver Ole Birk Olesen, skatte- og transportordfører for Liberal Alliance og tidligere transportminister, i en klumme.

5. maj 2022 af Ole Birk Olesen (LA)

Skattediskrimination

Politibetjenten og skolelæreren skal have løn, vejene skal anlægges, og medborgere, som ikke er i stand til at arbejde, skal have penge udbetalt, så vi kommer ikke uden om at opkræve skat.

Indkomstskat og moms, javel, og også afgift på f.eks. forurening, som ikke kan forbydes, men hvor forureneren i det mindste kan betale for den skade, han udretter.

Men hvad er er meningen med at lægge en kæmpe afgift på os, fordi vi køber en bil? Og hvorfor skal folk, som er så glade for biler, at de vil betale for en lækker en, betale mere til statskassen end andre, som er ligeglade med deres køretøj og kan nøjes med en Dacia?

Det er skattediskrimination på livsstil. Som da zar Peter den Store i 1698 lagde en skat på mænd, som havde skæg, fordi han bare ikke kunne lide skæg. Eller da man i England 1696 til 1851 betalte skat efter, hvor mange vinduer man havde i sit hus (det var derfor, de boede så mørkt).

Det burde vi holde os for gode til i Danmark i 2022.

Registreringsafgiften er urimelig

Der er masser af omfordeling i det danske samfund, også uden en registreringsafgift på biler. I Sverige og Tyskland tager man sig også af dem, som ikke kan tjene deres egne penge, selv om de to lande ikke har registreringsafgift. Vi betaler jo vores indkomstskat som en procent af vores løn, endda en procent som stiger med indkomsten, og momsen er på 25 procent af al vores forbrug, også på biler. Køber man en dyr bil, betaler man også uden registreringsafgift meget mere i moms end på en billig bil.

Så hvad skal det til for med den registreringsafgift? Hvori består rimeligheden? Der er ingen. Der er kun et Folketing, som har et umætteligt behov for penge til at dele goder ud til udvalgte vælgergrupper, som man gerne vil have til at stemme på sig ved næste valg.

“Ethvert valg er ikke andet end en forhåndsauktion på stjålne varer”, skrev den amerikanske journalist og samfundskritiker H. L. Mencken i 1936. Folketingets store flertal konstaterer, at danskerne har vænnet sig til at betale en høj registreringsafgift på deres biler. Afskaffes afgiften, er der cirka 8 mia. kr. mindre til statskassen, som flertallet kan bruge af. Det er ganske vist kun 0,65 pct. af de samlede offentlige udgifter på over 1.200 mia. kr., men man ville dog skulle finde de 8 mia. kr. et sted, det vil sige ikke uddele pengene i for eksempel “varmecheck” eller erhvervsstøtte eller spare lidt på en af vores verdensrekordhøje overførselsindkomster eller bede kommunerne om at effektivisere administrationen, som ifølge en undersøgelse fra Indenrigsministeriet er netop 8 mia. kr. dyrere, end den behøvede at være, hvis blot alle kommuner kunne være lige så effektive til at administrere, som de 10 mest effektive kommuner allerede er i dag.

Drop den afgift!

Her er et gæt: Hvis vi havde haft store bilproducerende virksomheder i Danmark, som svenskerne og tyskerne har, så ville vi som dem ikke have en registreringsafgift. Den blev indført for at få danskerne til at bruge færre penge på biler fra det store udland og flere penge på ting, som vi producerede her i Danmark.

I dag er både svenskere, tyskere, franskmænd, italienere og vi danskere med i det store fællesmarked, hvor vi handler på kryds og tværs med alle mulige varer. Et dansk bilkøb hos Fiat kan blive til et italiensk indkøb af en vindmølle i Danmark, fordi vi efter alle krigene i Europa forlængst har fundet ud af, at vi er ét kontinent, og at den enes brød ikke er den andens død.

Afskaf den afgift. 

Klummen er et udtryk for skribentens personlige holdning og er fra juni-nummeret af BIl Magasinet, der netop er kommet på gaden. Den er en del af en serie af debatindlæg om bilafgifter i Danmark, vi har bragt i Bil Magasinet. Vores journalist Steen Bachmann har skrevet om den urimelige årlige afgift for at eje en bil, og miljøøkono­misk vismand Lars Gårn Hansen har beskrevet, hvordan han mener, man bør omlægge ­afgifterne.

Vil du være sikker på, at du ikke går glip det nyeste og vigtigste fra bilverdenen - så prøv 3 numre af Bil Magasinet for blot 99 kr.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...